מצגת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: פירוט יתר, חוזר על עצמו, קביעות חסרות מקור.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: פירוט יתר, חוזר על עצמו, קביעות חסרות מקור.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
מרצה רחוב בקובנט גרדן עורך מצגת בעזרת לוח העומד לצדו

מצגת, או בלועזית פרזנטציה, היא הצגה של נושא מסוים על ידי מציג לקהל צופים.

לעיתים קרובות המושג "מצגת" משמש לא רק לתיאור אופן העברת המידע מול קהל, אלא גם לתיאור האמצעי הטכני המשמש למטרה זו[1]. על פי רוב מדובר בקובץ המכיל אוסף שקפים, הנוצר באמצעות תוכנת מצגות.

שימושים

המצגת יכולה לשמש כאמצעי להצגת מידע על ידי שילוב של טקסט, תצלומים וציורים, תנועות וצלילים במבנה של שקפים מתחלפים[1].

השימוש במצגות נפוץ לצרכים שונים כגון: E-learning, הרצאות, הדרכות, דיונים, פעילויות שיווק ופעילויות תרבות.

אופן הכנת המצגת

דיון המלווה במצגת

המצגת היא כלי אחד מבין שלל האפשרויות להצגת מידע. כדי לפתח יכולת בחירה מושכלת מתי לעשות בו שימוש ובאיזה אופן, יש חשיבות בהכרת הכלי, על יתרונותיו ומגבלותיו[1]. אחד הכישורים החשובים ליצירת מצגת הוא אוריינות דיגיטלית.

הכללים החשובים בהכנת מצגת:

  • התאמה של המצגת למציג ולקהל היעד, בהתאם למטרת ההצגה.
  • השקעה בתוכן המצגת כך שיהיה מעניין ותמציתי ויעמוד ביעד הזמן המוקצב ולא ב"פירוטכניקה".

לעיתים קרובות קורה שמצגת השקפים, האמורה לשמש כאמצעי עזר למציג - הופכת למטרה. במקום להשקיע בשיפור תוכן המצגת לשם השגת מטרת ההצגה תוך העברת המסר/המידע בצורה הטובה ביותר, מושקעים זמן רב וכסף רב ב"פירוטכניקה" של המצגת. יותר ויותר גוברת הדעה שהגולם קם על יוצרו[2][3][4].

במקרים רבים בולט לעין השימוש שנעשה במצגת על מנת להציג ולהבליט את כישוריו ובקיאותו בחומר של המציג, במקום להציג נושא תוך העברת מסר או מידע לקהל הצופים. לצד זאת, במקרים אחרים, דווקא שימוש בהמחשה ויזואלית מורכבת עשוי לסייע בהעברת מסרים מורכבים בייחוד שמדובר בתהליכים הקשים לתיאור מילולי. כך לדוגמה: המחשה של אופן פעילות תוכנות מחשב או מערכות סגורות על ידי תיאור ויזואלי של תהליך פעולתן (ה-flow) עשוי להקל על המציג להעביר את המסר ועל הקהל להבינו.

היבטים טכניים

להקרנת שקפים במצגות שימשו אמצעי הקרנה כגון מטול שקפים ("ויוגרף"), מקרן שקופיות ומטול תמונות. התפתחות המחשב האישי וטכנולוגיות נוספות במהלך שנות התשעים של המאה ה-20, הביאו למעבר למצגות ממוחשבות, באמצעות תוכנת מצגות ומקרני LCD ('ברקו') המחוברים ישירות למחשב, למכשיר הווידאו או ל-DVD. בנוסף להקרנת שקפים סטטיים, מתאפשרת הקרנת מולטימדיה.

המעבר לשימוש בטכנולוגיות החדשות הביא לשני שיפורים משמעותיים:

  1. היכולת לעדכן את תוכן ההצגה בצורה פשוטה ומהירה יותר, באמצעות תוכנות מחשב נפוצות.
  2. היכולת לשלב בהצגה ממד דינמי וממד שמע (Audio) באמצעות סרטים, אנימציה וכו'.

תוכנות ליצירת מצגות

התוכנה הנפוצה ביותר נכון לשנת 2012 ליצירת מצגות היא PowerPoint של חברת מיקרוסופט. תוכנות שבהן משתמשים פחות תוכנת המצגות שבחבילת Google Docs של גוגל, ותוכנת Keynote של אפל וכן תוכנות אנימציה כמו מקרומדיה פלאש, תוכנות עיבוד תמונה כמו אדובי פוטושופ ותוכנות עריכת סרטים כמו (Premier (Adobe או (MediaStudio (Ulead. גם בלטך ניתן ליצור מצגות (באמצעות Beamer), הנשמרות כקובץ PDF. מצגות אלה שמות דגש יותר על שילוב נוח של נוסחאות ומשוואות מתמטיות ופחות על אנימציות. השימוש בלטך להכנת מצגות נפוץ בעיקר באקדמיה, בתחומי המתמטיקה, מדעי המחשב, הפיזיקה וההנדסה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 משרד החינוך, האגף לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים (2009). מידענות - מתווה לפיתוח תהליכים מידעניים במהלך הלמידה של תחומי הדעת להתנהלות לומדים בסביבה עתירת מידע.
  2. ^ PowerPoint Is Evil
  3. ^ אחת האמירות הראשונות של הרמטכ"ל רב אלוף דן חלוץ לקציני צה"ל הייתה כנגד השימוש המופרז במצגות ממוחשבות, שלטענתו פוגעות בתהליך החלפת הדעות בין הקצינים, בכך שבמקום לנהל דיון מעמיק, הם בוהים במצגות ופועלים על פי סדר מוגדר מראש ללא מחשבה. (עמיר רפפורט, מעריב, חדל קשקשת במצגת, באתר nrg‏, 19 ביוני 2005)
  4. ^ אסף לבנון‏, מצגת שווא, באתר וואלה!‏, 28 באפריל 2010
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

23239160מצגת