פורשה 904

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פורשה 904

פורשה 904 היא מכונית ספורט מסוג גראן טוריסמו בעלת מנוע מרכזי והנעה אחורית, אשר יוצרה על ידי חברת פורשה בין השנים 1964-1965.

בדומה לפורשה 901 אשר שמה שונה לפורשה 911 לאחר בעיות זכויות יוצרים על סימון רכב בשלושה מספרים עם המספר 0 באמצע, שונה שמה של הפורשה 904 ונקבע באופן רשמי לפורשה קאררה GTS, אך עם זאת נשארה מוכרת תחת השם פורשה 904‏[1].

היסטוריה

פורשה 904 במהלך מרוץ נורבורגרינג 1981
פורשה 904 אפורה

הפורשה 904 עוצבה על ידי פרדיננד אלכסנדר פורשה, בנו של פרדיננד פורשה, והוצגה בסוף שנת 1963 כמחליפה למכונית הפורשה 718, מכונית המרוצים העיקרית של החברה בשנים ההן, אשר בין היתר השתתפה במרוץ 24 השעות של לה מאן בשנת 1957, ובעונת הפורמולה 1 בשנת 1961.

הפורשה 904 יועדה על ידי פורשה להתחרות במרוץ מכוניות בקטגוריית ה-GT של ה-FIA, ויוצרה בגרסת כביש חוקית על מנת לקבל אישור להתחרות, מאחר שארגון ה-FIA דרש מכל יצרן מכוניות המבקש לשתף דגם מסוים במרוץ, לייצר 100 יחידות תקניות וחוקיות לכביש אשר יימכרו ללקוחות. גרסת הכביש החוקית הוצגה בשנת 1964. בסה"כ יוצרו על ידי חברת פורשה 120 יחידות מהפורשה 904.

נתונים

תצורת המנוע המרכזי של מכונית הפורשה 904 נלקחה מהפורשה 718. מנוע הרכב היה מנוע בוקסר 4 צילינדרים מקורר אוויר, בנפח 2.0 ליטרים אשר הספקו 180 כ"ס ב-7800 סל"ד. מנוע זה תואר בזמנו כ"מנוע ה-4 צילינדרים המורכב ביותר"[2]. המכונית האיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6 שניות והגיעה למהירות מרבית של 260 קמ"ש. תיבת ההילוכים של הרכב הייתה תיבת 5 הילוכים ידנית, דיפרנציאל נעול.

מרכב הפורשה 904 היה עשוי פיברגלס[3], אשר נעשה על ידי ריסוס פיברגלס קצוץ לתוך תבנית, ונבנה על שלדת המכונית העשויה פלדה, על מנת ליצור קשיחות נוספת. כל זה עזר למכונית להשיג מקדם גרר נמוך של 0.34. משקל המכונית עמד על 650 ק"ג. בדומה לרוב מכוניות המירוץ הגרמניות של התקופה רוב מכוניות ה-904 נצבעו בצבע כסף.

904-6/904-8

בנוסף לגרסת הבסיס של מנוע ה-4 צילינדרים, ייצרה פורשה גרסאות חזקות יותר[4] ל-904, גרסת 904-6 בעלת מנוע 6 צילינדרים של הפורשה 911, מנוע זה היה בנפח 2.0 ליטרים ובעל הספק של 207 כ"ס. גרסה נוספת היא הפורשה 904-8 בעלת מנוע 8 צילינדרים שנלקח ממכונית הפורשה 804 - מכונית הפורמולה 1 של החברה לשנת 1962. הספק המכונית היה 225 כ"ס.

מרוצים

הפורשה 904 ערכה את הופעת הבכורה שלה בזירות המרוצים במירוץ הטארגה פלוריו בשנת 1964 - מרוץ סיבולת יוקרתי אשר היה נהוג להתקיים בסיציליה איטליה, וזכתה בו במקומות 1-2[5]. באותה שנה גם ידעה הפורשה 904 הצלחה פנטסטית כאשר חמש מכוניות הפורשה 904 אשר השתתפו בקטגוריית ה-GT2 במרוץ 24 השעות של לה מאן זכו במירוץ מושלם כאשר השיגו את המקומות 1-5, ובנוסף כל חמש המכוניות דורגו ב-12 המקומות הראשונים בניקוד הכללי של המירוץ, אשר כלל קטגוריות בכירות יותר ומכוניות חזקות הרבה יותר. כמו כן ידעה הפורשה 904 הצלחות נוספות בזירות המרוצים השונות בהן ניצחון במירוץ 12 השעות של סברינג בשנת 1965, מקום ראשון במירוץ 24 השעות של ספא לשנת 1965, מקום ראשון בקטגוריה בה התמודדה במרוץ 24 השעות של דייטונה לשנת 1966 בנוסף למקום השביעי בדירוג הכללי אשר כלל קטגוריות בכירות יותר ומכוניות חזקות יותר. בנוסף זכתה הפורשה 904 במרוצי ראלי רבים בהם ניצחון קטגוריה בראלי מונטה קארלו, ניצחון בראלי טוליפ, ראלי מינכן-וינה-בודפשט, ראלי ז'נבה וראלי אלפים. בנוסף למירוץ 1000 הקילומטרים של מונזה, 1000 הק"מ של ספא, מרוץ 1000 הק"מ של נורבורגרינג, דייטונה קונטיננטל, לה מאן ובמרוצים נוספים.

מוניטין

כיום מכוניות הפורשה 904 נחשבות לבין המכוניות המוערכות והאקסקלוסיביות ביותר[6] של חברת פורשה. בינואר 2011 נמכרה בבית מכירות פומביות באריזונה ארצות הברית, מכונית פורשה 904 במחיר של למעלה ממיליון דולרים[7]. רוב מכוניות ה-904 מוחזקות כיום בידי אספנים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורשה 904 בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0