פורד פוקוס
מאפיינים כלליים | |
---|---|
יצרן | פורד |
שנות ייצור | 1998 - הווה |
הרכבה | סארלואי, גרמניה (דור 3) |
מודל קודם | פורד אסקורט |
סיווג | משפחתית |
מרכב |
4 דלתות סדאן 5 דלתות האצ'בק 5 דלתות סטיישן |
פלטפורמה | מנוע קדמי, הנעה קדמית |
מפרט טכני | |
מנוע |
1.6 ל': 105 כוח סוס (1998–2011), 125 כוח סוס (2011-הווה), טורבו 180 כוח סוס 2.0 ל': 145 כוח סוס (1998–2011), 170 כוח סוס (2011-הווה) טורבו 250 כוח סוס (2011-הווה). 2.5 ל': 220 כוח סוס, טורבו 300 כוח סוס (2004–2011), 1.5 ל': 150 כ"ס (2015-הווה) |
הילוכים |
ידניות: 5 הילוכים, 6 הילוכים (בדגמים ספורטיבים) אוטומטיות: אוטומטית פלנטארית 4 הילוכים,(1998-2011), רובוטית כפולת מצמדים 6 הילוכים (2011-הווה), אוטומטית פלנטארית 6 הילוכים (2015-הווה) |
פורד פוקוס (באנגלית: Ford Focus) היא מכונית משפחתית אשר הוגדרה באירופה כמכונית קומפקטית, המיוצרת על ידי קונצרן פורד העולמית. פורד פוקוס מתחרה תחת קטגוריית המשפחתיות (סגמנט C באירופה) וכמשפחתית קומפקטית בארצות הברית.
הפוקוס החליפה ב-1998 באירופה את פורד אסקורט ובצפון אמריקה ב-1999 את פורד לייזר. הפוקוס הוצגה על ידי פורד לאור ירידה ניכרת במכירות האסקורט.
פורד פוקוס ניצבת מעל מכונית הסופר מיני, פורד פיאסטה, בהיררכיה של חברת פורד. מעל הפוקוס ניצבת מכונית המנהלים של החברה האמריקאית, פורד מונדיאו (בשוק האירופאי) ופורד פיוז'ן (בשוק האמריקאי). הפוקוס נחשבת לאחד ממנועי הצמיחה של פורד.
דור ראשון (1998–2005)
הדור הראשון של פורד פוקוס זכה להצלחה ביחס לפורד אסקורט שקדמה לו[1]. "שפת העיצוב" כללה שילוב של קווים חדים ומעוגלים בתא הנוסעים ומחוצה לו. באגף הטכני הציעה הפוקוס מתלה רב חיבורי מתקדם. בזכות מערך המתלים החדש ובזכות כיול שלדה משופר הצליחה הפוקוס לשפר משמעותית את מכירותיה של פורד בסגמנט C לאחר שנים של דשדוש עם האסקורט. הפוקוס שילבה התנהגות כביש מוצלחת, נוחות נסיעה גבוהה ועיצוב מוצלח[2]. בדור הראשון הוצעה הפוקוס בגרסאות האצ'בק (5 דלתות), סדאן (4 דלתות) וסטיישן.
לישראל הגיעה הפוקוס בסוף 1999 על ידי היבואן, דלק מוטורס, בשתי גרסאות מרכב, האצ'בק וסדאן. הפוקוס הוצעה בארץ עם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת ארבעה יחסי העברה ותיבה ידנית בעלת חמישה יחסי העברה. המנועים שהוצעו היו מנוע בנפח 1,600 סמ"ק (100 כוחות סוס) ומנוע גדול יותר בנפח 2,000 סמ"ק (130 כוחות סוס). הפוקוס הצליחה באופן יחסי לאסקורט. לצד הביקורות החיוביות על העיצוב המיוחד, התנהגות הכביש הטובה ונוחות הנסיעה ספגה הפוקוס ביקורת על תא הנוסעים הפשוט, האבזור הדל (שהשתפר לקראת החלפתה בדור השני) והשילוב בין מנוע ה-1.6 החלש ותיבת ההילוכים האוטומטית. הדור הראשון של פורד פוקוס נבחן במבחני הריסוק של איגוד הבטיחות EuroNCAP, וזכה לציון טוב בזמנו של 4 כוכבים.
