פולקסווגן פולו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פולקסווגן פולו
Volkswagen Polo
פולקסווגן פולו דור שישי
פולקסווגן פולו דור שישי
פולקסווגן פולו דור שישי
מאפיינים כלליים
יצרן פולקסווגן
שנות ייצור 1975 - היום
חברת אם קבוצת פולקסווגן
סיווג סופרמיני
מרכב האצ'בק 5 דלתות (דור 6)
פלטפורמה פולקסווגן A0
מפרט טכני
קשר סיאט איביזה
סקודה פאביה
אאודי A1
פולקסווגן T-קרוס
פולו סדאן

פולקסווגן פולוגרמנית: Volkswagen Polo) היא מכונית סופרמיני של הקונצרן הגרמני פולקסווגן. היא נמכרת ברחבי העולם במרכבי האצ'בק, סדאן וסטיישן אך הפופולרי ביותר הוא מרכב ההאצ'בק. מיוצרת בספרד במפעל של סיאט, שם מיוצרת גם האיביזה שחולקת פלטפורמה עם הפולו.

היסטוריה

הפולו הוצגה לראשונה בשנת 1975 כאשר היא נבנתה על אותה פלטפורמה כמו של אאודי 50 והייתה זהה כמעט לגמרי (עם הבדלים מינוריים) אך נמכרה במחיר זול יותר. שלוש שנים לאחר מכן אאודי הפסיקה לייצר את האאודי 50 היות שהוחלט שאאודי תתמקד בייצור מכוניות יוקרה. מאז ועד היום הפולו עברה חמישה דורות. בכל אחד מהדורות שונתה מעט בצורה החיצונית והפנימית כאשר התווספו תוספות שונות ורכבים שונים. הדור החמישי של הפולו אשר יצא לשוק בשנת 2009 חולק את אותה הפלטפורמה עם סקודה פאביה, סיאט איביזה ואאודי A1 (כולן שייכות לקבוצת פולקסווגן).

הדור הראשון של פולו הוצע במרכב האצ'בק, אליו הצטרף מרכב סדאן אך פולקסוואגן החליטו לשווק את דגם הסדאן בשם "פולקסוואגן דרבי". כאשר יצא הדור השני של פולו הוחלט לקרוא לו "פולו קופה" ודגם הסדאן נקרא "פולו קלאסיק". מאז הדור הראשון ועד היום מרכב האצ'בק תמיד היה יותר פופולרי מהשאר.

הדור הראשון הגיע עם מנוע בנזין בעל ארבעה צילינדרים עם מנועי 0.8 ליטר, 0.9 ליטר, 1.1 ליטר ו-1.3 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת ארבעה הילוכים.

בשנת 1979 הוחלט לשנות במעט את צורתה. פגוש הניקל הוחלף על ידי פגוש מפלסטיק, הגריל הקדמי שונה במעט וכך גם הדשבורד.

הדור השני הוצג לראשונה בשנת 1981 ויוצר עד שנת 1990. לראשונה לצד מנוע בנזין, הוצע גם מנוע דיזל. במקומות רבים הרכב שווק כ"פולו דרבי". במהלך שנות ה-80 פולקסווגן רכשה את סיאט הספרדית והעבירה חלק מייצור הפולו לספרד. הרכב זכה להצלחה גדולה והתחרה מול סיטרואן AX, אוסטין מטרו ופורד פיאסטה. עד שנת 1986 נמכרו שני מיליון רכבי פולו מהדור השני. הרכב הוצע עם מנועי בנזין ודיזל 1.0 ליטר, 1.1 ליטר ו-1.3 ליטר עם הזרקת דלק אוטומטית וממיר קטליטי. החל משנת 1986 פולקסווגן הציעה גם את דגם ה"פולו GT40" הספורטיבי עם מנוע 1.3 ליטר המספק 116 כוחות סוס.

בשנת 1990 הוחלט לשנות את הצורה של הדור השני בצורה משמעותית שכלל מרכב חדש, פגוש גדול יותר, כאשר הפנסים העגולים המזוהים עם הפולו הוחלפו בפנסים מרובעים. כמו כן, פנים הרכב השתנה משמעותית גם. הדור השני יוצר עד שנת 1994, אז הוחלף על ידי הדור השלישי.

