לטם פרי-חזן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לטם פרי-חזן
ענף מדעי חינוך, משפטים
פרסים והוקרה חברת האקדמיה הצעירה הישראלית
תרומות עיקריות
מדיניות חינוך ומשפט, זכויות ילדים במערכות חינוך וחינוך חרדי

לטם פרי-חזן (נולדה ב-1979) היא פרופסור למשפט וחינוך בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך באוניברסיטת חיפה וחברת האקדמיה הצעירה הישראלית. תחומי המחקר וההוראה שלה הם משפט ומדיניות חינוך, זכויות ילדים במערכות חינוך וחינוך חרדי.[1]

ביוגרפיה

פרי-חזן השלימה לימודי תואר ראשון בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה בהצטיינות יתרה (2004). היא התמחתה אצל שופטת בית המשפט העליון דורית ביניש (2005), לימים נשיאת בית המשפט העליון. את התואר השני למדה בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק, שם זכתה למלגת ונדרבילט בגין הצטיינות (2006). פרי-חזן המשיכה ללימודי דוקטורט בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, אותם השלימה בהצטיינות יתרה (2011). עבודת הדוקטורט שלה, בהנחיית פרופ' שולמית אלמוג, עסקה בהסדרת החינוך החרדי בישראל. עם תום לימודיה, הצטרפה כחברת סגל לחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, שם כיהנה בין היתר כראש המגמה לניהול מערכות חינוך (2020-2014), ראש המרכז לחינוך יהודי ודמוקרטי (2021-2018) וראש הוועדה החוגית ללימודים מתקדמים (2021-היום). היא הייתה חוקרת אורחת במרכז למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת אנטוורפן (2012), במרכז לחינוך אזרחי ומוסרי בבית הספר לחינוך באוניברסיטת הרווארד (2014) ובמרכז לחקר הנוער בבית הספר לחינוך באוניברסיטת מלבורן (2018).

פרי-חזן זכתה בשני מענקי מחקר של הקרן הלאומית למדע (2018-2015, 2023-2019), במענק מחקר של משרד המדע (2022-2019), במענק מחקר של קרן רוטשילד-קיסריה (2020-2019) ובמענק מחקר של הקרן הלאומית למדע בשוודיה להקמת רשת בינלאומית לחקר חינוך לזכויות (2024-2022).

מאז שנת 2020 היא מכהנת כעורכת כתב העת "Critical Studies in Education", המתמחה בחקר סוציולוגיה ביקורתית של חינוך.

בשנת 2021 נבחרה לאקדמיה הצעירה הישראלית,[2] שם היא עוסקת בעיקר בנושא שילוב חרדים בהשכלה גבוהה.

פרי-חזן כיהנה במספר ועדות ציבוריות ובהן ועדת היגוי לפיתוח מקצועי של המחוז החרדי במשרד החינוך (2016-2015), ועדת היגוי מועצתית לקידום שינוי בחינוך במועצה האזורית עמק יזרעאל בה היא מתגוררת (2020-2018) וצוות חשיבה של המועצה להשכלה גבוהה לשילוב חרדים באקדמיה (2021-היום). בשנים האחרונות היא פועלת לקידום מדיניות התומכת במסגרות חרדיות בהן לומדים לימודי יסוד, במסגרת לובי שהוקם למטרה זו.

מחקרה

פרי-חזן פרסמה שני ספרים ויותר מ-40 מאמרים.[3] מחקריה מתמקדים בשני תחומים מרכזיים. תחום אחד הוא המדיניות המסדירה את החינוך החרדי בישראל ובעולם והשפעתה על בתי הספר החרדיים. בשורת מחקרים הראתה פרי-חזן כי מדיניות המבוססת על אכיפת לימודי חול בבתי ספר חרדיים לבנים אינה אפקטיבית וכי על מנת לקדם את מימוש הזכות לחינוך בבתי ספר אלה יש לנקוט באמצעים שמייצרים אפשרויות בחירה מלוות בתמריצים.[4][5] [6] [7] מחקריה התמקדו גם בקידום לימודי חול באמצעות אקטיביזם פנים קהילתי.[8] במחקרים אחרים עסקה פרי-חזן בהפליה בכניסה לבתי ספר חרדיים והראתה כי אמנם לפסיקה אין השפעה ישירה על הפרקטיקות בבתי הספר אך לאורך זמן היא משפיעה באופן עקיף על תודעת הזכויות של ההורים החרדים ומעודדת אותם להגיש תלונות.[9] [10] פרי-חזן עסקה גם בתאורטיזציה של הזכות לחינוך, המבוססת על המשפט הבינלאומי.[11][12] מחקריה התמקדו בזכות לחינוך מותאם תרבות ובאיזון בין זכות זו לבין יסודות אחרים של הזכות לחינוך.[13][5][14][15]

