ריתוק (תעופה)
ריתוק (לעיתים נקרא גם המתנה או מעגלי המתנה, באנגלית: Holding) בתעופה הוא הליך של הגבלת כלי הטיס לטיסה בתבנית מעל נקודת ציון ובגובה מסוימים על ידי הליכי טיסה מקומיים או גורמי בקרה אווירית לטובת יצירת הפרדה וסידור התנועה האווירית באזור מסוים. לדוגמה בשלבי הגישה לנחיתה באזור בקרה של נמל תעופה מסוים. הליך ותבנית הריתוק מתוכננים לטיסה בתנאי מכשירים בשביל לאפשר לכל כלי טיס לבצע אותם בצורה בטוחה.
תבנית ריתוק
תבניות ריתוק מתאפיינת בשימוש בקבע - נקודת ציון מוכרת. לרוב בטיסה בכללי מכשירים משתמשים בקבע ממקור חיצוני כגון מיקום משואת NDT, VOR או נקודת הצתלבות וקטורי VOR מסוימים. עם הגעה לנקודה מתחילים בתבנית פניות ימניות (אלא אם יש הגבלה מרחבית בגללה נדרש שינוי כיוון התבנית) שנראית כמו מסלול מירוצים כאשר כל צלע של התבנית היא באורך של דקה טיסה שאחריהן מתבצעת פנייה של 180 מעלות בקצב של 3 מעלות בשנייה (המכונה Rate One Turn) שתיקח כדקה לבצע. כלומר, כל תבנית תיקח 4 דקות לבצע.
על הצוות לבחור שיטת גישה לנקודת הקבע ככה שיתאפשר להם לבצע את הפנייה הראשונית ולהיכנס לתבנית כפי שמוגדר לרוב בתרשימי טיסת המכשירים. ישנן 3 שיטות גישה והשתלבות לתבנית ריתוק התלויות בוקטור הכניסה של כלי הטיס יחסית לתבנית.
-
השתלבות ישירה.
-
השתלבות במקביל.
-
השתלבות בצורת טיפה.
לעיתים נקודת הריתוק נקבעת על ידי קריאת מרחק DME מסוימת בוקטור יוצא של משואת VOR, במצב זה ואם כל התבנית מיושרת על אותו הווקטור, אורך צלעות של התבנית יקבעו על ידי קריאת המרחק במקום זמן.
בתלות באזור, הנהלים והוראות הפקח אורך כל צלע של התבנית לעיתים נקבע על 3 דקות (הפניות מתבצעות באותו קצב תמיד).
בתנאי טיסת ראייה נקודת הקבע יכולה להיות נקודת ציון מוכרת וקלה לזיהוי דוגמת צומת, בניין בולט או גבעה וכדומה.
מהירויות ריתוק
מפני שמרבית תבניות הריתוק מבוססות על תזמון, במהירויות הטיסה שונות גודל התבנית משתנה. לכן במרבית המקרים יש הגבלה על מהירות בה מבצעים את התבנית. המהירות נקבעת לרוב על פי גובה הטיסה, שכן בגובה רב אי אפשר לטוס לאט כמו במהירות נמוכה, אחרת יש סכנה של כניסה להזדקרות בגלל האוויר הדליל יותר.
ה-ICAO מגדיר מהירויות ריתוק מרביות כ:
- בגבהים של עד 14,000 רגל - 230 קשר.
- בין 14,000 רגל ועד 20,000 רגל - 240 קשר.
- בין 20,000 רגל ועד 34,000 רגל - 265 קשר.
- מעל 34,000 רגל - מאך 0.83.
עם זאת, מטוסי קרב מסוימים שלא מסוגלים להיצמד למהירויות אלו בגלל ביצועייהם עשויים לטוס מהר יותר.
ראו גם
תעופה • תעופה צבאית • תעופה אזרחית | ||
---|---|---|
עקרונות | אווירודינמיקה • כוח עילוי • גרר • מספר מאך • זווית התקפה • הזדקרות • פרופיל אווירודינמי • עומס כנף • מערבולת • אפקט קואנדה • יחס גלישה • פינת ארון המתים | |
כלי טיס | מטוס • מסוק • כדור פורח • ספינת אוויר • דאון • המראה ונחיתה אנכית (VTOL) • המראה ונחיתה קצרה (STOL) | |
מבנה | כנף • כנפון קצה־כנף • מדף • מאזנות • ספוילר • מעצור אוויר • מוטת כנפיים • כונס אוויר • כני נסע • הגה גובה • הגה כיוון • תא הטייס • משטחי היגוי • קנארד | |
הנעה | מנוע בעירה פנימית • מנוע כוכבי (רדיאלי) • מדחף • מנוע סילון • היפוך דחף • מנוע מגח סילון • מנוע על-מגח סילוני • מנוע רקטי • חשמל | |
תופעות | גלגול הולנדי • צימוד אינרציאלי • בום על-קולי • התעבות סביב כלי טיס • אוסצילציה • ורטיגו • התקרחות | |
מערכות | מחווני טיסה • צינור פיטו • מכל דלק נתיק • מצנח בלימה • אוויוניקה • מערכת בקרת טיסה • חיווט תעופתי • קופסה שחורה | |
שלבי טיסה | הסעה ודחיפה • המראה • טיפוס • הנמכה • שיוט • נחיתה • אווירובטיקה • הקפה | |
מקצועות | צוות אוויר • טייס • מהנדס טיסה • צוות קרקע • הנדסת אווירונאוטיקה | |
מונחים בתעופה |
25549588ריתוק (תעופה)