שיחה:הבחנת שלושה חודשים
תגובה אחרונה: לפני יום 1 מאת פרפרת בנושא שם הערך
כמעט סיימתי
נראה לי בסדר בשלבים אחרונים, אם אפשר לקבל הארות וביקורות מכלולאים פעילים ו@ממי, פרפרת (שיחה) 02:03, 6 במרץ 2025 (IST)
- @פרפרת כתבתי לך בדף שיחה שהערך יפה מאד מושקע ותועלתי
- Yehuda_Fish • שיחה • ו' באדר ה'תשפ"ה • 09:51, 6 במרץ 2025 (IST)
- ערך מאוד יפה, לגבי "אירוסין" הייתי ממליץ להדגיש שהכוונה לקידושין, כפי שנקרא בלשון חז"ל, ולא כאירוסין בלשוננו. מישהו (שיחה) 10:03, 6 במרץ 2025 (IST)
- עדיף פשוט להשתמש במונח "קידושין". שמש מרפא (שיחה) 13:33, 6 במרץ 2025 (IST)
בוצע פרפרת (שיחה) 14:46, 6 במרץ 2025 (IST)
- עדיף פשוט להשתמש במונח "קידושין". שמש מרפא (שיחה) 13:33, 6 במרץ 2025 (IST)
- ערך מאוד יפה, לגבי "אירוסין" הייתי ממליץ להדגיש שהכוונה לקידושין, כפי שנקרא בלשון חז"ל, ולא כאירוסין בלשוננו. מישהו (שיחה) 10:03, 6 במרץ 2025 (IST)
- זכור לי שיש מחלוקת מה דין פנויה שנתגיירה. לענ"ד כדאי להוסיף. מוקיר רבנן (שיחה) 10:35, 6 במרץ 2025 (IST)
בוצע בפיסקה על זנות פרפרת (שיחה) 14:47, 6 במרץ 2025 (IST)
שם הערך
@פרפרת, שם מתאים יותר הוא הבחנת שלושה חודשים. אין שום סיבה להוסיף את המילה "דין" לשם הערך. שמש מרפא (שיחה) 17:40, 31 במרץ 2025 (IDT)
- @שמש מרפא לא אני נתתי את השם הזה, זה היה השם של הערך הקודם, אני רק כתבתי אותו מחדש, ולא רציתי לשנות את השם בלי דיון מקדים, אגב כמדומני שהשם הזה קיים בספרי ערכים שונים מכלולאים פעילים. פרפרת (שיחה) 18:07, 31 במרץ 2025 (IDT)
- אם כך, צריך דיון רשמי. בעלי זכות הצבעה.שמש מרפא (שיחה) 19:55, 31 במרץ 2025 (IDT)
- בעד. נריה - 💬 - 19:56, 31 במרץ 2025 (IDT)
בעד הבחנת שלושה חודשים, המעמיק (שיחה) 20:55, 31 במרץ 2025 (IDT)
- אולי יותר מתאים הבחנת תשעים יום? משום מה נראה שזה השם המקובל לזה, לא נכון? איך • שיחה • ב' בניסן ה'תשפ"ה, למנינם: 21:48, 31 במרץ 2025 (IDT)
- בגמרא קוראים לזה "המתנה" למשל תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף מ"ב עמוד א' או תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף ל"ה עמוד א' ועוד אז אולי המתנת ג' חדשים? פרפרת (שיחה) 22:27, 31 במרץ 2025 (IDT)
- @חוזר למבחנים דין המתנה 1,103 המתנת ג' חודשים 74. המתנת תשעים יום 62 (33 תשעים ו39 צ') (אני בודק את המילים כמשפט מחובר אם זה משנה למשהו) כמובן שיצטרכו קישורים לכל שאר האופנים. ממי • שיחה - בס"ד • ג' בניסן ה'תשפ"ה 22:35, 31 במרץ 2025 (IDT)
- תוצאות מבחן ויקיטקסט. דין הבחנה: 24,653. הבחנת שלושה/שלושת חודשים 1,492 הבחנת תשעים יום 559. לשיפוטכם. (לא ממש מדוייק, אני עובר לאוצר החוכמה) דין הבחנה 657. הבחנת שלושה חודשים 6. הבחנת תשעים יום אין תוצאות. נראה לי שהעסק סגור
- בגמרא קוראים לזה "המתנה" למשל תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף מ"ב עמוד א' או תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף ל"ה עמוד א' ועוד אז אולי המתנת ג' חדשים? פרפרת (שיחה) 22:27, 31 במרץ 2025 (IDT)
- אולי יותר מתאים הבחנת תשעים יום? משום מה נראה שזה השם המקובל לזה, לא נכון? איך • שיחה • ב' בניסן ה'תשפ"ה, למנינם: 21:48, 31 במרץ 2025 (IDT)
- בעד. נריה - 💬 - 19:56, 31 במרץ 2025 (IDT)
- אם כך, צריך דיון רשמי. בעלי זכות הצבעה.שמש מרפא (שיחה) 19:55, 31 במרץ 2025 (IDT)
- ממי • שיחה - בס"ד • ג' בניסן ה'תשפ"ה 22:16, 31 במרץ 2025 (IDT)
- ממי, ניסית הבחנת שלשה חדשים? הבחנת ג' חדשים? הבחנת ג' חודשים? הבחנת ג' חודש? הבחנת ג"ח? כל אלו ועוד נכללים בהבחנת שלושה חודשים, המעמיק (שיחה) 00:47, 1 באפריל 2025 (IDT)
- אגב, כשנמצאים בתוך הסוגיא נהוג שלא לכתוב שוב ושוב את שם הסוגיא ולכן הקיצור "דין הבחנה" מופיע כל כך הרבה, אין ספק ששם הסוגיא הרשמי הוא כמו שכתבתי.
