מצושימה (ספינה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מצושימה
הסיירת המוגנת מצושימה
הסיירת המוגנת מצושימה
הסיירת המוגנת מצושימה
תוכנית הנדסית
תיאור כללי
סוג אונייה סיירת מוגנת
צי הצי הקיסרי היפני
דגל הצי
סדרה מצושימה
אוניות בסדרה מצושימה, אמאנוהשידאטה ואיצוקושימה
ציוני דרך עיקריים
מספנה החברה החדשה לנפחות ובניין, צרפת
הוזמנה 1886
תחילת הבנייה 18 בפברואר 1888
הושקה 22 בינואר 1890
תקופת הפעילות 5 באפריל 1892 – הווה (132 שנים)
אחריתה טבעה
מיקום 23°32′N 119°34′E / 23.533°N 119.567°E / 23.533; 119.567
מידות
הֶדְחֶק 4,285 טון
אורך 91.81 מטר
רוחב 15.6 מטר
שוקע 6.05 מטר
נתונים טכניים
מהירות 16.5 קשר (30.6 קמ"ש)
גודל הצוות 360 אנשי צוות
טווח שיוט 7,000 מייל ימי
הנעה שני מנועי קיטור, 6 דוודים בהספק 5,400 כ"ס
כמות הדלק 680 טון פחם
אמצעי לחימה
שריון סיפון 50 מ"מ פלדה
צריחי תותח 300 מ"מ
מגני תותח 100 מ"מ
חימוש תותח קאנֵה 320 מ"מ
12 תותחי "4.7
16 תותחי 6 ליטראות
6 תותחי 1 ליטרה
4 צינורות טורפדו 356 מ"מ
"על סיפון המצושימה בקרב" 1894, עם תותח הקאנה הענק

מצושימה (יפנית: 松島) הייתה סיירת מוגנת של הצי הקיסרי היפני ונתנה את שמה לסדרה של שלוש סיירות מוגנות, הנקראות על שם שלושת הנופים של יפן: מצושימה, אמאנוהשידאטה ואיצוקושימה.

רקע

לקראת מלחמת סין-יפן הראשונה ייעצו יועצים צבאיים וימיים צרפתים ובראשם המהנדס הימי לואי-אמיל ברטן, לממשלת מייג'י לפתח צי קל של סיירות מוגנות מהירות על מנת להתמודד עם הצי הסיני. כלומר, במקום לפנות לדרך מסורתית של הקמת צי אוניות מערכה, עבורה לא היה לממשלה היפנית די משאבים, להשיג יתרון על ידי סיירות מהירות, קטנות (כ-90 מטר אורך, ו-4,000 טון הדחק) בעלות שריון פלדה קל ומצוידות בתותחים ימיים ארוכי טווח, בעלי קוטר קטן יחסית. לפי התכנון המקורי היה על הסיירת גם תותח קאנֵה גדול בן 320 מ"מ, עם אורך קנה של 12 מטרים ובמשקל של 67 טונות, שירה פגזים במשקל 350 ק"ג למרחק של 8 ק"מ[1], אלא שהרתע שלו וזמן טעינתו הארוך הפכו אותו לבלתי-מעשי בשימוש על כלי שיט קטן יחסית.

שירות

השקה

הסיירת נבנתה במספנות "החברה החדשה לנפחות ובניין" (Société Nouvelle des Forges et Chantiers) בסיין-סיר-מר שבדרום צרפת והגיעה לבסיס הימי בססבו ליד נגסאקי ב-19 באוקטובר 1892. הספינה יצאה מיד להפלגת השקה בת 7,000 מיילים ימיים ב-160 יום לאורך חופי סין, קוריאה ורוסיה.

במלחמת סין-יפן הראשונה

במלחמת סין-יפן הראשונה הייתה הסיירת אוניית הדגל של האדמירל סוקיוקי איטו ונטלה חלק חשוב בקרב נהר יאלו. בקרב זה התבררה חוסר התועלת שבתותח הקאנה הגדול שלה, שירה רק ארבע פעמים. באותו קרב ספגה הסיירת פגיעה ישירה בתא הטרפדות שלה, אך הפגז לא התפוצץ, גרם נזק בר-תיקון והרג ארבעה אנשי צוות ופגיעה שהרסה אחד מתותחי ה-120 מ"מ שלה והשביתה שלושה אחרים, הרגה 28 אנשי צוות ופצעה 68. ה"מצושימה" נסוגה מהקרב והועברה לתיקונים שארכו 26 יום, בסופם שבה הספינה לתפקוד בקרב לושונקואו וקרב ווייהאיוויי כמפגיזת-חוף. לאחר קרב ווייהאיוויי הגיעו נציגי סין הנכנעים לחתום על הסכם כניעתם על סיפון ה"מצושימה".

בין המלחמות

בעת מלחמת ספרד-ארצות הברית (1898) סיירה ה"מצושימה" בין טיוואן לפיליפינים. בעת מרד הבוקסרים (1899-1900) עסקה בליווי שיירות אספקה לסין. לאחר שיפוצים ושיפור חימוש ב-1901 יצאה הספינה ב-1903 למסע ניווט ארוך מדרום מזרח אסיה לאוסטרליה. באותה עת שופר הצי הקיסרי היפני ונוספו לו אניות מערכה וסיירות חדישות שהפכו את ה"מצושימה" למיושנת.

מלחמת רוסיה-יפן

בעת מלחמת רוסיה-יפן שובצו שלוש סיירות סדרת מצושימה לצי המילואים היפני השלישי בצושימה למשימת סיור במצר קוריאה. במאי 1904 ליוותה הסיירת שיירת אספקה לפורט ארתור. בקרב הים הצהוב הייתה איטית מדי על מנת לעקוב אחר הצי הרוסי ולבסוף הוצבה בנמל הקודאטה שבאי הונשו על מנת לאבטח את מצר צוגרו ולאכוף את המצור על פורט ארתור. בקרב צושימה באה ה"מצושימה" במגע קרבי עם הסיירת הרוסית אברורה, אך נפגעה במנגנון ההיגוי שלה ונאלצה לסגת. ביולי-אוגוסט 1905 הייתה אוניית הדגל של האדמירל שיגטו דווה בפלישה היפנית לסחלין.

סוף דרכה

עם סיום מלחמת רוסיה-יפן שבה הסיירת לתפקידה כספינת תרגול למסעות ניווט ארוכים של האקדמיה הימית הקיסרית.

ב-30 באפריל 1908 אירע ליד טיוואן פיצוץ במחסן התחמושת של הספינה. הספינה שקעה ויחד עמה צוות בן 350 איש, 206 מתוכם מצאו את מותם.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מצושימה בוויקישיתוף

הערות שוליים