סקודה אוקטביה
מאפיינים כלליים | |
---|---|
יצרן | סקודה |
שנות ייצור | 1996-הווה |
הרכבה |
צ'כיה |
מודל קודם | סקודה פליסיה |
סיווג | משפחתית |
מרכב |
5 דלתות נוצ'בק 5 דלתות סטיישן |
פלטפורמה | מנוע קדמי |
מפרט טכני | |
קשר |
פולקסווגן גולף אאודי A3 סיאט לאון |
סקודה אוקטביה (בצ'כית: Škoda Octavia) היא מכונית משפחתית קומפקטית, המיוצרת מאז 1996 על ידי יצרנית הרכב הצ'כית סקודה אשר בבעלות קונצרן פולקסווגן (VAG). האוקטביה היא מכונית בתצורת "נוצ'בק", המשלבת בין מרכב חיצוני דמוי סדאן לבין תא מטען עם פתיחת דלת חמישית בדומה לרכבים בתצורת האצ'בק. בנוסף ישנה גרסה בתצורת סטיישן המכונה "אוקטביה קומבי".
סקודה אוקטביה ניצבת בהיררכיה של היצרן מעל המשפחתית הקטנה סקודה ראפיד, ומתחת למכונית המנהלים סקודה סופרב. השם "סקודה אוקטביה" היה בשימוש בעבר בדגם משפחתי קטן שיוצר בין השנים 1959–1971.
דור ראשון (1996-2004)
סקודה אוקטביה הוצגה לראשונה בצ'כיה בשנת 1996, אך המכירות במערב אירופה ובישראל החלו רק בשנת 1998. האוקטביה פותחה בשיתוף פעולה עם קונצרן פולקסווגן, והיא מבוססת על מכלולים של פולקסווגן גולף ואודי A3. היתרון המשמעותי ביותר של האוקטביה בסגמנט המכוניות המשפחתיות היה תא המטען הייחודי, ששילב בין מאפייני העומק של תא מטען במכוניות סדאן - יחד עם דלת שמתרוממת כלפי מעלה וחושפת פתח הטענה גדול ביחס למקובל. בשנת 2000 עבר הדגם מתיחת פנים קלה.
בישראל שווקה האוקטביה בהצלחה יחסית, כאשר מכוניות רבות נמכרו לנהגי מוניות ואחרות שימשו כניידות משטרה - דבר שחיזק את מעמדה של סקודה בשוק המקומי. רכבים אלו נמכרו בעיקר עם מנועי טורבו-דיזל, שיתרונם מתבטא בצריכת דלק נמוכה ובעמידות גבוהה לאורך זמן. אחת מנקודות התורפה המעניינות של הדור הראשון היה מרווח גחון נמוך, מה שגרם לא פעם לפגיעות במעבר על פסי האטה ושיבושים, והביא חלק מהנהגים להתקין מיגונים בתחתית הרכב.
סקודה אוקטביה השתמשה במנועים ובתיבות הילוכים של קונצרן פולקסווגן. באירופה היצע המנועים התחיל במנועי 1,400 סמ"ק בנזין בהספק של 60-75 כוחות סוס, אך בישראל המנוע הבסיסי היה בנפח 1,600 סמ"ק ובהספק של 100 כ"ס. בהיצע מנועי הדיזל ישנם מנועים בנפח 1,900 סמ"ק בהספקים שבין 68 כ"ס ל-130 כ"ס. בנוסף שווקה גרסת ספורט בשם "אוקטביה VRS" עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.8 ליטר בהספק מרבי של 182 כוחות סוס.
בשנת 2004 הופיע הדור השני של סקודה אוקטביה, אך גרסאות של הדור הראשון המשיכו להימכר בעולם עד לשנת 2011. בישראל נקראה גרסה זו בשם "אוקטביה Tour", והיא נמכרה עם מנועי דיזל לשוק המוניות.