- לגבי הלשון המתנה, אתה צודק, המעמיק (שיחה) 00:55, 1 באפריל 2025 (IDT)
- השם הרשמי? יש איזה רגולטור באקדמיה לסוגיות, או בועדה ממשלתית לשמות...? אם בגמרא זה מופיע כהמתנה, וגם המשנה תורה לרמב"ם, הלכות גירושין, פרק י"ב והשולחן ערוך, אבן העזר, סימן י"ג משתמשים בלשון המתנה, אז זה השם של התקנה, אגב בעיני המכלול הוא יכול להיות הקובע מה השמות של סוגיות. הערה נוספת מעניין מי הראשון שמשתמש בלשון הבחנה? פרפרת (שיחה) 01:15, 1 באפריל 2025 (IDT)
- א.ה"רשמי" היה לעניין התוספת של המילים ג' חודשים, וזה נכון גם אם נחליט שהשם העיקרי הוא "המתנה". ה"צודק" היה לעניין מספר התוצאות המשמעותי שיש למילה "הבחנה" ביחס ל"המתנה". ברמב"ם ובשולחן ערוך אין שם לסוגיא, פשוט כתוב שם את הדין.
- ב. ראה תוס' מגילה יג, ב: "הבחנת שלשה חדשים". המעמיק (שיחה) 01:26, 1 באפריל 2025 (IDT)
שְכּוֹיֶיח!, אם כך אני
בעד הבחנת שלשה חדשים. אבל להשאיר הפניות לדין הבחנה והמתנה עם כל ההטיות (ג' חדשים, תשעים יום, וכיו"ב) פרפרת (שיחה) 01:46, 1 באפריל 2025 (IDT)
- @תגובות @לכל מה שנאמר כאן: א. ניסיתי כמה אופציות לכל מילה, לא מתיימר לבדוק את כל האיזכורים בכל האופנים. זה היה אמור להיות מדגם.
ב. צריך לשים לב מה המשמעות של כל משפט, דין הבחנה/המתנה זה אכן מושג באבן העזר, אבל לא מושג כללי (תגיד למישהו מהרחוב דין המתנה-לא יהיה לו מושג על מה אתה מדבר ובאיזה נושא) לכן בתור אנציקלופדיה לכל הדברים - זה לא מתאים.
תשעים יום עדיין לא הבנתי את הקטע, פעם שמעת מישהו שהוציא את המשפט הזה מהפה? נהגו לצמצם ימים לחודשים (אולי י"ב שבועות או רביע שנה?!)
ההבדל בין הבחנה להמתנה זה בין המציאות למטרה, כך שיותר מתאים לשייך זמן למציאות מאשר למטרה (לא מבחינים ג' חודשים, מבחינים ע"י ג' חודשים, אבל כן ממתינים ג"ח)
לסיכום אני חושב ואניבעד המתנת ג' חודשים. (אגב באנצק"ת זה "הבחנה") ממי • שיחה - בס"ד • ג' בניסן ה'תשפ"ה 13:30, 1 באפריל 2025 (IDT)
- לגבי ג"ח/צ' יום. לא הבנתי, מה הזמן שצריך להמתין, כידוע 3 חודשים זה בד"כ לא 90 יום. פלניא (שיחה) 13:32, 1 באפריל 2025 (IDT)
- @פלניא זה צ' יום אבל זה לא באמת משנה (ואגב אם שייך מקצת היום ככולו- אז בד"כ זה יוצא כן ג"ח בדיוק (ועוד שניה פרפרת קופץ ונושך אותי שאין כאן מקצת היום ככולו ועכשיו הוא נושך אותי שיש ושהוא בכלל לא נושך.... ממי • שיחה - בס"ד • ג' בניסן ה'תשפ"ה 13:36, 1 באפריל 2025 (IDT)
- אני אכן לא נושך אבל זו גמרא מפורשת שצריך 90 יום לא כולל היום שהתגרשה ולא כולל היום שרוצה להינשא פרפרת (שיחה) 13:51, 1 באפריל 2025 (IDT)
- @לזה בדיוק התכוונתי. (איזהו נושך ואיזה תרבית? נושך כפשוטו, תרבית שאתה מרבה על דברי, ומסקנא דמילתא דחד הוא
) אז לגופש"ע מה תענה לו? ממי • שיחה - בס"ד • ג' בניסן ה'תשפ"ה 14:26, 1 באפריל 2025 (IDT)
- אין מה לענות בגמרא מבואר שצריך 90 יום וכך נפסק להלכה, ומה שנקטו ג' חודשים לא דק פרפרת (שיחה) 18:01, 1 באפריל 2025 (IDT)
