סוזוקי GSX-1300R היאבוסה
מאפיינים כלליים | |
---|---|
יצרן | סוזוקי |
שנות ייצור | 1999 - |
סיווג | אופנוע ספורט |
אורך | 2,140 מ"מ / 2,195 מ"מ |
רוחב | 0.740 מטר |
גובה | 1,155 מ"מ / 1,170 מ"מ |
משקל | 250 ק"ג / 260 ק"ג |
מפרט טכני | |
מנוע | 1,299 סמ"ק / 1,340 סמ"ק |
סוזוקי GSX-1300R היאבוסה הוא אופנוע ספורט שהוצג על ידי חברת סוזוקי בשנת 1999. האופנוע הוצג עם מנוע בנפח של 1,299 סמ"ק ובשנת הדגם 2008 הוגדל ל-1,340 סמ"ק. עד לשנת 2001 היה זה האופנוע המהיר בעולם בייצור סדרתי, אז הסכימה חברת סוזוקי להתקין הגבלה אלקטרונית על מהירות האופנוע.
היסטוריה
מקור שם הדגם הוא בשמה היפני של ציפור בז נודד, הידועה במהירות תעופתה. כאשר הוצג האופנוע בשנת 1999 הוא נטל את כתר "האופנוע המהיר ביותר בעולם בייצור המוני" מאופנוע הונדה מדגם CBR1100XX, שנודע בשם Super Blackbird (סופר-שַחֲרוּר). היו שטענו כי בחירתה של סוזוקי בשם בז נודד לא הייתה מקרית היות שהבז טורף שחרורים. הדור הראשון של אופנועי היאבוסה צויד במנוע 1,299 סמ"ק מקורר מים עם 4 בוכנות לרוחב בעל הספק של 175 כוח סוס. מנוע זה המשיך לשמש את האופנוע, בשינויים מועטים, עד לדגם של שנת 2007. מהירותו המקסימלית המדודה של האופנוע, בדגמים בהם לא הותקנה מגבלת מהירות אלקטרונית, הייתה 306 קמ"ש, אף שעל מד המהירות המותקן על האופנוע נמדדה מהירות של 322 קמ"ש ויותר.[1]
בשנת 2001, על רקע דאגות של יצרני אופנועי הספורט מן ההיבטים המשפטיים שבייצור אופנועים מהירים ביותר, הושג הסכם בין היצרנים כי מהירות אופנועיהם תוגבל באופן אלקטרוני ל-300 קמ"ש.
דגם 2008
על רקע תחרות עזה בין יצרני אופנועי הספורט המהירים ביותר ויציאת דגמים חדשים של אופנועי BMW K1200S, קוואסקי ZX-12R ו-ZX-14, הכניסה חברת סוזוקי שינויים משמעותיים בדגם 2008 של ההיאבוסה. האופנוע צויד במנוע חדש וגדול יותר, בנפח 1,340 סמ"ק, שתפוקת הכוח שלו גדולה ב-11% מן המנוע הקודם. שופרה אף מערכת הזרקת הדלק באופנוע וכן מערכת הפליטה שופרה כדי לעמוד בתקנים האירופאיים המחמירים לזיהום אוויר.[2] דגם זה עדיין לא נבחן במבחנים בלתי תלויים, על ידי עיתונאי רכב וחברת סוזוקי טרם פרסמה נתונים רשמיים על ביצועיו.
סוזוקי היאבוסה נמכר לראשונה בישראל כדגם 2008.[3]
האופנוע במחלוקת
לאחר שסוזוקי היאבוסה החל להימכר בשוק החופשי הבינו יצרני האופנועים היפניים המובילים כי מלחמת הביצועים בין אופנועי הספורט המהירים ביותר עלולה לגרום להתערבות ממשלתית בחקיקה המגבילה את ביצועי האופנועים, לגרום לירידה בתדמיתם של אופנועים אלה בציבור לאחר תאונות קטלניות עקב מהירות מופרזת וכן לעליה חדה במחירי ביטוח הרכב. לכן, החל מדגמי 2001 הוגבלה מהירותם של אופנועי הספורט המהירים ביותר, הנמכרים לציבור לצורך נסיעה בכביש, לכ-300 קמ"ש. ההגבלה האלקטרונית קובעת רף לצריכת הדלק של האופנוע בהילוך חמישי. מגבלת מהירות זו ניתנת לביטול, אולם הדבר יכול להתבצע באופן חוקי אך ורק לצורכי מרוץ.
נתונים טכניים
דגם | סוזוקי GSX-1300R היאבוסה | סוזוקי GSX-1300R היאבוסה | סוזוקי GSX-1300R היאבוסה |
---|---|---|---|
שנה | 2007-1999 | 2008 - 2018 | 2021 - |
מנוע | 4 פעימות, 4 צילינדרים רוחבי, קירור נוזלי | 4 פעימות, 4 צילינדרים רוחבי, קירור נוזלי | 4 פעימות, 4 צילינדרים רוחבי, קירור נוזלי |
נפח | 1,299 סמ"ק | 1,340 סמ"ק | 1,340 סמ"ק |
הספק | 175 כ"ס ב-9,750 סל"ד | 197 כ"ס ב-10,100 סל"ד | 187 כ"ס ב-9,700 סל"ד |
קוטר קדח/מהלך בוכנה | 63/81 מ"מ | 65/81 מ"מ | 65/81 מ"מ |
יחס דחיסה | 11.0:1 | 12.5:1 | 12.5:1 |
הילוכים | 6 | 6 | 6 |
אורך | 2,140 מ"מ | 2,195 מ"מ | 2,180 מ"מ |
משקל | 250 ק"ג | 260 ק"ג | 264 ק"ג (רטוב) |
מכל דלק | 21 ליטר | 21 ליטר | 20 ליטר |
בסיס גלגלים | 1,485 מ"מ | 1,485 מ"מ | 1,480 מ"מ |
גובה מושב | 805 מ"מ | 805 מ"מ | 800 מ"מ |
צמיג קדמי | 120/70-17 | 120/70-17 | 120/70-17 |
צמיג אחורי | 190/50-17 | 190/50-17 | 190/50-17 |
בלם קדמי | דיסק כפול 320 מ"מ הידראולי | דיסק כפול 310 מ"מ הידראולי | דיסק כפול 320 מ"מ הידראולי |
בלם אחורי | דיסק בודד 240 מ"מ הידראולי | דיסק בודד 260 מ"מ הידראולי | דיסק בודד 260 מ"מ הידראולי |
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה
|
---|
- "טיל הטילים" – סוזוקי GSX1300R 'היאבוסה' במבחן, באתר פולגז
הערות שוליים
- ^ Roland Brown, The Ultimate History of Fast Bikes. Parragon, 2002, p. 276. מסת"ב 1-40543-732-4
- ^ מאפייני היאבוסה דגם 2008 באתר היצרן
- ^ היאבוסה, אופנוע העל של סוזוקי בדרך לארץ
סוזוקי מוטור | |||
---|---|---|---|
מכוניות | דגמים המשווקים בהווה | ||
דגמים ששווקו בעבר | |||
אופנועים וקטנועים |
30672537סוזוקי GSX-1300R היאבוסה