נל נודינגס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית פילוסוף ריקה. נל נודינגס (Nel Noddings;‏ 19 בינואר 1929 - 25 באוגוסט 2022) הייתה פילוסופית של החינוך, מרצה באוניברסיטאות סטנפורד וקולומביה.

ביוגרפיה

נודינגס הייתה בעלת תואר ראשון במתמטיקה ומדעים מאוניברסיטת מונטקלייר בניו ג'רזי, תואר שני במתמטיקה מאוניברסיטת ראטגרס ותואר דוקטור בחינוך מאוניברסיטת סטנפורד. במשך 17 שנים הייתה מורה למתמטיקה ומנהלת בבתי ספר יסודיים ותיכוניים. בנוסף, פיתחה תוכניות לימודים עבור בתי ספר ציבוריים.

בשנת 1977 מונתה לחברת סגל באוניברסיטת סטנפורד, בהמשך שימשה כדיקנית בית הספר לחינוך ולאחר מכן עברה לאוניברסיטת קולומביה ואוניברסיטת קולגייט. נודינגס הייתה נשיאת האגודה לפילוסופיה של החינוך ואגודת דיואי ג'ון.

עבודתה הייתה מושפעת בעיקר מהוגי הדעות: מרטין בובר, ג'ון דיואי וקארל רוג'רס. עבודותיה עסקו באתיקה, חינוך מוסרי, פילוסופיה של החינוך ותאוריה חינוכית. בנוסף עסקה גם בתחום הפסיכולוגיה החברתית.

נודינגס פרשה לגמלאות מהקריירה האקדמית בשנת 1998, אך היא המשיכה, עד למותה, לפרסם ספרים ומאמרים. ספרה האחרון, "A Richer, Brighter Vision for American High Schools" יצא לאור בשנת 2015.

נודינגס הייתה נשואה כ־60 שנה לג'ים נודינגס, אשר נפטר בשנת 2012 ממחלת הסרטן.

נפטרה ב-25 באוגוסט 2022. הותירה אחריה 10 ילדים, 39 נכדים ומעל 20 נינים.

תאוריה אתית

נודינגס פיתחה תאוריה אתית המבוססת על גיבוש יחסי דאגה ואכפתיות אשר מציגה את החשיבות בהקשבה ותגובה לזולת. התאוריה שמה דגש על הערכים: נדיבות, עזרה, שאיפה כנה לרווחת הזולת, טיפול, טיפוח קשרי זיקה וקבלת האחר. נודינגס הציעה יישום חינוכי של התאוריה המבוסס על ידי השקפת עולם פמיניסטית ומוסרית והציגה נקודות מבט חדשות בנוגע להגדרת מקצוע ההוראה, מטרות ההוראה ואמצעיה. נודינגס הציגה שלוש דרישות לאכפתיות: 1. אימוץ גישה פתוחה, לא שיפוטית, ממוקדת ומתעניינת באמת ובתמים באדם השני. 2. התקה הנעתית (הנעה לעבר הצרכים של האדם השני). 3. פעולה למילוי הצורך והרצון של האדם האחר.

אתיקה בחינוך

נודינגס האמינה שדאגה ואכפתיות, צריכות להיות במרכז העשייה החינוכית. היא טענה כי המורים אחראיים להתפתחות האכפתיות והדאגה אצל תלמידיהם. על המורים לבחור תאוריית מוטיבציה שתסייע בעת קבלת החלטות פדגוגיות. מתן דגש על צרכים ורצונות פנימיים אל מול מתן דגש על דרישות, תגמולים ועונשים. נודינגס סברה שמורים אכפתיים לא יוותרו לתלמידיהם לבצע וללמוד כרצונם ולא יעבדו אך ורק לפי תוכנית לימודים המוגדרת מראש. אלא, המורים הקשובים יותר לתלמידים ישנו את הלמידה ויבנו מטרות ללמידה בהתאם לתלמידיהם אך מאידך, לא יבנו את הלמידה לפי רצון התלמידים בלבד.

עבודות נבחרות

  • Awakening the Inner Eye: Intuition in Education (co-author with Paul J. Shore). New York: Teachers College Columbia University, 1984.
  • Caring: A Feminine Approach to Ethics and Moral Education. Berkeley: University of California Press, 1984. Publisher's promotion
  • Women and Evil. Berkeley: University of California Press, 1989. Publisher's promotion (אורכב 24.10.2007 בארכיון Wayback Machine)
  • Constructivist Views on the Teaching and Learning of Mathematics (co-author with Robert B. Davis and Carolyn Alexander Maher). Journal for Research in Mathematics Education, Monograph no. 4, Reston, Va.: National Council of Teachers of Mathematics, 1990.
  • Stories Lives Tell: Narrative and Dialogue in Education (co-author with Carol Witherell). New York: Teachers College Press, 1991.
  • The Challenge to Care in Schools: An Alternative Approach to Education. Advances in Contemporary Educational Thought series, vol. 8. New York: Teachers College Press, 1992.
  • Educating for Intelligent Belief or Unbelief. The John Dewey Lecture. New York: Teachers College Press, 1993.
  • Philosophy of Education. Dimensions of Philosophy series. Boulder, Colorado: Westview Press, 1995.
  • Caregiving: Readings in Knowledge, Practice, Ethics, and Politics (co-edited with Suzanne Gordon, Patricia E. Benner). Studies in Health, Illness, and Caregiving in America. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1996.
  • Awakening the Inner Eye: Intuition in Education (co-author with Paul J. Shore). Troy, NY: Educator's International Press, 1998.
  • Justice and Caring: The Search for Common Ground in Education (co-author with Michael S. Katz and Kenneth A. Strike). Professional Ethics in Education series. New York: Teachers College Press, 1999. Publisher's promotion
  • Uncertain Lives: Children of Promise, Teachers of Hope (co-author with Robert V. Bullough). New York: Teachers College Press, 2001.
  • Educating Moral People. New York: Teachers College Press, 2002.
  • Starting at Home: Caring and Social Policy. Berkeley: University of California Press, 2002. Publisher's promotion Review
  • Happiness and Education. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Publisher's promotion
  • Critical Issues in Education: Dialogues and Dialectics (Co-author with Jack L. Nelson, Stuart B. Palonsky, and Mary Rose McCarthy). 2003
  • No Education Without Relation (Co-author with Charles Bingham, and Alexander M. Sidorkin). Counterpoints: Studies in the Postmodern Theory of Education, 259. Peter Lang Publishing, 2004. Publisher's promotion
  • Educating Citizens for Global Awareness (editor). New York: Teachers College Press, 2005. Boston Research Center for the 21st Century Publisher's promotion
  • Critical Lessons: What Our Schools Should Teach. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. Publisher's promotion
  • Moral Matters: Five Ways to Develop the Moral Life of Schools (co-author with Barbara Senkowski Stengel, and R. Tom Alan). New York: Teachers College Press, 2006.
  • Education and Democracy in the 21st Century. Teachers College Press, 2013.
  • A Richer, Brighter Vision for American High Schools. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • נל נודינגס, דאגה אכפתית בחינוך: הלכה ומעשה, הד החינוך, אפריל 2008, ע"ע 58-66.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נל נודינגס בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34606660נל נודינגס