שיחה:איסור אמירת גנאי על מת
חוק לה"ר
אין טעם להכניס כאן את חוק לה"ר. אין קשר בין ההלכה לבין החוק (למי שמכיר בו). החוק אינו מחזק את ההלכה ואינו משמעותי כלל לגביה. מתאים יותר לערך על השמצות. טישיו (שיחה) 15:37, 16 באוקטובר 2023 (IDT)
- גא"מ, אפשר לעשות ערך נפרד על החוק הזה, מה הקשר לערך על ההלכה? ~ תכליתי • שיחה • א' בחשוון ה'תשפ"ד 15:42 (IDT) 15:42, 16 באוקטובר 2023 (IDT)
- קיבלתי. למאי נ"מ • שיחה • א' בחשוון ה'תשפ"ד 15:55 (IDT) 15:55, 16 באוקטובר 2023 (IDT)
- לדידי לא פשיטא לי שאין מקום לאזכור של החוק, כמובן ללא יצירת השוואה במשקל החשיבות. מוטי ~ שיחה • א' בחשוון ה'תשפ"ד • 15:59, 16 באוקטובר 2023 (IDT)
- לכן באמת כתבתי "להבדיל". למאי נ"מ • שיחה • א' בחשוון ה'תשפ"ד 16:00 (IDT) 16:00, 16 באוקטובר 2023 (IDT)
- לדידי לא פשיטא לי שאין מקום לאזכור של החוק, כמובן ללא יצירת השוואה במשקל החשיבות. מוטי ~ שיחה • א' בחשוון ה'תשפ"ד • 15:59, 16 באוקטובר 2023 (IDT)
- קיבלתי. למאי נ"מ • שיחה • א' בחשוון ה'תשפ"ד 15:55 (IDT) 15:55, 16 באוקטובר 2023 (IDT)
הפסקה טעם
כל הפסקה עוסקת רק בעונשים על המספר אחר מיטתם של ת"ח. אם כך ראוי להדגיש זאת. טישיו (שיחה) 13:24, 18 באוקטובר 2023 (IDT)
- "מספר אחר האבן" אינו עוסק רק בת"ח, וכן הדימוי לביזוי ס"ת של ר"ח מצאנז. בכל מקרה אני עדיין באמצע בירורים אם ההלכה חלה גם על רשעים, או שצריך לקיים בהם "ושם רשעים ירקב". למאי נ"מ • שיחה • ג' בחשוון ה'תשפ"ד 13:32 (IDT) 13:32, 18 באוקטובר 2023 (IDT)
- חשוב גם לציין את הרמב"ם העוסק בפטירתם של אפיקורסים "ולובשים לבנים ושמחים" כו'. ואולי לחלק בין כאלו שמתו על קידוש השם לאלו שלא. טישיו (שיחה) 13:49, 18 באוקטובר 2023 (IDT)
מקורות
יש ב"גשר החיים עמוד 51 פסקה על האיסור לדבר לשה"ר על המתים, אולי תמצא שם תוספת כלשהי. אפרון (שיחה) 14:32, 19 באוקטובר 2023 (IDT)
- תודה אולי תוכל לכוין אותי קצת יותר מדויק? כלומר איזה חלק ואיזה מהדורה (אם יש כמה מהדורות) למאי נ"מ • שיחה • ד' בחשוון ה'תשפ"ד 14:56 (IDT) 14:56, 19 באוקטובר 2023 (IDT)
הוספות
עיין כאן: לשון הרע על מת - עולמות, באתר עולמות, 3 ביוני 2020 כדאי להוציא משם את מקור החרם, וכן את העונש. לעבעדיג (שיחה) 04:12, 22 באוקטובר 2023 (IDT)
- תודה. כפי שאתה יכול לראות הפניתי תחת הכותרת "קישורים חיצוניים" לאתר הנ"ל. חלק מהערך אכן מבוסס על אותו מאמר. למאי נ"מ • שיחה • ז' בחשוון ה'תשפ"ד 15:18 (IDT) 15:18, 22 באוקטובר 2023 (IDT)
ניסוח תיקונו של מי שדיבר על המתים
לעבעדיג לגבי זה, האם לא עדיף לכתוב "תיקונו" או "תשובתו", וכדומה? "עונשו" נשמע יותר בדיני שמיים, וזה גם נשמע עונש בע"כ, אבל למשל במקור מהמרדכי כתוב: "המחרף יחוש לעצמו ויסגף עצמו בתעניות ובמלקיות", דהיינו מי שרוצה לעשות תשובה על שדיבר על המתים. תהלים (שיחה) 02:55, 29 באוקטובר 2023 (IST)
- בעד, צודק. מניח לך את המלאכה כראות הטוב בעיניך --לעבעדיג (שיחה) 03:13, 29 באוקטובר 2023 (IST)
- מיעוט שיחה מה דעתך? תהלים (שיחה) 13:19, 8 בנובמבר 2023 (IST)
