משחק הרפתקאות מבוסס טקסט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
צילום מסך של המשחק "Colossal Cave Adventure" במסוף מחשב מדגם VT100

משחקי הרפתקאות מבוססי טקסטאנגלית: Text-based games, או Interactive fiction), הוא תת-ז'אנר של ז'אנר משחקי ההרפתקאות הממוחשבים בהם נעשה רק שימוש בממשק משתמש מבוסס טקסט[1] והשחקן נדרש לרוב להוביל דמות ראשית בסיפור אינטראקטיבי, הממוקד בחקר עולם המשחק ו/או בפתרון חידות.

היסטוריה

תחילתו של טירוף משחקי הרפתקאה מבוססי טקסט מתחיל בשנת 1976 כאשר יצא לשווקים המשחק Colossal Cave Adventure (אנ') אשר פותח על ידי וויל קראותר. המשחק הניח את היסודות למשחקי הרפתקאות מבוססי טקסט בהם צריכים גם לפתור חידות שונות ותרם רבות לגל היצירתיות והחדשנות בקרב החברות שפיתחו משחקים בז'אנר.

חברת אינפוקום(אנ'), אשר נוסדה ב-1979, הפכה בהמשך לאחת מחברות הפיתוח הבולטות ביותר למשחקים מהסוג הזה[2] והיא הפיקה משחקים בולטים כמו סדרת משחקי "Zork", המשחק "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" והמשחק "טריניטי" (אנ').

בעקבות הדעיכה בפיתוח של משחקי הרפתקאות מבוססי טקסט מסחריים במהלך שנות ה-90 התפתחו בהדרגה באינטרנט קהילות מקוונות שונות שהוקדשו לפיתוח והערכה של משחקי הרפתקאות מבוססי טקסט.

משחקיות

צילום מסך של המשחק "Zork" במחשב Kaypro

במשחקים מהסוג הזה מוצגים בפני השחקן קטעי טקסט עם תיאורים אודות עולם המשחק, הדמויות, ואירועים המתרחשים בו, והוא נדרש להקליד בשדה טקסט את הוראתו - לדוגמה, הוראה לדמות הראשית לפתוח או לסגור חפץ מתואר, לנוע בכיוון מסוים (מערבה, מזרחה, דרומה או צפונה), לדבר עם או לשאול דמות אחרת, ללקט פריט למלאי האישי, לעיין במלאי האישי, לשמוט או לעשות שימוש בפריט מהמלאי, וכדומה. קוד המשחק יודע לפענח מספר רב של פקודות, אבל מוגבל לפעולות הגיוניות, וככה המשחק מבצע חלק גדול מהפקודות שהשחקן רושם במהלך המשחק.

לרוב השחקן נדרש לקרוא בקפידה את הטקסטים ולהסיק מסקנות שונות על מנת להצליח להתקדם במשחק. המשחק יכול להסתיים לרוב באופן שונה בהתאם לבחירות של השחקן במשחק. לעיתים רבות השחקן צריך לפתור חידות שונות במהלך המשחק.

לרוב השחקן נע בין מיקומים ספציפיים בעולם המשחק, מתפעל אובייקטים שונים, ויוצר אינטראקציה עם דמויות שונות שנמצאות באותם המיקומים. לעיתים רבות ישנן גם דמויות שאינם שחקנים במיקומים אליהם מגיעים איתם ניתן לקיים אינטראקציה.

בנוסף לכך במשחקים הללו השחקן נדרש לקבלת החלטות רבות המשפיעות על האופן בו עלילת הסיפור מתפתחת. ההחלטות של השחקן יכולות להוביל לתוצאות מגוונות במשחק. האפשרות לקחת בחירות שונות לאורך המשחק מעודדת לעיתים רבות את השחקנים לשחק במשחק פעמים רבות על מנת לראות את כל התוצאות האפשריות השונות כאשר הבחירות הן שונות.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Rollings, Andrew; Ernest Adams (2006). Fundamentals of Game Design. Prentice Hall. ארכיון מ-17 פברואר 2009.
  2. ^ Graham Nelson (יולי 2001). "A short history of interactive fiction". The Inform Designer's Manual. ארכיון מ-27 אוגוסט 2007. נבדק ב-1 נובמבר 2006.


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0