קלאבמרקט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קלאבמרקט
קלאבמרקט
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים קו-אופ צפון, מטרו קאש אנד קארי, אליעזר פישמן
תקופת הפעילות 1999–הווה (כ־25 שנים)
בעלות שופרסל
ענפי תעשייה שיווק קמעונאי
סמליל התת-רשת "חצי קופה"
סמליל המותג הפרטי "פרימייר קלאב" תחת הלוגו "להנות מהדברים הטובים ולחסוך"

קלאבמרקט הייתה רשת מרכולים פרטית בישראל. הרשת הוקמה ב-1999 כמיזוג בין שלוש רשתות מרכולים אחרות. ב-2005 לאחר שנקלעה לקשיים כלכליים ונכנסה לחדלות פרעון, נקנתה על ידי שופרסל וכיום סניפיה ממוזגים ומותגו מחדש בתוך רשת שופרסל.

היסטוריה

ייסוד הרשת

הרשת נוסדה ב-1999 על ידי מיזוג בין שלוש רשתות מרכולים: "קו-אופ צפון" (קבוצת "היפרשוק"), שהייתה בבעלות האגודה השיתופית קואופ צפון (%50.1) והרשת הדרום אפריקנית מטרו קאש אנד קארי (%49.9) והרשתות הפועלות במסגרתה ("קו-אופ", "היפרזול", "מטרו", "קלאב-מרקט" ו"גלאט-מרקט") לבין הרשתות "סופרשוק" ו"גרינברג" (קבוצת "גרינברג") והרשתות הפועלות תחתיה ("גרינברג", "ג'מבו", "שכונתית" ו"תנובה מרקט") כשבחלק מהמקרים התבצעו מיזוגים בין תתי הרשתות. מיזוג זה יצר רשת בעלת 140 סניפים שמותגה מחדש בשם קלאבמרקט[1]. לפרזנטורית הרשת נבחרה אורנה בנאי בתפקיד הדמות לימור.

מעבר הרשת לבעלות פרטית והתרחבות

ב-2001 נרכשה הרשת על ידי קבוצת "מוזס-בורוביץ'-רוזן" (ישראל (איזי) בורוביץ', ודדי בורוביץ, תמי מוזס-בורוביץ' וחברת ההשקעות המשפחתיות של הבורוביצ'ים, תמי מוזס השקעות ורוז מילניום, נמרוד בורוביץ' יו"ר-יוסי רוזן, המנכ"ל-יעקב גינזבורג, והדירקטורים: רן קרול נדב פלטי) תמורת 440 מיליון שקל, והייתה הראשונה מבין שלוש הרשתות הגדולות (שופרסל וקו-אופ הריבוע הכחול) שעברה לידיים פרטיות. ב-2002 הרחיבה את סניפי ה"ג'מבו" לאזורים נוספים, ופתחה 11 סניפי ג'מבו נוספים, בעיקר בסביבת גוש דן.

צמצום הרשת ושינויי מיתוג

הרשת התדרדרה, כך שבסוף 2003 נותרו רק כ-30 סניפי "קלאבמרקט", ותת הרשת "חצי קופה" מנתה 63 סניפים. במקביל, דדי בורוביץ', מבעלי הרשת, הציע לשופרסל לרכוש ממנה 18 סניפים שהתכוונה לסגור. ב-2005 דווח מנתוני חברת המחקר איי.סי נילסן עלה כי בשנת 2004 חלה ירידה של 26% במכירות "חצי קופה". בתחילת 2004 התחילה הרשת לפתח את המותג "פרימייר קלאב". ב-2005 הוסב סניף מפסיד של הרשת לסניף של רשת כביכול פרטית בשם "השוק של מוטי", כמו כן הוחלט על ידי הרשת למחוק את המותג "ג'מבו" ולהסב את סניפיו לתת רשת חדשה בשם "אימפריה"[2] שבהקמתה לקח חלק פעיל יעקב גלברד, מנכ"ל פלאפון באותה התקופה, ומנכ"ל הקו-אופ בעבר.

חדלות פרעון והעברת בעלות לשופרסל

בתחילת יולי 2005 דווח כי רשת קלאבמרקט נמצאת בחדלות פרעון עם חובות בסך 1.378 מיליארד שקל, והחברה ביקשה הקפאת הליכים[3]. ב-13 ביולי 2005 החליט בית המשפט להקפיא את ההליכים נגד קלאבמרקט. בסוף יולי פרסמו נאמני החברה, שלמה נס וגבי טרבלסי, מכרז למכירת הרשת, ובסוף אוגוסט נחתם חוזה המכירה בין הנאמנים לבין שופרסל והוא אושר בבית המשפט[4]. לאחר מכן הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים כי המיזוג בין קלאבמרקט לבין שופרסל אושר גם הוא בסוף אוגוסט בתנאי ששופרסל תמכור 17 מסניפי קלאבמרקט הנמצאים במקומות שבהם תיעלם התחרות אם הסניפים יהיו שייכים לשופרסל גם הםט[5], ובעקבות זאת הופחת מחיר העסקה (825.5 מיליון ש"ח) בכ-100 מיליון ש"ח. ב-2006 דווח כי שופרסל השלימה את הרכישה[6], וכל סניפי הרשת יהפכו בהדרגה וימותגו מחדש כסניפים של רשת שופרסל, תוך מחיקת המותג "קלאבמרקט" וכל תתי המותגים בבעלותה: "חצי קופה", "זול פה" ו"ג'מבו" והפיכתם למותגי שופרסל בשמות שונים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0