משחק מציאות מדומה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שחקן משחק במשחק מציאות מדומה במכונת המציאות המדומה של Virtuality אשר פותחה בשנת 1991

משחק מציאות מדומה, המכונים גם משחק VR הוא סוג של משחק וידאו בו השחקן משחק בסביבה וירטואליות באופן המטשטש את הגבול שבין העולם האמיתי לעולם הווירטואלי. על מנת לשחק במשחקים הללו השחקנים משתמשים במשקפי מציאות מדומה עם תצוגה סטריאוסקופית ובבקרי משחק אשר באמצעותם הם מסוגלים לחקור את עולמות המשחק ולקיים אינטראקציה עם עולם המשחק.

היסטוריה

הפיתוח של טכנולוגיית המציאות המדומה החל במהלך סוף שנות ה-60, כאשר מפתחים חלוצים כמו איבן סאתרלנד ובוב ספרול היו הראשונים לפתח חומרה ותוכנה של מציאות מדומה. פיתוחים מוקדמים, כמו VPL DataGlove וה-Power Glove של נינטנדו[1] היו מהניסיונות הראשונים לפתח חומרת מציאות מדומה לשוק הפרטי אך באותה העת טכנולוגיית המציאות המדומה הייתה יקרה במיוחד עבור מרבית הצרכנים. ההתעניינות בטכנולוגיית מציאות מדומה גברה באופן ניכר במהלך שנות ה-90, בין היתר בעקבות סרטים כמו "איש הדשא" וחידושים כמו קונסולת המשחקים Virtual Boy של נינטנדו[2] ומשקפי המציאות המדומה של חברת סגה Sega VR אשר לבסוף לא יצאו לשווקים.[3] עם זאת, העלויות הגבוהות באותה העת והמגבלות הטכניות של התקופה היו מהגורמים העיקריים לכך שלא היה אימוץ נרחב של הטכנולוגיה במהלך שנות ה-90.

במהלך העשור השני של המאה ה-21 חומרת המציאות המדומה בשוק הפרטי הפכה מוזלת בהרבה מהעשורים הקודמים.[4]. כמו כן, במהלך העשור השני של המאה ה-21 חלה התעניינות מחודשת ניכרת במשחקי המציאות המדומה בעקבות היציאה לשווקים של משקפי המציאות המדומה אוקולוס ריפט אשר פותחו במקור על ידי היזם פאלמר לאקי ובהמשך החברה שלו נרכשה על ידי פייסבוק בסכום של כשני מיליארד דולר.[5] בעקבות העניין הגובר בטכנולוגיה ובמשחקי מציאות מדומה סוני פיתחה ה-PlayStation VR וחברת Valve פתחה את ה-HTC Vive. בנוסף לכך בשנים הבאות יצאו גם מוצרי מציאות מדומה בעלויות נמוכות בהרבה כמו ה-Google Cardboard ו-Samsung Gear VR.

בעקבות ההשקה של האוקולוס ריפט והעניין המחודש בטכנולוגיית המציאות המדומה מפתחים רבים החלו ליצור מגוון רחב של משחקי מציאות מדומה בז'אנרים שונים, בהם משחקי סימולציה שונים וכמו גם משחקי הרפתקאות ופעולה שונים. אחד ממשחקי המציאות המדומה הפופולריים ביותר שפותחו, ואשר יצא לשווקים בשנת 2020, היה המשחק "Half-Life: Alyx", אשר פותח על ידי חברת Valve.[6][7][8][9]

ההשקה של האפל ויז'ן פרו ב-2 בפברואר 2024 מבטיחה גם היא לחולל מהפכה נוספת בתחום משחקי המציאות המדומה.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ "Inside story on: The power glove (Cover)" (PDF). Design News. 45 (23): 63. 4 בדצמבר 1989. ארכיון (PDF) מ-2 בפברואר 2014. נבדק ב-16 בדצמבר 2015. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ Edwards, Benj (21 באוגוסט 2015). "Unraveling The Enigma Of Nintendo's Virtual Boy, 20 Years Later". Fast Company. ארכיון מ-7 ביולי 2018. נבדק ב-21 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Wiltz, Chris (1 במרץ 2019). "The Story of Sega VR: Sega's Failed Virtual Reality Headset". Design News. נבדק ב-24 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Coburn, Joshua; Freeman, Ian; Salmon, John (בספטמבר 2017). "A Review of the Capabilities of Current Low-Cost Virtual Reality Technology and Its Potential to Enhance the Design Process". Journal of Computing and Information Science in Engineering. ASME International. 17 (3). doi:10.1115/1.4036921. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ Facebook purchases VR headset maker Oculus for $2 billion Ars Technica, March 25, 2014
  6. ^ Carbotte, Kevin (23 במרץ 2020). "Half-Life: Alyx Gameplay Review: (Almost) Every VR Headset Tested". Tom's Hardware (באנגלית). נבדק ב-24 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Robinson, Andrew (23 במרץ 2020). "Review: Half-Life Alyx is VR's stunning killer app". VGC. ארכיון מ-24 במרץ 2020. נבדק ב-24 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Oloman, Jordan (23 במרץ 2020). "Half-Life: Alyx is a watershed moment for virtual reality | TechRadar". www.techradar.com. ארכיון מ-24 במרץ 2020. נבדק ב-24 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "CES 2020: Teslasuit Will Unveil New Haptic VR Gloves". Tech Times (באנגלית). 27 בדצמבר 2019. ארכיון מ-25 במרץ 2020. נבדק ב-24 במרץ 2020. {{cite web}}: (עזרה)


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38374659משחק מציאות מדומה