שיחה:אמוראים/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

לא אחסר (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

כמובן שאתה צודק. מצאתי כזה ניסוח רק במקום אחד, תיקנתי.

לא אחסר (שיחהתרומות)

גם בקטע "דור ראשון" מופיע משהו דומה. אני לא בטוח איך לנסח נכון את המשפט. אולי "התקלקלה" במקום "התחממה"?

יואל ווייס (שיחהתרומות)

דוקא שם כן נראה שהמילה "התחממות" היא במובן המקובל.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אכן.

סיכום מאת תולעת ספרים

טופל

דויד (שיחהתרומות)

עורכי אספקלריה‎‏ ומה דעתכם גם על המשפט הזה "שאלת ההיסטוריות של החומר והדרך בה ניתן להפיק מידע היסטורי ממנו אינה מוסכמת כיום על כל החוקרים"?

מישהו (שיחהתרומות)

ניסחתי קצת, הערך דרוש כתיבה מחדש.

החילוק בין אמוראי בבל לאמוראי ארץ ישראל

12
חוקר יסודי (שיחהתרומות)

בערך כתוב שאמוראי ארך ישראל היו יותר פשטנים, ושולח למקור גמ' סנהדרין כד א., שם מבואר משהו שונה לחלוטין עכ"פ לפי פי' רש"י ודאי, לשון הגמ' הוא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף כד עמוד א

אמר רבי אושעיא: מאי דכתיב ואקח לי (את) שני מקלות לאחד קראתי נועם ולאחד קראתי חובלים, נועם - אלו תלמידי חכמים שבארץ ישראל, שמנעימין זה לזה בהלכה. חובלים - אלו תלמידי חכמים שבבבל, שמחבלים זה לזה בהלכה

ופי' רש"י וז"ל:רש"י מסכת סנהדרין דף כד עמוד א

מחבלים - בלשון עז וחמה מקשין זה לזה ובני ארץ ישראל נוחין יחד, ומעיינין יחד, ומתקן זה את דברי זה, והשמועה יוצאה לאור. עיי"ש.

אין כל קשר כלל וכלל ומקור לד' הכותב בויקפידיה, וחלילה לנו לומר זאת, וכי ר' יוחנן ועוד חסר להם בפלפול ? וודאי אין כל מקור להנ"ל אלא היחס הוא שונה וכד' רש"י.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

יש משמעות לכך גם בשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:בבלי) נמצא פרמטר לא בשימוש "מפרש=".רש"י, מסכת בבא מציעא, דף פה עמוד א, ד"ה דלא נטרדיה ועוד. [אמנם במהרש"א שם מבואר שקאי על פלפול-ההבל, אבל פשטות הגמ' ורש"י לא משמע כן אלא שהמדבר על תלמוד בבלי ("גמרא שלנו", רש"י.)].

לא שהיו חסרים בפלפול, אלא שדרכם בלימוד הייתה שונה, כפי שדרכו של רש"י שונה מהרמב"ן למשל.

דויד (שיחהתרומות)
ספרא (שיחהתרומות)

ערך עלוב על נושא ליבתי שכזה. אני ממתין ליום בו יתאפשר לי להירתם לזה.

כרגע טיוטה:עריכת המשנה - נמצאת על השולחן. בהמשך - גם זה יגיע.

תולעת ספרים (שיחהתרומות)

בעז"ה בל"נ אקח על עצמי לעבוד על הערך בצורה מתאימה. יש בערך כמה פרטים בעייתים.

ספרא (שיחהתרומות)

רק תעבוד בטיוטה נפרדת.

ממליץ לא להיצמד כלל לערך הנוכחי.

תולעת ספרים (שיחהתרומות)

בוצע בס"ד. יש עוד מה להרחיב, בעז"ה אשתדל למצוא זמן בימים הקרובים לערך.

ספרא (שיחהתרומות)

היו בבבל גם דור שביעי וגם דור שמיני.

תולעת ספרים (שיחהתרומות)

מוזר

שמש מרפא (שיחהתרומות)

בניגוד למה שמקובל (אולי) לחשוב, רב אשי לא חותם את תקופת האמוראים.

תולעת ספרים (שיחהתרומות)

בדקתי, אמת.

הבעיה היא שאין מספיק חומר על הדור, אלא על האמוראים שפעלו בה.

אין נושאים ישנים יותר