שיחה:הרב יוחנן פריד/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
חבר טוב אם הוא היה חרדי הוא לא היה מקבל תואר הרב כי עיקר תפקידיו בגינם יש לו חשיבות אינם תפקידים תורניים/רבניים. מכיון שהוא בן הציונות הדתית אולי זה שונה. מה דעת מכלולאים פעילים
לא רב
מקוה מעלה נקודה נהדרת, הייתי אומר להוריד לו את התואר אבל עכשיו אני
לא צריך תואר
אצל הדת"ל זה רב לכל דבר.
גם להלל הורוביץ תקרא רב
כן יש לו תואר, למרות ששם לדעתי זה מצחיק, ואילו כאן זה מתבקש.
אין הבדל בין שניהם
אתה יכול לנמק?
שם מדובר בפעיל התישבות, כאן מדובר ברב. מה הקשר בכלל?
הוא אישיות תורנית יותר ממזכיר מועצת גדולי התורה? לפי הפתיחה הוא "יו"ר בית הרב קוק, בעבר רב מושב בית מאיר וראש האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך."
המושב בטח לא היה מזכה אותו בערך, והשאר הם לא אישיות תורנית.
האמת שאף אחד מהתפקידים שלו בנפרד לא היה מזכה אותו בערך לדעתי, הוא זכאי לערך רק בגלל שהוא גם זה וגם זה וגם זה ומכל הנ"ל נוצרת דמות חשובה ידועה ומוכרת, ולכן הוא זכאי לערך, הדמות הנוצרת מכל זה היא דמות תורנית, חד משמעית, ולכן הסיבה בגינה הוא זכאי לערך היא בגין היותו "דמות תורנית מוכרת וידועה", ולכן יש להוסיף את התואר בשם הערך
לא השתכנעתי שזה דמות תורנית.
זה שהוא אשיות תורנית בציבור הדתי לאומי זה לא שאלה בכלל זו עובדה ברורה, תשאל כל מי שקצת מכיר, כל השאלה האם הוא זכאי לתואר או לא היא שאלה של בזכות מה הפרסום שלו שבגינו יש עליו ערך
לדעתי מי שהיה מועמד לכהן כרב עיר, זכאי לתואר הרב.
הוא היה מועמד לכהן כרב עיר? איזו עיר? לא נזכר בענייו זה דבר וחצי דבר בערך.
צודק, התבלבלתי עם מישהו אחר, ולכן באמת אני לא יודע אם זכאי לתואר.
אבל בכל מקרה לדעתי זה לא משנה, זה שמדובר באישיות תורנית זה לא נראה לי שאלה בכלל כאמור, מדובר בר"מ בישיבה, רב מושב וכו' כל השאלה היא מה מזכה אותו לערך - שלפי זה נקבע האם שם הערך יכלול גם את התואר, וכמו שכתבתי נראה שאף אחד מהדברים בפני עצמו לא היה מזכה אותו בערך, הוא זכאי לערך רק בגלל שהוא גם זה וגם זה וגם זה ומכל הנ"ל נוצרת דמות תורנית חשובה ידועה ומוכרת, וממילא דעתי שיש להוסיף תואר, אם למישהו יש מה לטעון כנגד זה בבקשה, אם לא אז הדיון מוצה.
הדוגמא שתמיד מביאים מול טענות כמו שלך הוא משה גפני שאף שהיה ראש כולל הרבה שנים - הערך שלו לא זכאי במכלול לתואר.
כמו כן כאן, זה שיש רב מושב ושהיה ר"מ בישיבה - לא מספיק.