לדור הראשון של הפוקוס הוצגו שתי גרסאות ספורטיביות. הראשונה, פורד פוקוס ST170 הציעה מנוע בנפח 2,000 סמ"ק (173 כוחות סוס) והאיצה ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות. השנייה, פורד פוקוס RS הייתה גרסת קצה קיצונית שצוידה במנוע טורבו בנפח 2,000 סמ"ק שהפיק 215 כוחות סוס. גרסה זו צוידה במיטב הטכנולוגיה והאבזור, אך תומחרה כך שחברת פורד הפסידה למעשה כסף על כל פוקוס RS שנמכרה.
דור שני (2005–2011)
הדור השני של הפוקוס היה פחות רדיקאלי בעיצובו ופנה להתחרות במכוניות איכותיות יותר כגון פולקסווגן גולף. הפוקוס שמרה על מבנה המתלה הרב חיבורי וגם הדור השני הציג נוחות נסיעה גבוהה לצד התנהגות דינמית מצוינת. הדור השני הוצג בגרסאות מרכב דומות לדור הראשון אך נוספה גם גרסת קופה - קבריולה עם גג נפתח קשיח.
לישראל הגיע הדור השני מעט לאחר השקתו באירופה. לישראל הגיעו, גם בדור השני, מנועי 1,600 ו-2,000 סמ"ק. מנוע ה-1,600 סמ"ק נאלץ לסחוב משקל גדול מבעבר והיה חלש יחסית. מנוע 2,000 הסמ"ק (145 כוחות סוס) היה חזק אך נמכר במספרים זעומים. עיקר הצלחתה של הפוקוס הייתה במכירה לחברות ליסינג ומרבית נהגיה היו אנשי היי-טק ונהגי חברות. לצד התשבחות על התנהגות הכביש, נוחות הנסיעה ואיכות תא הנוסעים ספגה הפוקוס ביקורת על צריכת הדלק הגבוהה, והאיטיות היחסית של גרסת ה-1,600 סמ"ק. בשנים האחרונות של הדור השני התחילו בחברת דלק מוטורס לשווק גם את גרסת הסטיישן של הפוקוס. גרסה זו זכתה להצלחה גדולה בשוק הישראלי.
הדור השני של פורד פוקוס נבחן במבחני הריסוק של איגוד הבטיחות EuroNCAP, וזכה לחמישה כוכבים ולציון מצוין ביחס לקטגוריה.
דור שלישי (2011–2018)
הדור השלישי של פורד פוקוס הושק באירופה במהלך 2011, והציג קפיצת מדרגה בכל הנוגע לאיכות תא הנוסעים, לאבזור וליחידות ההנעה. עם זאת, הדור השלישי של הפוקוס ספג ביקורת בשל העובדה שתא הנוסעים של המכונית הפך לצפוף בצורה משמעותית לעומת הדורות הראשון והשני. גם הנדסת האנוש בתא הנוסעים ספגה ביקורת, שהופנתה כלפי ריבוי המתגים בתא הנוסעים. כבר בהשקה הוצעו בפוקוס מנועים רבים ובהם מנוע טורבו בנפח 1,600 סמ"ק (180 כ"ס) ומנוע 2,000 סמ"ק אטמוספירי (170 כוחות סוס). את תיבת ההילוכים האוטומטית החליפה תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים שאמורה הייתה לסייע בשיפור צריכת הדלק. כשנה לאחר השקתה נוסף להיצע המנועים של הפוקוס מנוע טורבו חדש בנפח 1,000 סמ"ק, בהספק של 100 או 125 כוח-סוס. מנוע זה זכה בתואר "מנוע השנה" לשנת 2013 אך מעולם לא שווק בישראל באופן סדיר.
