שיחה:דין פרוטה כדין מאה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני שנתיים מאת משך חכמה בנושא הערה בפתיח.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית

מכלולאים פעילים‏ אשמח לשיפורים קלים, נועד להחליף ערך קיים עלוב, עבודה מקורית. מאיר (שיחה) • ז' באייר ה'תשפ"ב • 18:57, 8 במאי 2022 (IDT)תגובה

דין פרוטה כדין מאה זה חידוש של ריש לקיש או שזה פסוק בתורה

דִּין פְּרוּטָה כְּדִין מֵאָה הוא כלל תלמודי

הנה בגמ' שם סנהדרין ח' א' מובא שריש לקיש מבאר שזה כוונת הפסוק כקטן כגדול תשמעון נמצא שהכלל הזה הוא למעשה דין תורה ולכן הלשון כלל תלמודי הוא לא לגמרי מדויק כי אין כאן חידוש של התלמוד אלא התלמוד מפרש את הפסוקמשך חכמה (שיחה) 21:25, 15 במאי 2022 (IDT)תגובה

תיאורטית אתה צודק אבל זה ניסוח רווח ראה גם קשוט עצמך וצ"ע מאיר (שיחה) • י"ד באייר ה'תשפ"ב • 22:37, 15 במאי 2022 (IDT)תגובה
השיקול כאן הוא לתת למעיין את המידע הנכון והמדויק, אז לעניות דעתי אין להתחשב בניסוח הרווח, כי כך המעיין לא יידע את הנכון והמדוייק, אבל תערוך את הערך לפי שיקול דעתך ועל פי הבנתך. משך חכמה (שיחה) 23:22, 15 במאי 2022 (IDT)תגובה
זה כלל תלמודי גם אם התלמוד למד את זה מהפסוק. שמש מרפא (שיחה) 09:54, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה
שמש מרפא דין פרוטה כדין מאה זה נוסח תלמודי אך לא כלל תלמודי, גם המוציא מחבירו עליו הראיה זה נוסח תלמודי אך לא כלל תלמודי אלא הוא דין תורה מי בעל דברים יגש אליהם יביא ראיות אליהם משך חכמה (שיחה) 12:05, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה

הערה בפתיח.

שמש מרפא, הערות נועדו לכמה דברים, אך לא להציק לקורא. הערה שאינה ממין העניין בפתיח, רק מפריעה לרצף הקריאה. עמוס חדד (שיחה) 00:37, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה

אשתף אתכם בהתלבטות האם יש כאן דברים שיש לומר עליהם על טעם ועל ריח אין מה להתווכח עורך אחד יכול להריח שזה מציק למעיין ועורך נוסף יכול להריח שאין זה מציק לקוראמשך חכמה (שיחה) 09:44, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה
כמדומני שהערות בתחילת הפתיח המתייחסות לשם הערך הן דבר מקובל. המטרה היא להסביר איך נולד הביטוי שאינו מופיע בגמרא (אם כי עדיף שיהיו מקורות ברורים יותר). בכל אופן לא אתעקש על כך. שמש מרפא (שיחה) 09:53, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה
הערה דרך אגב לשמש מרפא מאוד נעים לשמוע או לראות כתוב את צמד המילים היפה שלך בכל אופן לא אתעקש על כך זה המפתח לבניית דבר משותף בין כמה עורכים. משך חכמה (שיחה) 12:00, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה
האם הערך אמור לשאת את שמו התלמודי או את השם שלו? כלומר, כשאנחנו בוחרים שם ערך אנחנו בוחרים את השם השימושי ביותר שלו, וברור שדין פרוטה כדין מאה הוא מוכר יותר מן הארוך התלמודי. אז מדוע שתתעורר שאלה לקורא?
משך חכמה משך חכמה, פעמיים כרצונך, האם אתה סבור שהערה, ששולחת אותי לקרוא למטה, והיא אינה קריטית כרגע אינה מפריעה לרצף הקריאה? עמוס חדד (שיחה) 18:41, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה
כבר כתבתי שאני מבין שיש שהדבר מפריע להם ויש שלא, אם הספר הוא שלך אתה הוא המחליט ואם יש כמה עורכים אז בהחלט יתכן שאין הדבר פשוט אצל כל אחד שהדבר מפריע. משך חכמה (שיחה) 20:13, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה
בענין קביעת שם ערך אין לי בזה שום ענין אתה יכול לקבוע איזה ערך שתרצה, אני רק אמרתי שאין זה ערך תלמודי אלא נוסח תלמודי כי הערך עצמו הוא דין תורה מפורש. משך חכמה (שיחה) 20:15, 16 במאי 2022 (IDT)תגובה