מנדלה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
מנדלה טיבטית מהמאה ה-19
מנדלה העשויה מחול צבוע

מַנְדָּלָהסנסקריט: मण्डल) היא דיאגרמה סימבולית המורכבת מעיגול בו יכול להיות ציור, או סימן גרפי אחר.

משמעות

פירוש המילה מנדלה בסנסקריט הוא "מעגל" או "מרכז".

ציורים הדומים למנדלה הופיעו בכמה תרבויות בעולם, ללא קשר ביניהן, למשל ביבשת אמריקה ובדרום אסיה. מַנְדָּלָה מסמלת את היקום ואת נפש האדם בכל הדתות שמקורן בתת-היבשת ההודית. ברוב ציורי המנדלה יש מרכז משמעותי, וממנו מצוירים הקשרים של הארה או מאפיינים של בודהיסטווה (ישות מוארת). בנוסף יצויר לרוב צלב, המחלק את המנדלה לארבעה חלקים.

צורת המנדלה מורכבת מחמש נקודות עיקריות: האחת במרכז, וארבע האחרות מסתובבות סביבה - משמאלה, מימינה, מעליה ומתחתיה. חמש נקודות אלו מייצגות, בין השאר, חמישה אלמנטים, הקשורים באישיותו של האדם.

המקדש ההודי אף הוא בנוי כמנדלה, ומסמל את היקום ברמות שונות. כמו כן, במבנה שערים או דלתות לארבע נקודות חשובות, המקבילות למספר הנקודות הקיימות סביב מרכז המנדלה.[1]

המנדלה בטיבט מצוירת בעזרת גרגרי חול צבעוניים.

גם ביהדות ניתן למצוא רמז למקור זה:

אין לך עיגול בעולם שאינו נעשה מתוך נקודה אחת העומדת באמצע...ונקודה זו העומדת באמצע נוטלת כל האור ומאירה לגוף ונאור הכול

ספר תשבי, כרך א:רמז

.

המנדלה בציורי ילדים

ערך מורחב – התפתחות ציורי ילדים

פעמים רבות, אצל ילדים וכן אצל אלו שאינם מתחילים את הציור בעזרת רישום, ציורים יתחילו בנקודת מרכז וממנה ייצאו לצדדים. ממשילים זאת לנפשו של האדם עצמו, בה יש מרכז וממנו מסתעפת התודעה.

אבחון וטיפול באמצעות מנדלה

ערך מורחב – אבחון וטיפול באמצעות מנדלה

המנדלה משמשת כאמצעי התערבות טיפולי וכלי אבחוני בתחום הטיפול באמנות. את השימוש הראשוני במנדלה ככלי טיפולי מייחסים לקרל גוסטב יונג (אבי הפסיכולוגיה האנליטית), שהתנסה ביצירתה בעצמו כחלק מתהליך טיפול עצמי, מתוך תפיסה שהמנדלה היא חלק מקבוצת סמלים וארכיטיפים מהם ניזון הלא מודע האישי והקולקטיבי שנמצאים בבסיס הקיום הנפשי האנושי. יונג ראה במנדלה ייצוג של ארכיטיפ העצמי, וכלי להשגת שלמות של האישיות. העיגול התוחם את המנדלה מסמל את גבולות העצמי והאזור שמחוץ למנדלה מייצג את הסביבה והעולם שבחוץ. המנדלה נועדה לסייע בטיפול במצבים פסיכולוגים, בתסמינים והפרעות. מחקרים שונים מראים שניתן להיעזר במנדלה ככלי טיפולי, מתוך מחשבה שזו יכולה לספק הבנה פסיכולוגית ונפשית של מטופלים, ולהוסיף מקור הבנה והדרכה בטיפול. רבים מהמטפלים באמנות רואים במנדלה כלי יסודי למודעות עצמית, פתרון קונפליקטים, וכלי תשתיתי לטכניקות טיפול אחרות במגוון מצבים.

שימושים נוספים

המנדלה יכולה להיות אמצעי אמנותי בציור או באמצעות תבנית מוכנה לצביעה, כביטוי של יצירה אישית. בנוסף, משמשת המנדלה ככלי במצבים שונים:

  • בטקסי תפילה.
  • באימון בריכוז ובסבלנות. כפי שמתורגל על ידי נזירים בטיבט. במקרים אלו המנדלה תהיה מורכבת מחול ותפורק בתום העשייה.
  • במדיטציה.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • אוריאל זוהר, המנדלה - כלי עבודתו של האמן הטיבטי לעיצוב דמותו, נפש רבעון לפסיכולוגיה, לטיפול, לטיפוח רגשי ולחינוך יצירתי, מס. 18-17, עמ' 71-65. אוניברסיטת חיפה, 2004.
  • אורית גוטממכר לוי, נשמה יהודית: ספר צביעה לשלווה פנימית, אהבה, שמחה ואמונה הוצאת מטר, 2016.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ .Cooper, J.C. (1987). An Illustrated Encyclopedia Of Traditional Symbols. Thams and Hudson
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

24732632מנדלה