רבי מאיר וייל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף מאיר וייל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

Meyer Simon Weyl
לידה 1744
ה'תק"ד
פטירה 14 בפברואר 1826 (בגיל 82 בערך)
ז' באדר א' ה'תקפ"ו
האימפריה הרומית הקדושההאימפריה הרומית הקדושה ברלין, ממלכת פרוסיה
מקום פעילות ברלין

הרב מאיר וַיְילגרמנית: Meyer Simon Weyl; ה'תק"ד, 1744 ליסאז' באדר א' ה'תקפ"ו, 14 בפברואר 1826 ברלין) היה רב יהודי־גרמני, שימש כדיין בליסא ובהמשך כראש בית דין בברלין וסגן הרב הראשי של קהילות יהודיות בגרמניה ומדינת קורמרק (אנ').

ביוגרפיה

מאיר נולד לאביו רבי שמחה[1] שהיה דור תשיעי לרבי יעקב וייל (המהר"י וייל). ולאמו טויבא בתו של רבי משה דיין בעיר ליסא (לשנו) ב"ר לייב ר"מ. מצאצאי הרב אברהם ברודא רבן של פראג ופרנקפורט[2].

רבו הרב צבי הירש יאנוב חיבבו מאוד, ובערך בשנת ה'תקי"ט, כשהיה בן 14 לקח עמו מליסא ללמוד בישיבתו בצילץ[3].

ב-12 בינואר 1766 הוא נישא למלכה (נולדה ב-1744; נפטרה ב-5 במרץ 1823), בתו של לייב וגמייסטר מליסה, ונולדו להם ילדים.

ב-1766 מונה לדיין בבית הדין של ליסה, ושימש כמורה בבית המדרש המקומי.

רבנות ברלין

בכ"ח באדר ה'תקמ"ד (1784) נתמנה כדיין ומורה צדק קבוע בברלין. בבית דינו של הרב צבי הירש לוין. פרוטוקול ועד הקהילה בברלין, ובראשם הבנקאי דניאל איציג, העוסק בתנאי שכרו של הרב החדש, נשתמר[4]. בתקנון זה, מפורט שכרו החודשי נקוב במטבע המקומי שני (רייכסטאלר) לשבוע. הוא היה מרוצה מתפקידו כדיין בברלין, וסירב להצעות רבנות בקהילות אחרות.

לאחר מותו של הרב צבי הירש לוין, בה' באלול ה'תק"ס (1800) מונה לראש בית הדין של הקהילה היהודי בברלין. וב-1809 קיבל את התואר סגן הרב הראשי של קהילות יהודיות בגרמניה, כולל האזורי קוּרמרק (אנ') נוּמאארק (אנ'), פריגניץ (אנ') והחלק האחורי של פומרניה (אנ').

הוא יסד בברלין סמינר רבני אורתודוקסי להכשרת רבנים ומורים, יחד עם בית ספר יסודי יהודי; ב-18 באוקטובר 1825 הוקם המוסד בהובלת ירמיהו היינמן (גר'), ובו הועברו לימודים על ספרות עברית ורבנית, חינוך, פילוסופיה, חינוך דתי ולימודים דתיים. עד למותו של הרב מאיר ווייל ב-1826, מספר התלמידים בסמינר גדל ל-102. לאחר מותו, מונה הרב יעקב יוסף אטינגר למנהל המוסד.

הוא זכור בעיקר כפוסק בתחום ההלכה, כמו גם בשל דרישותיו החזקות – שלא נענו בעיקרן – לכלול לימודים חילוניים, כגון גרמנית, צרפתית, לטינית, גאוגרפיה, היסטוריה, מדע ומתמטיקה, בכיתות ההכנה של הסמינר הרבני.

ידידותו עם רבי עקיבא איגר

רבי מאיר וייל היה מקורב לרבי עקיבא איגר בקשרי משפחה וידידות עמוקה. שניהם היו מצאצאי רבי אברהם ברודא[5], ומלבד קרבתם המשפחתית, ניהלו תכתובת ענפה בנושאים הלכתיים וציבוריים.

בין תשובותיו ההלכתיות של רבי עקיבא איגר, ניתן למצוא למעלה מעשרים תשובות המופנות אל רבי מאיר וייל, דבר המעיד על הערכה הדדית ושותפות תורנית פורה[6]. נוסף על כך, עסקו השניים בענייני ציבור משותפים, כפי שעולה ממכתבים שונים של רבי עקיבא איגר, בהם הוא מזכיר במפורש את שיתוף הפעולה ביניהם. וגם התכתב עם חתנו החתם סופר[7].

בפתח אחת מתשובותיו לרבי מאיר וייל (שו"ת רבי עקיבא איגר ח"ג, סימן פ') הוא כותב:

"תמול הגיעני מכתבו וכו', מצווה רבה עשה בזה להשיב רוחי מגודל דאגתי ועצבוני שהיה לי על שלילות מכתבו זה ממנו כמה זמן."

