קייטרהאם (רכב)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

קייטרהאם
נתונים כלליים
מייסדים גרהאם נירן
תקופת הפעילות 1973–הווה (כ־51 שנים)
משרד ראשי אנגליהאנגליה קייטרהאם, אנגליה
מוצרים עיקריים מכוניות ספורט
אנשי מפתח אנסאר עלי, יו"ר
 
www.caterham.co.uk

קייטרהאם (אנגלית: Caterham) היא יצרנית מכוניות ספורט בריטית, הממוקמת בעיירה קייטרהאם אשר במחוז סארי באנגליה. ייחודה של קייטרהאם בייצור מכוניות ספורט קלות-משקל ודגמה העיקרי כיום הוא ה"סופר-7" אשר מהווה פיתוח ישיר לדגם ה"7" של חברת לוטוס.

היסטוריה ורקע

הלוטוס סבן, יוצרה לפני רכישת זכויות הייצור על ידי קייטרהאם
מפעל קייטרהאם בדארטפורד, אנגליה

קייטרהאם נוסדה כסוכנות מכירות חשובה עבור יצרנית מכוניות הספורט לוטוס בשנות ה-60'. לאחר שקולין צ'אפמן, מייסד לוטוס הודיע על כוונתו להפסיק לייצר את דגם הסופר-סבן בשנת 1973, החליטה קייטרהאם לרכוש את זכויות הייצור.

הסופר-7

בתחילה, החלה קייטרהאם לייצר את הדגם בגרסה מתקדמת יותר בשם "סדרה 4" (בשנת 1973 לוטוס ייצרו את "סדרה 3"), אך עיצוב הגרסה החדשה לא גרם ללקוחות רבים לרכוש את הדגם ולכן חזרה קייטרהאם לייצר את הסדרה 3.

ה"7" מוערכת על ידי חובבי רכבי ספורט בכלל ואוהדי ספורט מוטורי בפרט, כאחת ממכוניות הספורט החשובות של המאה ה-20. לטענת עיתונאי רכב וחובבי רכבי ספורט ברחבי העולם, למרות ששנת 2007 מסמלת את השנה ה-50 לייצור ה"7", עדיין מדובר במכונית אשר מייצגת יותר מכל את ההנאה שבנהיגה ובביצועים נהדרים על מסלול המרוצים.

כמו דגמי לוטוס אשר קדמו לה, גם הסופר-7 של קייטרהאם יוצרה מיריעות מתכת המחוברות לשלדת צינורות פלדה. לכל רכבי ה-7 מנוע קדמי והנעה אחורית ושני מושבים. הביצועים המפורסמים של הסבן מושגים בזכות קלות משקל (חלק מן הדגמים שוקלים פחות מ-500 ק"ג) ולאו דווקא בזכות מנועים חזקים. אמנם, מעצב ה-7, קולין צ'פמן, היה ידוע בחיבתו למכוניות קלות-משקל ובאחת מאמרותיו המפורסמות אף אמר: "To add speed, add lightness" (כדי להוסיף מהירות, הוסף קלות-משקל).

צ'אפמן ולוטוס היו בין חלוצי תעשיית הקיט-קאר (רכבי ערכה) הבריטית. הסבן הוצעה בצורת ערכה כדי לאפשר ללקוחות להימנע מתשלום על מס רכב חדש בבריטניה. גם היום, רכבי קייטרהאם עדיין מוצעים ללקוחות בצורת ערכה, שכן המעריצים המושבעים של תעשיית הקיט-קאר עדיין מעדיפים להרכיב את הרכב בעצמם. לקוחות המעדיפים שהרכבת הרכב תיעשה על ידי קייטרהאם יכולים לבקש זאת מהחברה. דגם ה-CSR הוא היחיד אשר ללקוחות אין אפשרות לבנות בעצמם.