דור שני (2004-2012)
הדור השני של סקודה אוקטביה התבסס על פלטפורמת ה-PQ35 של קונצרן פולקסווגן, אשר שימשה את פולקסווגן גולף מהדור החמישי, פולקסווגן ג'טה, סיאט לאון ועוד. אורך החיים של הרכב, ששווק במשך 9 שנים (גבוה מהמקובל בתעשיית הרכב), נבע מכך שהאוקטביה לא חתרה להיות מודרנית או חדשנית, אלא שימשה כצלע הפרקטית והשימושית בהיצע של קונצרן פולקסווגן. בשנת 2009 עברה האוקטביה מתיחת פנים.
השיפורים העיקריים לעומת הדור הראשון היו בשיפור מרווח הרגליים לנוסעים מאחור ובהגדלת מרווח הגחון - נקודת התורפה של הדור הראשון.
היצע המנועים המשיך להתבסס על המבחר של פולקסווגן: בהתחלה היו אלו מנועי בנזין בנפח 1,400 - 2,000 סמ"ק, בהספקים שנעו בין 75 ל-150 כוחות סוס. מנועי הדיזל בשנים הראשונות היו אותם מנועים ששימשו את הדור הראשון, בתוספת מנועי 2,000 סמ"ק בהספקים של עד 140 כוחות סוס. בשנת 2009 הוצג מנוע טורבו-דיזל חדש בנפח 1,600 סמ"ק, שהציג ביצועים משופרים עם הספק של 105 כוחות סוס ובעיקר שיפר משמעותית את צריכת הדלק.
האוקטביה נחשבה למכונית מצוינת וכאחת המכוניות הבולטות בקבוצתה כמעט עד להחלפתה. יתרונותיה הגדולים היו: תא נוסעים איכותי, יחידות הנעה מצוינות (משנת 2010) ותא מטען ענק שהציע כ-580 ליטר של שטח הטענה. ציוני האוקטביה במבחני הריסוק של איגוד הבטיחות EuroNCAP עמד על 4 כוכבים. הציון של דור זה לא עמד ברף שהציבו מכוניות משפחתיות מקבילות שרובן קיבלו באותן שנים ציון מלא של 5 כוכבים. נקודה נוספת בה האוקטביה לא הצטיינה היא המרווח לנוסעים מאחור בגלל בסיס גלגלים שהיה קצר יחסית לשאר המתחרות.
מנועי TSI: בשנת 2010 נכנסו לשימוש בסקודה מנועי ה-TSI. מנועי בנזין אלו מתאפיינים בנפח קטן יחסית ובתוספת של מגדש טורבו, מה שמייצר ביצועים עדיפים לעומת מנועים אטמוספיריים מקבילים ומשפר את תצרוכת הדלק. את מנוע ה-1,600 סמ"ק הפופולרי החליף מנוע TSI בנפח 1,200 סמ"ק, שהציג הספק של 105 כוחות סוס ובעיקר שיפר את נתון המומנט ל-17.8 קג"מ שהושגו כבר ב-1,550 סל"ד. בנוסף הוצג מנוע TSI בנפח 1,400 סמ"ק, בהספק של 122 כוחות סוס. מנועים אלו הגיעו לישראל בתוך זמן קצר, והעלו את הפופולריות של דגם האוקטביה - שלאחר 6 שנים מהשקתו בעולם, נכנס לעמדה של דגם מוביל בסגמנט המשפחתיות, מה שהתבטא במספר ניצחונות במבחנים השוואתיים שנערכו בעיתונות הרכב.
תיבות הילוכים DSG: כדי לשפר את תצרוכת הדלק ואת הביצועים, הציגה פולקסווגן בשנת 2003 תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בשם DSG. התיבה מתבססת על עקרונות מכניים של תיבת הילוכים ידנית ובכך מונעת את אובדן הכוח שקיים בתיבת הילוכים אוטומטית, אך החלפת ההילוכים מתבצעת על ידי רובוט במהירות גבוהה מזו של הנהג.