- תהלים, שיניתי את השם ל"כפרה". מיעוט שיחה (שיחה) 21:35, 8 בנובמבר 2023 (IST)
- מיעוט שיחה מה דעתך? תהלים (שיחה) 13:19, 8 בנובמבר 2023 (IST)
רשעים ומומרים שנעקד"ה
טישיו תוכל לתת קישור לדברות קודש סקולען? (והאם אפשר לומר על זה שהוא 'פסק'. אין מקור טוב יותר?) למאי נ"מ • שיחה • י"ד בחשוון ה'תשפ"ד 12:30 (IDT) 12:30, 29 באוקטובר 2023 (IST)
אין מספרים אחר המת
מיעוט שיחה אתה יכול בבקשה לעבור על הערך פה ולטפל במה שצריך? תודה! תהלים (שיחה) 15:32, 7 בנובמבר 2023 (IST)
שם הערך
@למאי נ"מ, שם הערך צריך להיות ענייני, משהו כמו איסור אמירת גנאי על המת. השם הנוכחי היה מתאים אילו הוא היה נפוץ בראשונים וכד' - לא נראה שזה המצב. שמש מרפא (שיחה) 12:58, 12 בנובמבר 2023 (IST)
- אכן. משום מה היה נדמה לי כי יש כלל מפורסם בשם הזה, אבל מתברר שלא כ"כ. נראה ששם ענייני הוא כמו שכתבת.
- במחשבה שנייה, "אמירת גנאי" הוא קצת מגביל, כי הלשון בפוסקים ובגמרא הוא "לספר" שזה כולל גנאי, שם רע, לשון הרע, דברים סודיים ושאר דברים. צריך שם רחב יותר. למאי נ"מ • שיחה • כ"ח בחשוון ה'תשפ"ד 16:06 (IDT) 16:06, 12 בנובמבר 2023 (IST)
- העברתי בינתיים.
יש לך מקור לכך שבאיסור נכלל גם גילוי סוד? עכ"פ, עיקר האיסור זה "דברי גנאי". שמש מרפא (שיחה) 14:50, 13 בנובמבר 2023 (IST)- איסור דיבור גנאי על מת. לא יותר טוב? ~ תכליתי • שיחה • כ"ט בחשוון ה'תשפ"ד 15:05 (IDT) 15:05, 13 בנובמבר 2023 (IST)
- אכן, כנראה יותר טוב. שמש מרפא (שיחה) 15:14, 13 בנובמבר 2023 (IST)
- איסור דיבור גנאי על מת. לא יותר טוב? ~ תכליתי • שיחה • כ"ט בחשוון ה'תשפ"ד 15:05 (IDT) 15:05, 13 בנובמבר 2023 (IST)
- הועבר מהדף המכלול:העברת דפי טיוטה
מנטרים אבקש להעביר את טיוטה:אין מספרים אחר המת למרחב הערכים. תודה למאי נ"מ • שיחה • ה' בחשוון ה'תשפ"ד 01:55 (IDT) 01:55, 20 באוקטובר 2023 (IDT)
- @למאי נ"מ, הערך לא מסודר, אין הפרדה בין האיסור מדינא דגמרא שהוא רק על ת"ח ובין חרם הקדמונים, לא ברור מהערך האם מדובר גם בלה"ר או רק בהוש"ר, ובכלל לא ברור למה זה צריך להיכלל בערך נפרד ולא בערכים על הנ"ל. שמש מרפא (שיחה) 12:54, 22 באוקטובר 2023 (IDT)
- הערך עצמו מסביר שלא מדובר בלשון הרע מהתורה אלא בתקנה חדשה לגמרי. בדרך אגב יצויין (למרות שבאופן רשמי זה לא אמור להיות שיקול כלל): כל הערכים החדשים הנכתבים מתוך רצון ויוזמה להרבות בכתיבת ערכים, לא היו נכתבים לכתחילה בתוך ערכי האב. הקו לנסות למצוא לכל ערך חדש איזה ערך אב שיגן עליו, מדחיק לגמרי את הרצון לכתוב ערכים חדשים. בסוף המידע הזה פשוט לא יכתב (כותב השורות יכול גם להעיד על עצמו, שעשרות ערכים שהיו אמורים להכתב בחודשים האחרונים לא נכתבו יותר, עקב היוזמה הנ"ל). טישיו (שיחה) 13:16, 22 באוקטובר 2023 (IDT)
