רודה קלוג

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

רודה קֶלוֹגאנגלית: Rhoda Kellogg;‏ 18981987) הייתה אשת חינוך ופסיכולוגית ילדים אמריקאית, שנודעה בשל מחקריה על התפתחות ציורי ילדים ואבחון על פיהם, ובשל פעילותה הפמיניסטית בתחום זכויות נשים וחינוך ילדים.

ביוגרפיה

קלוג נולדה למשפחה שמרנית ממיניאפוליס. היא החלה ללמוד הוראה באוניברסיטת מינסוטה ב-1916, שם הצטרפה למאבק הסופרג'יסטיות לזכות הצבעה לנשים. ב-1919, בעקבות ביקור בוושינגטון די. סי. במסגרת פעילותה, בו נכלאה למספר ימים ולמדה מהאנשים שפגשה על הפגיעה המשמעותית בזכויות נשים, החליטה להמשיך ללימודים גבוהים בחינוך באוניברסיטת קולומביה.[1]

לאחר כן עברה קלוג להתגורר בסן פרנסיסקו, שם הקימה עם מספר אנשי חינוך את "אגודת גני הילדים שער הזהב", שנועדה לבדוק שיטות חינוך שונות ולקדם את החינוך לגיל הרך. בנוסף הקימה את "בית הספר שער הזהב" לגיל הרך, וניהלה אותו עד 1970. במקביל כתבה ספרים והרצתה בתחום החינוך בכנסים ובאוניברסיטאות, וניהלה פעילות ציבורית בתחום החינוך לגיל הרך בסקרמנטו ובוושינגטון. בין השאר טענה כי החינוך בגיל הרך מתחיל בבית, וכי תינוקות ופעוטות זקוקים גם לאבותיהם ולא רק לאמהותיהם כשותפים פעילים בגידולם וחינוכם, וכדמויות קרובות אליהם.[2] בנוסף כתבה מדריך לגני ילדים, וטענה כי יש לנהוג בפעוטות וילדים בכבוד ובאהבה במסגרות החינוכיות שלהם.[3] כן הצביעה על כך שכאשר הממשל הזדקק לאמהות במקומות העבודה במהלך מלחמת העולם הראשונה והשנייה, נפתחו עבור ילדיהן גני ילדים רבים, אך אלו נסגרו כאשר הסתיימה המלחמה וכבר לא נדרשו לאמהות עובדות; בפעילותה הציבורית טענה כי נדרשת הכרה קבועה של הממשל בצרכיהם החינוכיים של הילדים.

ב-1967 פורסם לראשונה ארכיון רחב היקף של כ-8,000 ציורים של ילדים בגילאי 24-40 חודשים, מתוך כמיליון ציורים שאספה קלוג ומיינה מכ-30 תרבויות, משנת 1948 עד 1966 (Rhoda Kellogg Child Art Collection). על פי הציורים שבדקה קלוג לאורך השנים, היא הסיקה כי קיים מכנה משותף אוניברסלי רחב לכלל הציורים, ללא קשר לסביבה בה גדלו הילדים. היא תיארה רצף התפתחותי של התקדמות במורכבות הציורים, הקשור לרצף שלבי ההתפתחות הפיזיולוגיים, השכליים והרגשיים של הילדים; למשל, היא קישרה בין התפתחות הילדים לבין מאפיינים כגון איכות הקו בציורים, שימוש בסמלים, תפיסת עומק וקומפוזיציה. על בסיס הקשר בין גורמים אלו ואחרים נבנו בהמשך אבחונים שונים של ילדים דרך ציוריהם. במחקריה התבססה על רעיונות מתחום פסיכולוגיית הגשטלט.

קישורים חיצוניים

  • "Rhoda Kellogg (1898–1987)," in: Katherine H. Adams and Michael L. Keene, After the Vote Was Won: The Later Achievements of Fifteen Suffragists, Jefferson, NC: McFarland & Co., 2010, pp. 49-57

הערות שוליים

  1. ^ "Rhoda Kellogg (1898–1987)," in: Katherine H. Adams and Michael L. Keene, After the Vote Was Won: The Later Achievements of Fifteen Suffragists, Jefferson, NC: McFarland & Co., 2010, pp. 49-57
  2. ^ Rhoda Kellog (1953), Babies need fathers, too. New York : Comet Press Books
  3. ^ Rhoda Kellogg (1949), Nursery School Guide: Theory and Practice for Teachers and Parents. Houghton Mifflin Company
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

31834439רודה קלוג