תיבת ה-DSG הופיעה לראשונה בסקודה אוקטביה בגרסאות הדיזל, שם שולבה תיבת DSG בעלת 6 הילוכים. בהמשך, עם השקתם של מנועי ה-TSI, קיבלו מנועים אלו את תיבת ה-DSG בגרסה עם 7 הילוכים.
סקודה אוקטביה VRS: לקראת סוף שנת 2005 הוצגה גרסת הספורט של סקודה אוקטביה, בשם VRS. גרסה זו צוידה בהתחלה במנוע טורבו-בנזין בנפח 2,000 סמ"ק בהספק של 200 כוחות סוס, ובהמשך הופיעה גם מהדורת דיזל, אף היא בנפח 2,000 סמ"ק, בהספק של 170 כוחות סוס.
דור שלישי (2013-)
הדור השלישי של סקודה אוקטביה נחשף לראשונה בדצמבר 2012 במוזיאון סקודה שבצ'כיה. לעומת הדור השני, הציגה האוקטביה החדשה צמיחה בכל הממדים: 9 ס"מ נוספו לאורך, 4.5 ס"מ לרוחב ו-8.9 ס"מ לבסיס הגלגלים. על אף הגידול בממדים, המשקל העצמי הופחת בכ-100 ק"ג. שדרוג נרשם גם ברמת האבזור, כאשר כל הגרסאות צוידו כסטנדרט במסך מגע השולט במערכות הרכב. כמו בדורות הקודמים, גם הדור השלישי של האוקטביה מתבסס על פולקסווגן גולף - כאשר בדור הזה שני הדגמים משתמשים בפלטפורמת ה-MQB המודולארית של קונצרן פולקסווגן.
כל הגרסאות של סקודה אוקטביה מהדור השלישי צוידו במנועי טורבו. המנוע הבסיסי היה שדרוג של המנוע הקודם מסדרת ה-TSI, בנפח 1,200 סמ"ק, כאשר נתוני ההספק נותרו זהים (105 כ"ס) אך צריכת הדלק השתפרה באופן משמעותי. בנוסף ישנם מנועי TSI בנפח 1,400 סמ"ק (140 כ"ס) ו-1,800 סמ"ק (180 כ"ס). בנוסף ישנם מנועי דיזל בנפח 1,600 ו-2,000 סמ"ק.
הדור השלישי של האוקטביה זכה לראשונה לציון המרבי של 5 כוכבים במבחני הריסוק האירופאיים של איגוד EuroNCAP.
השיפור המשמעותי שעברה סקודה אוקטביה בדור השלישי הביא להערכה רבה בשווקים ולביקורות מחמיאות בעיתונות הרכב. לישראל הגיע הדגם בחודש אוגוסט 2013, ובמקביל הגיעו לישראל דגמים חדשים ומתחרים של טויוטה קורולה ומאזדה 3. במספר מבחנים השוואתיים שנערכו בעיתונות הרכב בישראל זכתה האוקטביה במקום הראשון.
עם זאת, הושמעה ביקורת על כך שהאוקטביה יקרה מעט ממתחרותיה הישירות בישראל ועל כיול המתלים הנוקשה, שפגע בנוחות הנסיעה העירונית.
סקודה אוקטביה VRS
בחודש יוני 2013 הוצגה גרסת ה-VRS הספורטיבית של סקודה אוקטביה, עם מנועי טורבו-בנזין וטורבו-דיזל בנפח 2,000 סמ"ק. גרסת הבנזין, שמשמשת גם את פולקסווגן גולף GTI, הציגה הספק של 220 כוחות סוס. למנוע הדיזל הספק של 184 כ"ס.
קישורים חיצוניים
- סקודה אוקטביה, באתר סקודה העולמי.
- סקודה אוקטביה, באתר סקודה ישראל.
- סקודה אוקטביה TSI 1.2(הקישור אינו פעיל, 21 בדצמבר 2016), מסמך ירידת ערך וצריכת דלק.
23269119סקודה אוקטביה