בישראל נחת הדור השלישי של פורד פוקוס באוגוסט 2011 ומיד החל להימכר בהצלחה חסרת תקדים. הפוקוס נמכרה בשלוש צורות המרכב (האצ'בק, סדאן וסטיישן) ובשלוש גרסאות מנוע עיקריות. המנוע הבסיסי היה מנוע 1,600 סמ"ק אטמוספירי - 125 כוחות סוס, שהוצע עם תיבה ידנית או רובוטית דו-מצמדית. מעליו הוצע מנוע 2,000 סמ"ק אטמוספירי המפיק 170 כוחות סוס ומשודך לתיבה רובוטית דו מצמדית בלבד, וגרסת הקצה הייתה 1,600 טורבו עם 180 כוחות סוס ותיבה ידנית בלבד. הוצעה גם גרסת דיזל שכמעט ולא נמכרה. הביקורות החמיאו לפוקוס על תא נוסעים מעוצב, איכותי ומאובזר, נוחות גבוהה יחסית והתנהגות כביש טובה. הביקורת הייתה בעיקרה כלפי הרעש היחסי בתא הנוסעים והצפיפות במושב האחורי. במהלך 2012 נחתה בישראל גרסת הקצה של הפוקוס, פוקוס ST עם מנועי טורבו בנפח 2,000 סמ"ק ו-250 כוחות סוס. גרסה זו מאיצה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות ומציגה התנהגות כביש משופרת ביחס לדגם הסטנדרטי של הפוקוס.
הדור השלישי כאמור הצליח בישראל וב-2012 היה לרכב הנמכר בארץ עם למעלה מ-15,000 מכוניות שנמכרו. עם הגעת מכוניות משפחתיות חדשות כגון טויוטה קורולה וסקודה אוקטביה צנחו מכירותיה של הפוקוס ואת שנת 2013 סיימה הפוקוס עם ירידה משמעותית של כ-50 אחוזים מהיקף המכירות. הירידה המשמעותית במכירות נגרמה גם כתוצאה מתלונות חוזרות ונשנות על תקלות בתיבת ההילוכים הרובוטית החדשה. תלונות אלו גרמו בסופו של דבר להפסקת שיווקה של הפוקוס בישראל במהלך השנים 2014 ו-2015 ואף הולידו תובענה ייצוגית כנגד דלק מוטורס יבואנית פורד לישראל. כדי להתמודד עם טענות אלו הודיעה דלק מוטורס כי תעניק, בצעד חריג, אחריות מורחבת של 5 שנים או 160 אלף קילומטרים על תיבת ההילוכים האוטומטית.
בתחילת שנת 2014 הציגה פורד מתיחת פנים לדור השלישי של הפוקוס. מתיחת הפנים כוללת עדכונים לעיצוב החיצוני של המכונית, בעיקר לעיצוב החזית. כמו כן כוללת מתיחת הפנים מספר עדכונים בתא הנוסעים, כמו קונסולה מרכזית חדשה וכן מערכות בטיחות מתקדמות חדשות. מתיחת פנים זו הגיעה ארצה בתחילת שנת 2016[3]. במסגרת אותה מתיחת הפנים קיבלה הפוקוס גיר אוטומטי חדש, שהחליף את הגיר הקודם שסבל כאמור מבעיות רבות. בנוסף קיבלה הפוקוס מנוע חדש, טורבו-בנזין 1.5 ליטר עם 150 כוחות סוס, שהחליף את מנוע ה-1.6 ליטר 125 כ"ס. מתיחת הפנים של הפוקוס החלה להימכר רק בסוף שנת 2015, באיחור ניכר לאחר הצגתה באירופה.
דור רביעי (2019-הווה)
הדור הרביעי של הפוקוס נחשף בלונדון בשלהי שנת 2018, ושיווק החל ב-2019. כמו בדורות הקודמים גם לו תצורות סדאן, האצ'בק וסטיישן, ולראשונה בדגם גם גרסת פנאי בשם "אקטיב" שנועדה לתת מענה לביקוש הגובר לרכבי פנאי. הפוקוס דור רביעי מציעה מנועי טורבו בנזין בנפח 1.0 ו-1.5 ליטר, ומנוע דיזל בנפח 1.5 או 2.0 ליטרים. הדגם החדש ארוך מקודמו, וכך פותר את בעיית המרווח לנוסעים שספגה ביקורת רבות בדור השלישי. הפוקוס מציעה מספר רב של רמות אבזור, ובהן גם ST-ליין המציעה את העיצוב והאבזור של גרסת ST אך ללא תוספת כח.
קישורים חיצוניים
- פורד פוקוס, באתר פורד העולמי.
- פורד פוקוס, באתר פורד ישראל.
הערות שוליים
- ^ נתוני מכירות פורד פוקוס
- ^ Used Ford Focus Review - 2011-2018, What Car? (באנגלית)
- ^ אלירן אברזל, פורד פוקוס 2015, 25 בפברואר 2014
27991759פורד פוקוס