תחום נוסף בו עוסקת פרי-חזן הוא זכויות ילדים במערכות חינוך. רבים ממחקריה עסקו בהשתתפות ילדים בקבלת החלטות קולקטיביות בבתי ספר, ברשויות מקומיות ובמדיניות ארצית.[16] [17][18] בתחום זה היא פיתחה מודלים אשר מסייעים להמשיג את הזכות להשתתפות ולמדוד את יישומה.[19] [20] בסדרת מחקרים שנערכה יחד עם פרופ' מיכאל בירנהק מאוניברסיטת תל אביב עסקה פרי-חזן בזכות לפרטיות בבתי ספר. סדרת מחקרים זו התמקדה בקבלת החלטות של מנהלי בתי ספר על התקנת מצלמות מעקב[21] ובהשפעת המצלמות על מורים ותלמידים.[22][23][24][25][26] מחקרים נוספים של פרי-חזן עסקו בזכות להליך הוגן בהליכי משמעת.[27][24] כמו כן, היא חקרה סוגיות הקשורות בידע משפטי של מורים[28][29] ובלמידה של מורים על זכויות.[30] בשנת 2021 פרסמה מטה-אנליזה של מחקרים אמפיריים שעסקו בתפיסות של תלמידים לגבי זכויות בבתי ספר בכתב עת המדורג ראשון בעולם בתחום החינוך.[31]

