נמל התעופה הבין-לאומי הרקליון
נתוני השדה | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||
סוג השדה | ציבורי | ||||||||||||||
תקופת הפעילות | 1937–הווה (כ־87 שנים) | ||||||||||||||
בעלים | ממשלת יוון | ||||||||||||||
עיר סמוכה | הרקליון | ||||||||||||||
בסיס לחברות | בלו בירד איירווייז | ||||||||||||||
גובה מעל פני הים | 35 מטר (115 רגל) | ||||||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
סטטיסטיקה (2014) | |||||||||||||||
מספר הנוסעים | 6,092,054 | ||||||||||||||
תנועות מטוסים | 43,637 |
נמל התעופה הבינלאומי הרקליון "ניקוס קאזאנצאקיס" (ביוונית: Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης”), הוא נמל התעופה המרכזי של האי כרתים ביוון, ונמל התעופה השני בגודלו ביוון מבחינת תעבורת נוסעים, אחרי נמל התעופה הבינלאומי אתונה-אלפתריוס וניזלוס. הוא ממוקם כ-5 קילומטרים מזרחית למרכז העיר הרקליון. הנמל משמש כנמל אזרחי וצבאי.
נמל התעופה נקרא על שם יליד הרקליון, ניקוס קאזאנצאקיס, סופר, מתרגם, ונוסע יווני.
היסטוריה
נמל התעופה נפתח לראשונה במרץ 1939. באותה תקופה הנמל היה רק פיסת קרקע חקלאית שטוחה. המטוס הראשון (יונקרס Ju 52) הביא את הנוסעים הראשונים לנמל. במהלך מלחמת העולם השנייה הופסקה פעילות נמל התעופה, אך בסתיו 1946, חודשה תנועת המטוסים לנמל, עם נחיתת מטוס מדגם DC-3 דקוטה.
בתחילה נמל התעופה הציע שירות בסיסי מאוד, עם מתקנים פרימטיביים בצורה של שלושה אוהלים, עשן לקביעת כיוון הרוח ונורות למסלול.
ב-1947, הוקם הטרמינל הראשון. הרקליון אייר ליין החלו טיסות מסחריות ב-1948. באותו זמן עברו בשדה התעופה 4,000 נוסעים. ב-1953 נבנה המסלול הסלול הראשון באורך 1,850 מטרים. ב-1954 נחת לראשונה מטוס בעל ארבעה מנועים מדגם דאגלס DC-4. באותה שנה עברו בנמל כ-18,000 נוסעים. מ-1957 ואילך, החלה חברת אולימפיק איירליינס להשתמש בנמל עם מטוסי דאגלס DC-6.
בין 1968-1971, הוארך המסלול ל-2,680 וטרמינל חדש ומתקנים נוספים נבנו, ובכך הפכו אותו לנמל חדש. ב-18 במרץ 1971, טיסת השכר הראשונה מחו"ל (בריטיש איירווייז) פעלה בנמל. שדה התעופה החדש נחנך רשמית ב-5 במאי 1972.
נתוני תעופה שנתיים - 16 שנים אחרונות
שנה | טיסות | נוסעים | שינוי מספר נוסעים (%) |
---|---|---|---|
2001 | 39,290 | 5,046,726 | -2.0 |
2002 | 36,664 | 4,791,729 | -5.1 |
2003 | 39,523 | 4,833,507 | +0.9 |
2004 | 38,170 | 4,712,508 | -2,5 |
2005 | 38,266 | 4,932,911 | +4.7 |
2006 | 43,740 | 5,345,652 | +8.4 |
2007 | 46,012 | 5,438,369 | +1.7 |
2008 | 45,280 | 5,437,068 | -0.02 |
2009 | 44,842 | 5,052,840 | -7.1 |
2010 | 42,396 | 4,907,337 | -2.9 |
2011 | 44,520 | 5,292,687 | +7.9 |
2012 | 40,856 | 5,076,329 | -4.6 |
2013 | 43,544 | 5,792,429 | +14.7 |
2014 | 43,637 | 6,024,958 | +5.2 |
2015 | 43,970 | 6,057,355 | +0.5 |
2016 | 47,804 | 6,865,681 | +13.3 |
2017 | 50,754 | 7,480,408 | +9.0 |
הרחבת הנמל
באוקטובר 2017 החלו פרויקטים של הרחבת שדות תעופה. הפרויקטים, שימומנו במלואם על ידי ה- Duty Free Shops SA, בהתאם להסכם עם משרד התשתיות והתחבורה ומשרד המים ההלני, ללא עלות ממשלת יוון, כוללים:[1], הרחבות ניכרות של הטרמינל, הגדלת השערים ושדרוגים אלקטרונים. ההארכה החלה באוקטובר 2017 והסתיימה ב-30 מרס 2018 ותהיה מוכנה לקראת עונת הקיץ.
מתקנים אחרים
בסיס הפעולה המרכזי של חברת בלו בירד איירווייז נמצא בנמל התעופה הבינלאומי הרקליון.
פעילות צבאית
לעיתים קרובות מבקשים מהנוסעים לא לצלם תמונות במסלול. הסיבה היא כי בסיס של חיל האוויר היווני פועל במקום.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
23171576נמל התעופה הבין-לאומי הרקליון