הדור השלישי היה דגם חדש לגמרי, בנוי על מרכב חדש (אותו מרכב שימש גם את סיאט איביזה-דור שני). הדגם המוחדש הוצע עם מנועי בנזין ודיזל. בשנת 1999 הדור השלישי עבר מתיחת פנים משמעותית מאוד. הוא גדל בממדים שלו וכמעט כל מכלולי הרכב שודרגו. לראשונה הרכב הוצע עם שתי כריות כבר בגרסה הבסיסית. גם המנועים הוחלפו. הרכב הוצע עם מנוע 1.4 ליטר בעל 3 צילינדרים במרכב האצ'בק ומנוע 1.6 ליטר. בארגנטינה הדגם המשודרג נמכר לצד הדגם הקודם שנקרא "פולו קלאסיק". בין השנים 19962002 פולקסוואגן ייצרה את "פולו פלאיה" שהייתה מבוססת על המרכב של פולו דור שלישי אך הייתה מיועדת אך ורק לשוק של דרום אפריקה.

בשנת 2001 הוצג לראשונה הדור הרביעי של הפולו ושנה לאחר מכן הוא כבר החל להימכר. גם הדור הזה שונה מקודמו החל מהפלטפורמה, דרך פנים הרכב ועד הקוסמטיקה. לראשונה מאז 1990 פולו חזרה לפנסים העגולים שאפיינו אותה בתחילת שנותיה. הרכב הוצא בגרסאות האצ'בק וסדאן (אשר יועד בעיקר למדינות מתפתחות). בשנת 2005 הוחלט לעשות מתיחת פנים בסגנון של פולקסווגן פאסאט.

בשנת 2009 הוצג הדגם החמישי של הפולו. הדגם החדש זכה במהרה לתואר "רכב סופרמיני של השנה", לראשונה בהיסטוריה של פולו, בנוסף, הפולו זכתה בתואר אוטו השנה באירופה לשנת 2010. בשנת 2014 עבר הדגם מתיחת פנים, אשר במסגרתה עודכן העיצוב של חזית ושל אחור הרכב, עודכן עיצוב תא הנוסעים, והוחלפו המנועים האטמוספיריים (1,400 סמ"ק) במנועי 1,200 סמ"ק טורבו עם מערכת הבלומושן (BlueMotion) הנועדה כדי להפחית את דרגת הזיהום ואת צריכת הדלק ואכן, צריכת הדלק השתפרה בכמעט 4 ליטרים לקילומטר ודרגת הזיהום ירדה מ-5 ל-3.

פולו 5 (לאחר מתיחת פנים)

במבחני הריסוק EuroNcap קיבלה הפולו (דור חמישי) חמישה כוכבי בטיחות בזכות 4 כריות אוויר, מיגונים רבים לאורך הרכב ושלדה חזקה.

גם הדגם החמישי זכה לתצורת סדאן, אך בדומה לדור הקודם גם היא יועדה לשווקים מתפתחים בעיקר. הפולו סדאן מיוצרת ברוסיה, ושלדתה ומתליה מותאמים למזג האוויר המקומי.

בשנת 2015 החל שיווקה של גרסת ה-GTI הספורטיבית של הסופרמיני הגרמנית לאחר מתיחת הפנים - הרכב משווק עם מנוע טורבו בנזין 1,800 סמ"ק המספק 192 כוח-סוס, וגיר אוטומט (DSG) כסטנדרט. בהתאם לבקשת הלקוחות החל ייבוא הגרסה הידנית בהזמנות מיוחדות לקראת סוף השנה, אך גרסה זו נמכרת במספרים נמוכים ועל כן נדירה יחסית בארץ.

בסתיו 2020 עוצבה הפולו מחדש באופן חזותי עם המעבר לשנת דגם 2021. מאז סופקו לרכב הלוגו החדש של פולקסווגן וכיתוב פולו על הדלת האחורית, שהייתה פעם בצד שמאל תחתון, יש כעת הוצב בגופן חדש באמצע, תחת הסמליל VW. מבחינה טכנית, היה עדכון ל"ערכת ערכת מידע 3 מודולרית" (MIB3).

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פולקסווגן פולו בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34707198פולקסווגן פולו