קייטרהאם 21

בסוף שנות ה-90', החלה קייטרהאם בייצור רכב אשר נקרא "21". מבחינה מכנית הרכב היה כמעט זהה לסבן, אך חיצונית, במקום הסגנון הפתוח וחשוף-הגלגלים של הסבן, ל-21 היה גוף יותר שכיח עם תא נוסעים סגור. למרות היותה מכונית בעלת ביצועים טובים, לא נחלה ה-21 הצלחה רבה. הסיבה העיקרית לכמות המכירות הנמוכה הייתה עקב התחרות העזה מלוטוס באמצעות דגם האליס.

היצע הדגמים

קייטרהאם קלאסיק


הקייטרהאם CSR
מנוע של לוטוס 7

כיום קייטרהאם מייצרת רק את דגם הסופר-סבן, במספר גרסאות, אך בקרוב תחל בייצור של דגם נוסף וחדשני עבור החברה, SP300R.[1]:

קלאסיק

לקייטרהאם הראשונה היה סרן אחורי חי, אשר זיכה את המכונית באחיזה "פרועה" ולא צפויה על כבישים משובשים מאשר הגרסה בעלת הסרן "דה-דיון", היחיד המוצע כיום. מנוע: 1.4 ליטר בעל 105 כ"ס.

רודספורט

הרודספורט היא גרסה מעודנת יותר ל-Classic בעלת טכנולוגיית מתלים דה-דיון. מנועים: 1.6 או 1.8 ליטר, בין 115 ל-160 כ"ס.

SV

ה-SV זהה ל-רודספורט, אך ארוכה יותר ב-8 ס"מ ורחבה יותר ב-11 ס"מ. ה-SV נוצרה כדי לתת מענה ללקוחות אשר מרגישים לא בנוח בתוך תא הנוסעים הצפוף של ה-7. כתוצאה מההתרחבות, משקל ה-SV כבד ב-25 ק"ג ממשקל הרודספורט. מנועים: 1.6 או 1.8 ליטר, בין 115 ל-160 כ"ס.

סופרלייט

הסופרלייט ידועה בחיבה בכינוי "מכונית מרוץ חוקית לכביש". חלקים רבים בגוף המכונית, כגון האף ומגיני הגלגלים מוחלפים בחלקים העשויים מסיבי פחמן כדי לחסוך במשקל. בנוסף, במקום שמשה קדמית ישנו מסיט-רוח. מעבר לכך, לסופרלייט מאפיינים טכניים שונים המקנים נהיגה ספורטיבית יותר. משקל הסופרלייט כ-460-500 ק"ג. מנועים: 1.6 ליטר, 1.8 ליטר או 2 ליטר, בעלי 150, 160 ו-210 כ"ס בהתאם.

CSR

הקייטרהאם CSR, אשר שיווקה החל בסוף שנת 2005, זהה במידותיה ל-SV אך בעלת שלדה חדשה לגמרי הכוללת מתלה אחורי עצמאי ומתלה קדמי בסגנון פורמולה 1. אווירדינמיקת הרכב, נקודת חולשה ידועה בסבן, שופרה במידה נרחבת.

מנוע: 2.3 ליטר המיוצר על ידי סדנת המנועים קוזוורת', בעל 200-260 כ"ס. הגרסה בעלת 260 כ"ס מסוגלת להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 3.1 שניות.

SP300R

הקייטרהאם SP300R, אשר נחשפה לעולם ב-13 בינואר 2011 היא מכונית חדשנית לחלוטין עבור החברה לאחר 37 שנים בהן ייצרה רק את הקייטרהאם סופר-7 (למעט משך זמן קצר שבו ייצרה גם את דגם הקייטרהאם 21). ה-SP300R מיועדת למסלולי המרוצים בלבד ונכון לעתה אינה ראויה לנסיעה על הכביש הציבורי. ייצור הדגם החל בשנת 2011 ונכון למועד השקתו צפוי ייצור של 25 יחידות בלבד.