מאמרים בעיתונות

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ קורות חיים של פרופסור לטם פרי חזן באתר אוניברסיטת חיפה
  2. ^ פרופ' לטם פרי-חזן, באתר האקדמיה הצעירה הישראלית
  3. ^ Publications, דף הבית של פרופ' פרי-חזן בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה
  4. ^ לטם פרי-חזן, הסדרת לימודי ליבה בחינוך החרדי בפרספקטיבה השוואתית, משפט, חברה ותרבות 1, 2018, עמ' 525-493
  5. ^ 5.0 5.1 Lotem Perry-Hazan, Curricular choices of ultra-Orthodox Jewish communities: Translating international human rights law into education policy, Oxford Review of Education 41, 2015, עמ' 628-646
  6. ^ לטם פרי-חזן, השפעת משפט החינוך על בתי הספר החרדיים באנטוורפן: לקחים לישראל, כתב העת לחקר החברה החרדית 2, 2015, עמ' 60-87
  7. ^ Shai Katzir & Lotem Perry-Hazan, Legitimizing public schooling and innovative education policies in strict religious communities: The story of the new Haredi public education stream in Israel, Journal of Education Policy 34, 2019, עמ' 215-241
  8. ^ Shai Katzir & Lotem Perry-Hazan, Discourse, legitimacy, and bottom-to-bottom change: Haredi activism to promote secular education in New-York Hasidic schools, Journal of Education Policy, 2021
  9. ^ Lotem Perry-Hazan & Oshrat Perelshtain, Mobilizing ethnic equality in admissions to schools: Litigation, politics, and educational change, Journal of Educational Change 19, 2018, עמ' 51-75
  10. ^ Lotem Perry-Hazan, Religious affiliation, ethnicity and power in the admission policies to Jewish religious schools, Critical Studies in Education 60, 2019, עמ' 73-92
  11. ^ לטם פרי-חזן, הזכות לחינוך: קוים לדמותה בעידן של מהפכה חוקתית, משפט ועסקים טז, 2013, עמ' 151-233
  12. ^ החינוך החרדי בישראל : בין משפט, תרבות ופוליטיקה, באתר הספריה הלאומית
  13. ^ Shulamit Almog & Lotem Perry-Hazan, Conceptualizing the right of children to adaptable education, International Journal of Children’s Rights 20, 2012, עמ' 486-500
  14. ^ Ilana Finefter-Rosenbluh & Lotem Perry-Hazan, Teacher diversity and the right to adaptable education in the religiously-oriented school: What can we learn from students’ perceptions?, Youth & Society 50, עמ' 615–635
  15. ^ שולמית אלמוג ולטם פרי-חזן, 'אין חכמה לאישה אלא בפלך'? על זכותן של בנות ונשים חרדיות לחינוך לזכויות, ספר שטרסברג כהן, 2017
  16. ^ Lotem Perry-Hazan, “You’re so adorable, adorable, adorable! I’m speechless; so much fun!”: Children’s participation in national policymaking, Children and Youth Services Review 67, 2016, עמ' 105-113
  17. ^ Matan Gazit & Lotem Perry-Hazan, Disadvantaged youth’s participation in collective decision making, Children and Youth Services Review 110, 2020, עמ' 1-9
  18. ^ Tal Nir & Lotem Perry-Hazan, The framed right to participate in municipal youth councils and its educational impact, Children and Youth Services Review 69, 2016, עמ' 174-183
  19. ^ Lotem Perry-Hazan, Conceptualising conflicts between students’ participation and other rights and interests, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 42, 2021, עמ' 184-198
  20. ^ Loem Perry-Hazan & Anit Somech, Conceptualizing students’ participation in school decision-making: An integrative model, Educational Review, 2021
  21. ^ Lotem Perry-Hazan & Michael Birnhack, Privacy, CCTV, and school surveillance in the shadow of imagined law, Law &Society Review 50, 2016, עמ' 414-449
  22. ^ Lotem Perry-Hazan & Michael Birnhack, Caught on camera: Teachers’ surveillance in schools, Teaching and Teacher Education 78, 2019, עמ' 193-204
  23. ^ Michael Birnhack & Lotem Perry-Hazan, School surveillance in context: High school students’ perspectives on CCTV, privacy, and security, Youth & Society 52, 2020, עמ' 1312-1330
  24. ^ 24.0 24.1 Lotem Perry-Hazan & Michael Birnhack, The hidden human rights curriculum of school CCTV systems, Cambridge Journal of Education 48, 2018, עמ' 47-64
  25. ^ Michael Birnhack & Lotem Perry-Hazan, Differential rights consciousness: How teachers’ differentiate students’ privacy and their own privacy in the surveillance school, Teaching and Teacher Education 101, 2021
  26. ^ Michael Birnhack, Lotem Perry-Hazan & Shiran German Ben-Hayun, CCTV surveillance in primary schools: Normalization, resistance, and children’s privacy consciousness, Oxford Review of Education 44, 2018, עמ' 204-220
  27. ^ Lotem Perry-Hazan & Natali Lambrozo, Young children’s perceptions of due process in schools’ disciplinary procedures, British Educational Research Journal 44, 2018, עמ' 827-846
  28. ^ Lotem Perry-Hazan & Eden Tal-Weibel, On legal literacy and mobilization of students’ rights from a disempowered professional status: The case of Israeli teachers, Teaching and Teacher Education 90, 2020
  29. ^ Shiran German Ben-Hayun & Lotem Perry-Hazan, Why should it be my concern? How teachers in low- and high-SES primary schools mobilise their pupils’ online rights, British Journal of Educational Studies 69, 2021, עמ' 327-346
  30. ^ Lotem Perry-Hazan & Liron Noihof, Senior teachers’ learning about student rights, Journal of Teacher Education 72, 2021, עמ' 564-578
  31. ^ Lotem Perry-Hazan, Students’ Perceptions of Their Rights in School: A Systematic Review of the International Literature, Review of Educational Research 91, 2021, עמ' 919-957

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

33495063לטם פרי-חזן