דבר זה מעיד על הקשר האישי הקרוב שהיה ביניהם, מעבר לשיחם ההלכתי.

בנוסף, רבי עקיבא איגר מזכיר את דברי רבי מאיר וייל גם בחידושיו לשולחן ערוך, למשל ביורה דעה סימן רס"ז, שם הוא מביא קושיה בשמו, וכן בחידושיו לחושן משפט סימן רע"ח.

רבי מאיר וייל היה בין גדולי הרבנים שהשפיעו על רבי עקיבא איגר לקבל על עצמו את כהונת הרבנות בפוזנא. במכתבו לחתנו, החתם סופר, מתאר רבי עקיבא איגר את ההתלבטות שקדמה להסכמתו לכהונה, ומזכיר את הלחץ שהופעל עליו מצד רבותיו וחבריו. הוא כותב:

"וכיסא פוזנא גדול מדאי, שלמרות שאיני רואה עצמי ראוי להיות ראש לאריות לערבו, אבל מה אעשה אם רבו עלי רבותי וחבירי – מליסא, ברלין... – המרעישים עלי ואומרים לנפשי שהחיוב מוטל עלי לילך להחזיר עטרה ליושנה ולהגדיל חיבוב התורה." (אגרות סופרים, סימן י; אגרות רבי עקיבא איגר, סימן יג).

רבי מאיר וייל לא רק שעמד בקשר תורני הדוק עם רבי עקיבא איגר, אלא אף שיגר לו מכתב הדרכה כיצד לנהוג כרב העיר פוזנא[8], דבר המעיד על יחסו הקרוב ועל ההערכה שחש כלפיו[9].

פטירתו

נפטר ביום שלישי ז' באדר א' ה'תקפ"ו, 14 בפברואר 1826, והוא בן 82. הוא נקבר בהלוויה מכובדת ורבת משתתפים בבית הקברות היהודי הישן בברלין.

ביום השלושים לפטירתו, נשא עליו הספד רבי גבריאל כ"ץ מוורעשנא, בהעיר טרשטיגל, והספדו נדפס בספרו דרשות גבר"י[10].

משפחתו

לקריאה נוספת

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רבי מאיר וייל בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. נקרא גם "שמחה פראגר", על שם מוצאו מהעיר פראג. אביו רבי משה היה בנו של ר' ליפמן מל"ש (=מליכטנשטאט, לימים: הרוזנצין (אנ') שבצ'כיה), שהיה דודו של רבי נתנאל וייל. יש טועים ואומרים שבעל "נחלת שמעון" והמגיה בשו"ת "זיכרון יוסף" יוסף שטינהרט, זכרון יוסף, פירט תקל"ג, דף קי, באתר היברובוקס, מר' יוסף שטיינהארט, הוא אביו (כן כתב ב"קנאת סופרים", והובא על ידי צבי יחזקאל מיכלסון, "בית יחזקאל" סימן טז). אבל באמת הוא בנו של רבי נתנאל וייל (וכן כתב אחר כך צבי יחזקאל מיכלסון, במכתבו לרבי משה נחום ירושלמסקי, "באר משה", א, עמ' שמ).
  2. מרדכי ווייץ, עטרת פז, קאליש תרצ"ח, 1938, עמ' 71, באתר היברובוקס.
  3. רבי ברוך בענדיט בן ראובן וויזל, מקור ברוך, אמשטרדם תקל"א, דף יט., באתר אוצר החכמה.
  4. יוסף מייזל ושאול אש, פנקס קהילת ברלין, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים).
  5. מרדכי ווייץ, עטרת פז, קאליש תרצ"ח, 1938, עמ' 71, באתר היברובוקס.
  6. כמו שכתב יעקב יהודה ורשנר, רבי עקיבא איגר - חייו ופעולתו, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים) שאין כמעט אחר שכתב לו רע"א כל כך הרבה, ולרשימת התשובות ראו ביום טוב ליפמאן ראקאוו, סופרי המלך עוללות רבינו עקיבא איגר, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים).
  7. לרשימת התשובות ראו במשה אלכסנדר זושא קינסטליכער, החתם סופר ובני דורו, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים).
  8. שמעון הירשלער, מאורן של ישראל - א, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים).
  9. וראו עוד צילום מכתבו אל רבי עקיבא איגר, שמעון הירשלער, מאורן של ישראל - ב, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים).
  10. גבריאל בן יעקב הכהן, דרשות גבר"י, א, פרנקפורט תקפ"ו, דף כא, באתר היברובוקס.
  11. רבי ברוך בענדיט בן ראובן וויזל, מקור ברוך, אמשטרדם תקל"א, דף יט., באתר אוצר החכמה.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

מאיר וייל40629386Q55904038