קנייה קבוצתית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קנייה קבוצתית היא התאגדות של מספר קונים לצורך שיפור כח המיקוח מול ספקי מוצרים או שירותים. מועדוני צרכנים המממשים קנייה קבוצתית קיימים זה שנים רבות.

קנייה קבוצתית באינטרנט

קנייה קבוצתית באינטרנט היא מודל עסקי של מסחר אלקטרוני המאפשר ללקוחות התאגדות לצורך רכישת שירותים ומוצרים באינטרנט בהנחה. מודל זה היה אחד המודלים בשימוש אתרי מסחר אלקטרוני תחת תיאורים שונים, ובכלל זה מכרזים עם מספר משתתפים מינימלי.

המודל הפך לפופולרי עם הצלחת חברת גרופון האמריקאית, שהוקמה בשנת 2008, וכיום ישנם אתרים רבים ברחבי העולם הפועלים במתכונת זו. אתרי הקנייה החברתית מפרסמים מדי יום עסקה אחת בהנחה גבוהה במיוחד (בדרך כלל של 50% לפחות). לרוב, ההצעה היא מקומית (דהיינו, ספציפית לעיר או אזור מסוימים) בתחום תרבות הפנאי, כגון שובר למסעדה, מסאז' או תספורת. עם זאת, לעיתים מוצעים גם מוצרים בני קיימא, כגון כלי מטבח או אביזרי חשמל. ההצעה מוגבלת בזמן (בדרך כלל 24 שעות, או מספר ימים), והתנאי למימושה הוא מספר מצטרפים מינימלי. ברגע שהושג מספר הרוכשים המינימלי העסקה יוצאת לפועל והקונים מקבלים שובר בדואר אלקטרוני המאפשר להם לממש את המוצר. מודל זה מכונה גם עסקה יומית, אולם המינוח שהשתרש בישראל ובכלל הוא קנייה קבוצתית, אף על פי שבפועל ההתאגדות החברתית היא רק אחד מהמרכיבים במכלול, ואף ככל הנראה לא המרכיב החשוב שבהם.

בישראל

שוק הקניות החברתיות הישראלי באינטרנט מוערך בכ-210–250 מיליון ש"ח בשנה[1]. בשוק פועלים מספר רב של אתרי קנייה קבוצתית, אולם למעלה מ-75% מהמכירות מתבצעות על ידי אחד מששת האתרים המובילים[1]: גרופון (לשעבר גרופר), באליגם (עצמאי), buy2 (מקבוצת קשת), bigdeal (מקבוצת ידיעות אחרונות), walla shops (מקבוצת וואלה!) וקופוני (עצמאי). במקביל, פועלים אתרים אשר מאחדים את אתרי הקנייה החברתית ומספקים ללקוחותיהם קטלוג של כלל ההצעות ממספר אתרים במקביל.

בעקבות ההיצע הגדול של אתרי קניה חברתית, קמו מספר אתרים המאפשרים רכישה של מוצרים למגזרים ספציפים.

ראו גם

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

27265698קנייה קבוצתית