- זה בדיוק נקרא לענות
ובנוגע לנידון נראה לי שהמסקנא הא המתנת ג' חדשים (ג'/או שלוש?) תדאג לזה. @המעמיק העסק סגור? ממי • שיחה - בס"ד • ד' בניסן ה'תשפ"ה 22:04, 1 באפריל 2025 (IDT)
- שלושה, המעמיק (שיחה) 08:28, 2 באפריל 2025 (IDT)
- זה בדיוק נקרא לענות
- אין מה לענות בגמרא מבואר שצריך 90 יום וכך נפסק להלכה, ומה שנקטו ג' חודשים לא דק פרפרת (שיחה) 18:01, 1 באפריל 2025 (IDT)
- @לזה בדיוק התכוונתי. (איזהו נושך ואיזה תרבית? נושך כפשוטו, תרבית שאתה מרבה על דברי, ומסקנא דמילתא דחד הוא
- אני אכן לא נושך אבל זו גמרא מפורשת שצריך 90 יום לא כולל היום שהתגרשה ולא כולל היום שרוצה להינשא פרפרת (שיחה) 13:51, 1 באפריל 2025 (IDT)
- @פלניא זה צ' יום אבל זה לא באמת משנה (ואגב אם שייך מקצת היום ככולו- אז בד"כ זה יוצא כן ג"ח בדיוק (ועוד שניה פרפרת קופץ ונושך אותי שאין כאן מקצת היום ככולו ועכשיו הוא נושך אותי שיש ושהוא בכלל לא נושך.... ממי • שיחה - בס"ד • ג' בניסן ה'תשפ"ה 13:36, 1 באפריל 2025 (IDT)
- לגבי ג"ח/צ' יום. לא הבנתי, מה הזמן שצריך להמתין, כידוע 3 חודשים זה בד"כ לא 90 יום. פלניא (שיחה) 13:32, 1 באפריל 2025 (IDT)
- כאן נראה שאתה עדיין מסתפק, בשיחה כאן אתה היית נשמע מוחלט, המעמיק (שיחה) 02:15, 6 באפריל 2025 (IDT)
- לאחר טענותיו של משתמש:ממי אני חושב שיש אולי מקום לשקול את זה אולם כאמור דעתי נוטה יותר לשם "הבחנת" וכו', משום לשון התוספות במגילה. פרפרת (שיחה) 02:19, 6 באפריל 2025 (IDT)
- @תגובות @לכל מה שנאמר כאן: א. ניסיתי כמה אופציות לכל מילה, לא מתיימר לבדוק את כל האיזכורים בכל האופנים. זה היה אמור להיות מדגם.
- השם הרשמי? יש איזה רגולטור באקדמיה לסוגיות, או בועדה ממשלתית לשמות...? אם בגמרא זה מופיע כהמתנה, וגם המשנה תורה לרמב"ם, הלכות גירושין, פרק י"ב והשולחן ערוך, אבן העזר, סימן י"ג משתמשים בלשון המתנה, אז זה השם של התקנה, אגב בעיני המכלול הוא יכול להיות הקובע מה השמות של סוגיות. הערה נוספת מעניין מי הראשון שמשתמש בלשון הבחנה? פרפרת (שיחה) 01:15, 1 באפריל 2025 (IDT)
- ממי, ניסית הבחנת שלשה חדשים? הבחנת ג' חדשים? הבחנת ג' חודשים? הבחנת ג' חודש? הבחנת ג"ח? כל אלו ועוד נכללים בהבחנת שלושה חודשים, המעמיק (שיחה) 00:47, 1 באפריל 2025 (IDT)
בוצע המעמיק (שיחה) 01:59, 6 באפריל 2025 (IDT)
- עכשיו צריך להתאים את הפתיח פרפרת (שיחה) 02:21, 6 באפריל 2025 (IDT)
מעוברת חבירו
בסוף הערך הנפלא יש פיסקא על מעוברת חבירו.
ההקשר לא ברור לי, המכנה המשותף בניהם שיש איסור ביאה בגין חבירו
אולי כדאי לתת לזה ערך נפרד, ולהוסיף אותו כערכים דומים.
הפרומער (שיחה) 21:58, 1 באפריל 2025 (IDT)
- הקשר הוא המתנה לנישואין שניים, אולי כדאי לכתוב ערך גם על זה, אבל זה יהיה סופר קצרמר, אז המקום לזה הוא כרגע כאן. פרפרת (שיחה) 23:44, 1 באפריל 2025 (IDT)