- אכן יש בדברי טישיו קצת כאב, הבהרה: אני לא מתכנן לפתוח פה נושא ולהמשיך בויכוחים קדומים וישנים. אך את כאבי ארצה קצת להעלות כאן, כמד"א "דאגה בלב איש ישחנה". אז כך: המצב לאחרונה שדורשים ממכלולאים נמרצים וחרוצים שתורמים למכלול בכתיבת ערכים משובחים ולאחר עבודה ממושכת ומעמיקה שואלים להם כמו בתמימות: "למה שלא יכנס לערך זה וזה". ואני לא מתכוין לערער בעבודתיך, רבינו שמש, שהינך יודע שאני מאוד מאוד מעריך אותה ומלא התפעלות, אני ממש מלקק את האצבעות בכל עריכה שלך בערכים שאני כותב ובערכים אחרים, יש לך את הכשרון ואתה מנצל את זה בעזרת הבורא החונן לאדם דעת ותבונה. ולא רק אתה, אלא גם הרב ספרא. אך המצב לאחרונה מוגזם, כל יום וחצי יום עולה איזה ערך של שורה או שניים, ואין שום בקשה לא כאן ולא בווקי לצרפם לערך זה או זה. ואני לא מתכוין להשוות ולחזור על הנושא על ערכים שעולים מוויקי (קרי: ערכי חולין). אלא למקד את מבטכם על העבודה שהמכלולאי משקיע לכתוב ערך יפה ומשובח והוא "מותקף" בשאלת ה"למה לא יכלל". והדבר לא נולד עכשיו, אלא פגשנו בהם לא מעט פעמים בתקופה החרונה. ואדייק: אין בכוונתי שכל ערך צריך להיפצל לכמה חלקים ולכמה ערכים. אלא קצת יותר לחשוב האם באמת כל ערך יש מקום לשאלת ה"למה לא יכלל". כמו הערך הזה, שזה בהחלט ערך ששוה ערך נפרד. זה בהחלט מושג בפני"ע של דיבור רע על מת. ואכ"מ לומר שיכנס בערך על לשון הרע. ובפרט שלא ראינו בערכי חולין שמדייקים כ"כ.
לסום: בבקשה לא להמשיך עם הדיון, הכוונה כאן היא לא לערער על מדיניות ועל עבודת המנטרים. אלא ליתן קצת נקודת מבט על הנושא. ~ תכליתי • שיחה • ז' בחשוון ה'תשפ"ד 15:07 (IDT) 15:07, 22 באוקטובר 2023 (IDT)- לפני שממשיכים פה עם הדיון החשוב, בוא נהיה ישירים: אין לי מה לחכות? אפשר לזרוק את הערך לפח? למאי נ"מ • שיחה • ח' בחשוון ה'תשפ"ד 16:16 (IDT) 16:16, 23 באוקטובר 2023 (IDT)
- אכן יש בדברי טישיו קצת כאב, הבהרה: אני לא מתכנן לפתוח פה נושא ולהמשיך בויכוחים קדומים וישנים. אך את כאבי ארצה קצת להעלות כאן, כמד"א "דאגה בלב איש ישחנה". אז כך: המצב לאחרונה שדורשים ממכלולאים נמרצים וחרוצים שתורמים למכלול בכתיבת ערכים משובחים ולאחר עבודה ממושכת ומעמיקה שואלים להם כמו בתמימות: "למה שלא יכנס לערך זה וזה". ואני לא מתכוין לערער בעבודתיך, רבינו שמש, שהינך יודע שאני מאוד מאוד מעריך אותה ומלא התפעלות, אני ממש מלקק את האצבעות בכל עריכה שלך בערכים שאני כותב ובערכים אחרים, יש לך את הכשרון ואתה מנצל את זה בעזרת הבורא החונן לאדם דעת ותבונה. ולא רק אתה, אלא גם הרב ספרא. אך המצב לאחרונה מוגזם, כל יום וחצי יום עולה איזה ערך של שורה או שניים, ואין שום בקשה לא כאן ולא בווקי לצרפם לערך זה או זה. ואני לא מתכוין להשוות ולחזור על הנושא על ערכים שעולים מוויקי (קרי: ערכי חולין). אלא למקד את מבטכם על העבודה שהמכלולאי משקיע לכתוב ערך יפה ומשובח והוא "מותקף" בשאלת ה"למה לא יכלל". והדבר לא נולד עכשיו, אלא פגשנו בהם לא מעט פעמים בתקופה החרונה. ואדייק: אין בכוונתי שכל ערך צריך להיפצל לכמה חלקים ולכמה ערכים. אלא קצת יותר לחשוב האם באמת כל ערך יש מקום לשאלת ה"למה לא יכלל". כמו הערך הזה, שזה בהחלט ערך ששוה ערך נפרד. זה בהחלט מושג בפני"ע של דיבור רע על מת. ואכ"מ לומר שיכנס בערך על לשון הרע. ובפרט שלא ראינו בערכי חולין שמדייקים כ"כ.
