פראט אנד ויטני
שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית
שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]
המטה של פראט אנד ויטני באיסט הרטפורד, קונטיקט | |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה־בת |
מייסדים |
1860 - פרנסיס פראט, עמוס וויטני 1925 - פרדריק רנטסצ'לר |
תקופת הפעילות |
1860 - חברת המוֹצָא פראט אנד ויטני מאשין טול 1925 - חברת ייצור המנועים – הווה |
חברת אם |
תאגיד RTX (אנ') (לשעבר ריית'יאון טכנולוג'יס) |
חברות בנות | פראט אנד ויטני קנדה |
מיקום המטה |
איסט הרטפורד, קונטיקט, ארצות הברית |
בעלות | תאגיד RTX (אנ') |
ענפי תעשייה | תעשייה אווירית וחלל, ייצור חשמל |
מוצרים עיקריים |
מנועי כלי טיס טורבינות גז מערכות הנעת חלליות |
הכנסות | 23.7 מיליארד דולר (2023)[1] |
רווח | 1.7 מיליארד דולר (2023)[1] |
אנשי מפתח | שיין אדי (נשיא החברה) |
עובדים | כ-43,000 (2023)[1] |
Pratt & Whitney |
פראט אנד ויטני (באנגלית: Pratt & Whitney) היא חברה אמריקאית המייצרת מנועים למטוסים. החברה היא אחת משלוש החברות המובילות בעולם בתחום יחד עם ג'נרל אלקטריק ורולס-רויס. בין שלוש החברות האלה ישנם אף מפעלים העובדים בשיתוף פעולה. היא חברת בת של תאגיד RTX (אנ') (לשעבר ריית'יאון טכנולוג'יס).
בנוסף למנועי מטוסים מייצרת החברה גם טורבינות גז לתעשייה וייצור חשמל, טורבינות לספינות, מנועי קטר לרכבות ומנועי טילים.
מנועי פראט אנד ויטני משרתים כ-40% ממטוסי הנוסעים בעולם ב-160 מדינות. בנוסף מנועי פראט & וויטני משמשים במגוון רב של מטוסים צבאיים ביניהם מטוסי תקיפה כגון: F-15 איגל, F-16 פייטינג פלקון, F-22 ראפטור, F-35 לייטנינג II ועוד.
החברה מספקת גם מנועים למטוסי מנהלים.
היסטוריה
חברת פראט אנד ויטני הוקמה בשנת 1860 בהרטפורד שבקונטיקט על ידי פרנסיס פראט ועמוס ויטני. החברה החלה את דרכה כחברה לייצור חלקים מכניים למכונות תפירה ולרובים אשר שימשו את צבא ארצות הברית.
בשנת 1925, מספר שנים לאחר מותם של מייסדי החברה, שכנע המהנדס פרדריק רנטסצ'לר את החברה להשקיע כספים בפרויקט שלו שבו נבנה מנוע מטוס חדש. ויטני ופראט הלוו לו סכום של 250,000$ ואישור להשתמש בשם החברה על המנועים. משם נולדה חברת מנועי מטוסים פראט אנד ויטני. בשנת 1925 החלה החברה לייצר באופן סדרתי את מנוע המטוסים הראשון שלה, ואספ בעל 425 כ"ס (317 קילוואט). מנועי מטוסים אלו נמכרו לחיל האוויר של ארצות הברית ולצי האמריקני.
בשנת 1929 נגמר שיתוף הפעולה בין פראט אנד ויטני ופרדריק רנטסצ'לר, שהקים חברה בשם Aircraft and Transport Corporation אשר הפכה עם השנים ליונייטד טכנולוג'יס. ההסכם בין החברה לרנטסצ'לר קבע שהוא יוכל להמשיך להשתמש בשם החברה בפרויקטים עתידיים.
בשנת 2005 רכשה פראט אנד ויטני מבואינג את חברת רוקטדיין המתמחה ביצור כוח הנעה לכלי טיס בחלל.
בשנת 2014 רכשה את חברת טכנולוגיית להבים הישראלית ממשפחת ורטהיימר.
בשנת 2020 התמזגה יונייטד טכנולוג'יס עם חברת ריית'יאון כדי להקים את ריית'יאון טכנולוג'יס, כאשר פראט אנד ויטני הפכה לאחת מארבע החברות הבנות העיקריות של התאגיד החדש.[2]
פעילות בישראל
החברה מוכרת מנועי סילון לחיל האוויר הישראלי וכן השקיעה בתעשיית מנועי סילון בארץ. היא מחזיקה בבעלותה את מפעל חישולי כרמל ושותפה במפעל טכנולוגיית להבים (בעבר: להבי ישקר) שהפכה להיות בעלים מלאים של המפעל במאי 2014. בדצמבר 2022 הודיעה פראט אנד ויטני על כוונה לצמצם את פעילות הייצור בתחום ייצור להבי קומפרסור, עד לסגירה מלאה של פעילות זו בשנת 2025[3].
ב-1984 רכשה Thames Holdings (חברת בת של חברת פראט אנד וויטני) 40% ממניות מפעל מנועי בית שמש והחזיקה בהם עד שנת 1992.
סוגי מנועים
JT3D/TF33
JT4D
- בואינג 200–707
- דאגלס DC-8-20
JT8D
JT9D
JT12/J60
PW2000/F117-PW-100
- איירבוס A300-600
- איירבוס A310-300
- איירבוס A330
- בואינג 400–747
- בואינג 767
- בואינג 777
- מקדונל דאגלס MD-11
PW6000
מנועים למטוסי צבא
J52
J57
TF33
J58
J75
TF30
F100
F119
F135
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של פראט אנד ויטני
- פראט אנד ויטני, ברשת החברתית פייסבוק
- פראט אנד ויטני, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- פראט אנד ויטני, ברשת החברתית אינסטגרם
- פראט אנד ויטני, סרטונים בערוץ היוטיוב
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 We Are Pratt & Whitney – Fast Facts, באתר החברה Pratt & Whitney
- ^ United Technologies and Raytheon Complete Merger of Equals Transaction, Raytheon Technologies, April 03, 2020
- ^ יובל אזולאי, מפעל טכנולוגיית להבים בתפן צפוי להיסגר; 900 עובדים יפוטרו, באתר כלכליסט, 4 בדצמבר 2022
38910888פראט אנד ויטני