ילדי הוסאק
ילדי הוסאק (בצ'כית: Husákovy děti, בסלובקית: Husákove deti) הוא מונח המשמש לתיאור דור של אנשים שנולדו בצ'כוסלובקיה בתקופת בייבי בום שהחלה בראשית שנות ה-70,[1] בתקופת ה"נורמליזציה". הדור נקרא על שמו של הנשיא והמנהיג הקומוניסטי של צ'כוסלובקיה, גוסטב הוסאק.[2][3]
מדיניות פרו-אוכלוסייה ממלכתית בשנות ה-70
הבייבי בום המשמעותי ביותר לאחר המלחמה בצ'כוסלובקיה הגיע לשיאו בשנת 1974.[4] לאחר אירועי האביב של פראג בשנת 1968 ושיקום התנאים ששררו לפני תקופת הרפורמה, צ'כוסלובקים רבים נכנעו לגורלם והיו מודאגים מהמצב הפוליטי במדינה. בתגובה, המפלגה הקומוניסטית הצ'כוסלובקית הגיעה עם גרסה משלה לגולאש קומוניזם, שהוצגה בתפיסה חדשה: מדיניות פרו-אוכלוסייה ממלכתית. משך חופשת הלידה הוארך, קצבת הילדים גדלה והזוגות הטריים סובסדו בהלוואות מדינה אטרקטיביות.[3] עם זאת, המדיניות הממלכתית "הנדיבה" הגיעה במהרה לגבולותיה. בסוף שנות ה-70, עתודות הכספים הממלכתיות המיועדות לתמיכה במדיניות הפרו-אוכלוסייה היו מוגבלות והבייבי בום הסתיים. השפעתה של מדיניות הפרו-אוכלוסייה הממלכתית הוטלה בספק בעבר. גידול האוכלוסייה החל להתגבר בשנת 1969. הסבסוד הכספי הממלכתי אושר בשנת 1973 והבייבי בום הגיע לשיאו בשנת 1974. לאחר העלייה החדה הראשונית, שיעור הילודה החל לרדת. שורשי התפוצצות האוכלוסין יוצאת הדופן יכולים להיות קשורים לתקופה שלאחר המלחמה ולא ל"הנדסה החברתית" של המשטר הקומוניסטי.[5]
המאה ה-21
החל משנות האלפיים, דור ילדי הוסאק מהווה מרכיב חשוב בחברה הצ'כית. דור הבייבי בום של שנות ה-70 גרם לגידול משמעותי נוסף באוכלוסייה בשנים המאוחרות יותר של העשור.[3][6] ילדי הוסאק הפכו גם למטרה של "פלישת רטרו" שיווקית וכלכלית בשוק הצ'כי.[4] לאחר נפילת מסך הברזל, שאחריה באה תקופת הקסמה כמעט לכל מוצר מערבי, החברה הצ'כית הפנתה את תשומת לבה בהדרגה למותגים הצ'כיים המסורתיים. מסעות השיווק של החברות החלו להתמקד בדור היצרני ובנוסטלגיה שלו לילדותו.[7] בשוק הצ'כי הופיעו שוב עיצובי רטרו של מוצרים ומותגים שהיו ידועים בשנות ה-70 וה-80.
המונח ילדי הוסאק הופיע במילים של השיר 1970 של להקת צ'ינאסקי הצ'כית:
הזמן דוהר, הזמן טס, קשה להחזיר את השנים האחרונות,
וכך הגיעו ילדי הוסאק לשנות המשיח
ראו גם
לקריאה נוספת
- Roberts, Andrew Lawrence (2005). From Good King Wenceslas to the Good Soldier Švejk: a Dictionary of Czech Popular Culture. Central European University Press. ISBN 978-963-7326-26-4.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ O'Connor, Coilin. "Sharp rise in Czech property prices (Business News)". Czech Radio. נבדק ב-9 באוקטובר 2010.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Roberts (2005), p. 61
- ^ 3.0 3.1 3.2 Suchá, Veronika (2007-09-20). "Baby boom and immigration prop up Czech population". Aktuálně.cz. נבדק ב-9 באוקטובר 2010.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ 4.0 4.1 Maňák, Vratislav (blog) (2009-07-15). "Retro-invaze na Husákovy děti". ČT24 (בצ׳כית). Czech Television. נבדק ב-9 באוקטובר 2010.
{{cite web}}
: (עזרה) שגיאת ציטוט: תג<ref>
בלתי־תקין; השם "ct24" הוגדר כמה פעמים עם תוכן שונה - ^ "Gustáv Husák prosadil zvýšení dětských přídavků a zavedení novomanželské půjčky" (בצ׳כית). Nezapomeňte.cz. נבדק ב-9 באוקטובר 2010.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Špačková, Iva (2008-05-25). "Husákovy děti spustily velký byznys. Soukromé školky hlásí plno". iDNES.cz (בצ׳כית). Mladá fronta DNES. נבדק ב-9 באוקטובר 2010.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Lazarova, Daniela (2008-08-23). "Magazine - Radio Prague". Radio Prague. נבדק ב-9 באוקטובר 2010.
{{cite web}}
: (עזרה)
31394466ילדי הוסאק