- הערך עצמו מסביר שלא מדובר בלשון הרע מהתורה אלא בתקנה חדשה לגמרי. בדרך אגב יצויין (למרות שבאופן רשמי זה לא אמור להיות שיקול כלל): כל הערכים החדשים הנכתבים מתוך רצון ויוזמה להרבות בכתיבת ערכים, לא היו נכתבים לכתחילה בתוך ערכי האב. הקו לנסות למצוא לכל ערך חדש איזה ערך אב שיגן עליו, מדחיק לגמרי את הרצון לכתוב ערכים חדשים. בסוף המידע הזה פשוט לא יכתב (כותב השורות יכול גם להעיד על עצמו, שעשרות ערכים שהיו אמורים להכתב בחודשים האחרונים לא נכתבו יותר, עקב היוזמה הנ"ל). טישיו (שיחה) 13:16, 22 באוקטובר 2023 (IDT)
- אכן הדחף (המבורך!) לכתיבת ערכים חדשים גורם לעיתים לפיצול ופיזור ללא צורך, שאינו מועיל לקורא, וחבל.
אני אף פעם לא אומר קבלו דעתי ולא גוזר שום דבר בגזירת הכתוב. אפשר לדון על כך בדף השיחה או כאן, ואם הציבור סבור שיש מקום לערך נפרד - בבקשה. העברתי הרבה מאד ערכים שסברתי שאין בהם צורך.
בכל מקרה התוכן לא ילך לפח אלא ישתלב בערך אחר. שמש מרפא (שיחה) 02:33, 24 באוקטובר 2023 (IDT)- מה אתם אומרים? למאי נ"מ • שיחה • ט' בחשוון ה'תשפ"ד 13:57 (IDT) 13:57, 24 באוקטובר 2023 (IDT)
- באמת קצרמר, אבל אני הייתי נהנה מערך מיוחד לזה. (אם כי לא אתערב אם יהיו הרבה נגד) איך • שיחה • ט' בחשוון ה'תשפ"ד. 15:15, 24 באוקטובר 2023 (IDT)
- לדעתי זה אמור להיות ערך נפרד, חלק מכובד מפרסום האיסור אינו קשור ללשוה"ר אלא חרם מקומי שעומד בפני עצמו. (אגב, אציין שאני טרחתי רבות ביצירת ערך מורחב על ימי זיבה שהיה אמור להחליף מספר ערכים, ייעצו לי שיותר תקין להשאיר את הערכים במתכונתם מה שעלה לי בעוד הרבה זמן עריכה, זה בסדר, זה דרכו של המכלול. מוסכם שלא כל תת נושא צריך ערך בפני עצמו, מוסכם שלא כל נישה אמורה להיכנס בערך המורחב, מה שבאמצע נתון לשיקול דעתם של המכלולאים בדיונים והצבעות) אפרון (שיחה) 19:39, 24 באוקטובר 2023 (IDT)
- אני מסכים שזהו ערך נפרד, כי אכן אין קשר בין השנים, אך הערך רחוק מבשלות. אין צורך בפיסקה עבור כל שורה, ויש צורך בניסוח מחודש. הכל לטובה (שיחה) 20:24, 24 באוקטובר 2023 (IDT)
- בכל מקרה, אני לא מתכוון לחכות כאן בידיים שלובות. תוכלו להגיד לי בדיוק מה צריך שיפור? או שתעברו עם ה שלכם על הערך? למאי נ"מ • שיחה • י"ג בחשוון ה'תשפ"ד 19:51 (IDT) 19:51, 28 באוקטובר 2023 (IDT)
- @למאי נ"מ אני וש"מ הצבענו על נקודות מדויקות, הן טופלו? הכל לטובה (שיחה) 22:40, 28 באוקטובר 2023 (IDT)