מנועים

כאשר החלו קייטרהאם לייצר את הסבן, ציידו את המכונית במנועי פורד מסוג קנט (מנוע) או במנועי קוזוורת' בגרסאות מיוחדות למרוצים, אשר הפיקו עד כ-170 כ"ס. בתחילת שנות ה-90' החלו קייטרהאם לעשות שימוש במנועים ממקורות אחרים, כגון MG רובר ו-ווקסהול. מנועי רובר בדרך-כלל סיפקו בין 110 ל-250 כ"ס, בעוד שמנועי ווקסהול הציעו הספק של 165–320 כ"ס (123–239 קילוואט). לתקופה קצרה, דגם הקייטרהאם JPE (גרסה מיוחדת אשר תוכננה בצוותא עם נהג המרוצים הבריטי ג'ונת'ן פאלמר) החזיקה בשיא העולמי למכוניות ייצור במאוץ הקלאסי מ-0 ל-100 קמ"ש בזמן של 3.4 שניות. שיא זה נשבר לאחר תקופה קצרה על ידי המקלארן F1.

בעבר, בנוסף למנועים אלו, הציעה קייטרהאם ללקוחותיה להרכיב מנועים מיוחדים במכוניות, כגון מנועי אופנועים של סוזוקי והונדה. התאמות אקזוטיות אלו בוצעו על ידי חברות חיצוניות.

משנת 2005 קייטרהאם משתמשת בצורה בלעדית במנועי פורד והיצע כוחות הסוס כיום נע בין 105 ל-260 כ"ס (190 קילוואט).

ספורט מוטורי

קייטרהאם על מסלול המרוצים ספא אשר בבלגיה

הודות ליחס הכ"ס למשקל המיוחד של הקייטרהאם סופר-7 ומאפייני האחיזה המצוינים, מכונית זו פופולרית ביותר בקרב חובבי מרוצים בכל העולם. במספר מדינות בעולם ישנה קטגוריית מרוצים מיוחדת אשר בה מתחרים הנהגים רק באמצעות הסופר-7. ישנה אף אליפות כלל-אירופאית המבוססת על מכוניות קייטרהאם.

בעקבות אותם מאפיינים המעניקים לקייטרהאם ביצועים ייחודיים, מכוניותיה הוכיחו שוב ושוב ב-50 השנים האחרונות עד כמה הן מוצלחות ועדיין מצליחות לנצח במרוצים בינלאומיים כנגד יצרניות מכוניות ספורט גדולות ומבוססות, כגון פורשה ו-ב.מ.וו. באופן מפתיע, החליט ארגון ה-FIA (הפדרציה הבינלאומית לרכב) לאסור על מכוניות הסופר-סבן להתחרות במרוצים בינלאומיים אשר בשליטת הארגון, החלטה אשר הדביקה, באופן מצער, לרכבי קייטרהאם את הכינוי "Too fast to race" (מהירה מדי מכדי להתחרות)[2].

חיקוי הסופר-7

הסופר-סבן ידועה כמכונית בעלת מספר החיקויים הגדול ביותר בעולם. מספר חברות רכב, בעיקר באירופה, הוקמו כדי ליצור רכב המקביל לסופר-סבן, כאשר הגדולות שבהן הן ווסטפילד הבריטית ודונקרוורט ההולנדית.

אמנם, בשנות ה-80' תבעה קייטרהאם את חברת ווסטפילד בטענה להפרת זכויות יוצרים. בנוסף לפיצוי כספי אשר העבירה ווסטפילד לקייטרהאם, חויבה ווסטפילד לבצע שינויים משמעותיים בעיצוביה כדי למנוע דמיון לסופר-סבן.

קייטרהאם בישראל

למרות הימצאותו של יבואן בלעדי לרכבי קייטרהאם לישראל אשר הצהיר כי ברצונו לייבא את המכניות לארץ באופן סדיר, בשנים האחרונות נעשו מספר ניסיונות לייבא את המכוניות לארץ ללא הצלחה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קייטרהאם בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "Caterham 7 Showroom - היצע הדגמים של קייטרהאם באתר הרשמי". www.caterham.co.uk. אורכב מ-המקור ב-2007-01-13. נבדק ב-2007-12-19.
  2. ^ "Too Fast To Race! - מהירה מדי מכדי להתחרות!". www.carpages.co.uk.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

31404305קייטרהאם (רכב)