סרטון ויראלי
סרטון ויראלי (מטאפורה מוירוס) הוא סרטון שהפך פופולרי מאוד בתקופה קצרה כתוצאה מתהליך של שיתוף גולשים באינטרנט, בדרך כלל באמצעות אתרי שיתוף וידאו (שהבולט בהם הוא יוטיוב), באמצעות רשתות חברתיות מקוונות ובאמצעות דואר אלקטרוני[1]. במקרים מסוימים מגיעים סרטונים ויראליים תוך ימים ספורים למאות אלפי ואף מיליוני צפיות, בכל רחבי העולם. סרטוני וידאו ויראליים מכילים פעמים רבות תוכן הומוריסטי, קטעי וידאו חובבים (תוכן גולשים), הפקות מקוריות המיועדות לאינטרנט, וידאו קליפים, קטעים תיעודיים של אירועים חדשותיים על ידי עדי ראייה אקראיים ועוד.
עם ההתפשטות של המצלמה המובנית בטלפונים סלולריים[2], חלה עלייה בסרטונים הוויראליים המוצלמים על ידי חובבים במכשירים אלו. העלות הנמוכה והזמינות של עריכת וידאו, כמו גם התוכנה להפצת הסרטונים, מאפשרים לציבור לצלם באמצעות טלפונים סלולריים, לערוך ולהפיץ ויראלית, בדוא"ל או באתר האינטרנט, ובין טלפונים של Bluetooth או MMS. סרטונים אלו, המצולמים על ידי צרכנים, הם בדרך כלל לא מסחריים, ונועדו לצפייה על ידי חברים או משפחה.
הפיכתו של סרטון לוויראלי היא לעיתים תופעה בלתי צפויה, ועל כן סרט לא יכול להיקרא ויראלי אך ורק בשל כוונתו של היוצר, בעת הצילומים.
השפעתו של הסרטון הוויראלי על תחומים שונים בחיים
לסרטונים ויראליים יש פוטנציאל השפעה חברתית נרחבת על היבטים רבים של החברה, כגון פוליטיקה ומסחר. לכן, נעשה בהם שימוש נרחב בכל מיני תחומי חיים שונים. חברות שיווק ופוליטיקאים הבינו את הכוח שיש בסרטון ויראלי להגיע לקהל נרחב יותר בהשוואה לקמפיינים מסורתיים. לדוגמה, במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2008, הסרטון "כן אנחנו יכולים" שתמך בבחירתו של ברק אובמה לנשיאות, הפך לוויראלי וזכה למספר מרשים של כ -10 מיליון צפיות. בבחירות לנשיאות ארצות הברית שהתקיימו ארבע שנים מאוחר יותר, הפיץ ערוץ היוטיוב "what's tranding" חודש לפני מועד הבחירות סרטון פארודי לשיר הפופולרי לאותה השנה "גנגנאם סטייל" של הזמר הדרום קוריאני סיי. ביום הבחירות הגיע הסרטון לכ־3 מיליון צפיות למרות שיצא רק כחודש לפני יום הבחירות. סרטונים מסוג זה ממלאים תפקיד משמעותי גם בתחום השיווק. לדוגמה, בקמפיין היוטיוב של אולד ספייס, הופץ סרטון קצר של כ-30 שניות בו רואים את הפרזנטור של החברה, מחליף תפאורה ותלבושות כהרף עין, תוך שהוא חוזר ואומר שהגבר של הצופה בפרסומת איננו הוא למרות שהצופה הייתה רוצה בכך. גולת הכותרת של הסרטון היא שבמידה והצופה רוצה שהגבר שלה יהיה כמו הפרזנטור המופיע בסרטון עליו להשתמש במוצר של החברה. סרטון קומי זה הפך לוויראלי ושיפר את הפופולריות של המותג בקרב לקוחות צעירים. [3]
דוגמאות נוספות לסרטונים ויראליים: "Charlie Bit My Finger", קוני 2012, סרטוני ליפ דאב, סרטוני הרמיקס של נוי אלוש, מערכונים של נועם ורדי, שרוטונים וסרטוני הארלם שייק.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- דור צח, כשהעולם התחיל לדבר על "תופעת הוויראליות", באתר כלכליסט, 8 באוגוסט 2013
- אתי אברמוב, אנטי וירוס, באתר "ידיעות אחרונות", 30 באוגוסט 2018
- מאמר מקיף בנושא סטטיסטיקות ונתוני צפייה בסרטוני וידאו
הערות שוליים
- ^ Urban Dictionary Definition
- ^ Wall Street Journal reports on proliferation of camera phones (24 Sept 2010): WSJ.com
- ^ Lu Jiang, Yajie Miao, Yi Yang, Zhenzhong Lan, Viral Video Style, Proceedings of International Conference on Multimedia Retrieval, ACM, 2014-04 doi: 10.1145/2578726.2578754
31641315סרטון ויראלי