- מה זה "ניסוח מחודש"? תגדיר. למאי נ"מ • שיחה • י"ד בחשוון ה'תשפ"ד 22:42 (IDT) 22:42, 28 באוקטובר 2023 (IDT)
- הערך כרגע גם מבולבל וגם לא מנוסח מספיק טוב. אם אני אגיד לך בדיוק מה לשנות, אעשה זאת בעצמי, אך אין לי זמן לכך, אולי @מישהו יוכל לעזור? אשתדל למצוא לזה מעט זמן לעזור, אבל בכל מקרה, אין סיבה להעביר ערך לא בשל הכל לטובה (שיחה) 23:04, 28 באוקטובר 2023 (IDT)
- למאי נ"מ בוצע בס"ד מיעוט שיחה (שיחה) 20:58, 7 בנובמבר 2023 (IST)
- הערך כרגע גם מבולבל וגם לא מנוסח מספיק טוב. אם אני אגיד לך בדיוק מה לשנות, אעשה זאת בעצמי, אך אין לי זמן לכך, אולי @מישהו יוכל לעזור? אשתדל למצוא לזה מעט זמן לעזור, אבל בכל מקרה, אין סיבה להעביר ערך לא בשל הכל לטובה (שיחה) 23:04, 28 באוקטובר 2023 (IDT)
- מה זה "ניסוח מחודש"? תגדיר. למאי נ"מ • שיחה • י"ד בחשוון ה'תשפ"ד 22:42 (IDT) 22:42, 28 באוקטובר 2023 (IDT)
- @למאי נ"מ אני וש"מ הצבענו על נקודות מדויקות, הן טופלו? הכל לטובה (שיחה) 22:40, 28 באוקטובר 2023 (IDT)
- בכל מקרה, אני לא מתכוון לחכות כאן בידיים שלובות. תוכלו להגיד לי בדיוק מה צריך שיפור? או שתעברו עם ה שלכם על הערך? למאי נ"מ • שיחה • י"ג בחשוון ה'תשפ"ד 19:51 (IDT) 19:51, 28 באוקטובר 2023 (IDT)
- אני מסכים שזהו ערך נפרד, כי אכן אין קשר בין השנים, אך הערך רחוק מבשלות. אין צורך בפיסקה עבור כל שורה, ויש צורך בניסוח מחודש. הכל לטובה (שיחה) 20:24, 24 באוקטובר 2023 (IDT)
- לדעתי זה אמור להיות ערך נפרד, חלק מכובד מפרסום האיסור אינו קשור ללשוה"ר אלא חרם מקומי שעומד בפני עצמו. (אגב, אציין שאני טרחתי רבות ביצירת ערך מורחב על ימי זיבה שהיה אמור להחליף מספר ערכים, ייעצו לי שיותר תקין להשאיר את הערכים במתכונתם מה שעלה לי בעוד הרבה זמן עריכה, זה בסדר, זה דרכו של המכלול. מוסכם שלא כל תת נושא צריך ערך בפני עצמו, מוסכם שלא כל נישה אמורה להיכנס בערך המורחב, מה שבאמצע נתון לשיקול דעתם של המכלולאים בדיונים והצבעות) אפרון (שיחה) 19:39, 24 באוקטובר 2023 (IDT)
- באמת קצרמר, אבל אני הייתי נהנה מערך מיוחד לזה. (אם כי לא אתערב אם יהיו הרבה נגד) איך • שיחה • ט' בחשוון ה'תשפ"ד. 15:15, 24 באוקטובר 2023 (IDT)
- מה אתם אומרים? למאי נ"מ • שיחה • ט' בחשוון ה'תשפ"ד 13:57 (IDT) 13:57, 24 באוקטובר 2023 (IDT)
- סוף העברה