משה גפני הוא דוג' טובה הרבה פעמים פה לא, כי הוא לא קשור לעניין פה, ואסביר, (כבר פעם שלישית) משה גפני זכאי לערך בגלל סיבה אחת והיא היותו ח"כ, ראש כולל זה לא סיבה לערך כמובן, ולכן על פי הנהלים הוא אינו זכאי לתואר, פה הסיבה לזכאות לערך היא לא רב מושב, לא יו"ר בית הרב, לא ראש אגף לתרבות תורנית במשרד החינוך, לא ראשות מכון הלכה ברורה, לא רב בית כנסת תקוותינו, לא ר"מ בישיבת שבות ישראל, לא ההוצאה לאור של חלק מכתבי הרב קוק, לא הוראת התנ"ך ומחשבת ישראל וכו' - כל דבר שכתוב בערך אודותיו, הסיבה לערך היא בגלל הצירוף של כלל הדברים הללו וכו' שגורם להיותו ידוע ומוכר, עתה יש לבדוק - אדם שידוע בציבור בזכות פעילות כזו הוא ידוע כדמות תורנית רבנית או כדמות עסקנית גרידא, התשובה ברורה (וכך גם המציאות, זה שהוא ידוע בציבור (הרלוונטי) כדמות תורנית היא עובדה, בשונה ממשה גפני שאני מניח שאם תשאל יהודי חרדי ברחוב מי זה משה גפני התשובה שלו לא תהיה "ראש כולל חשוב" אלא "חבר כנסת מטעם יהדות התורה" או מקסימום "שלוחא דרבנן לכנסת"), בשונה מגפני שזכאי לערך בגלל דבר אחד - חבר כנסת, עד כמה שאני מבין אדם שמפורסם בגין היותו חבר כנסת לא מפורסם בהכרח כדמות תורנית... ולכן גם אם הוא רב חשוב ות"ח עצום הוא לא יהיה זכאי לתואר.
אני לא מצליח להבין למה נראה לך שאם תפגוש אדם ברחוב ותשאל אותו מי זה יוחנן פריד הוא יגיד שהוא היה פעם ר"ם כמה שנים בישיבה שכבר נסגרה (אגב הוא אפילו לא מוזכר בערך על הישיבה בין כל מי שמוזכר שלימד שם בעבר), ושהוא היה פעם רב מושב של כמה מאות אנשים?
ממילא יו"ר בית הרב, ראש אגף לתרבות תורנית במשרד החינוך, ראשות מכון הלכה ברורה, רב בית כנסת תקוותינו, ההוצאה לאור של חלק מכתבי הרב קוק, הוראת התנ"ך ומחשבת ישראל וכל שאר הדברים - בפירוש לא נקראים אישיות תורנית שמזכה בתואר.
די ברור לי ששני פרטים אלו לא הוסיפו לו שום דבר בחשיבות שנתנו לו ערך פה.
א. אם תפגוש אדם ברחוב, שלא מכיר יותר מידי את הרב יוחנן פריד ותשאל אותו מי הוא הסבירות היא שלא רק שלא יגיד לך שהוא היה פעם ר"מ איפה שהוא אלא גם אף אחד מהדברים האחרים שרשומים פה, מה שבד"כ כן ידעו להגיד לך זה שהוא רב כלשהו.
ב. אם הוא לא מוזכר שם אז צריך להוסיף, זה לא משנה לגוף הנדון פה בכהוא זה.
ג. כפי שכתבתי אם תפרוט את הדברים אחד אחד אף אחד מהם לא יהיה עילה לערך, העילה היא בגלל מכלול הדברים יחד. מכל המכלול הנ"ל עולה דמות של אישיות שמוכרת בציבור ולכן היא ראויה לערך, האישיות הזו מוכרת בציבור כאישיות תורנית, ממילא הוא זכאי לערך בגין היותו אישיות תורנית מוכרת בציבור.
אבל הוא טוען יפה, כל זה נכון בציבור החרדי, אבל אצל הד"לים הנורמות וההתנהגות שונה מהותית.
נראה לי שהדיון מוצה, וללא הסכמה כ"כ. מה הלאה?
כשרוצים לשנות שם ערך ואין הסכמה יש לפתוח דף מחלוקת ולתייג בעלי זכות הצבעה. ראה בהמכלול:הצבעה
אין נושאים ישנים יותר