יורוק
אוכלוסייה | |
---|---|
6,567 (נכון ל-2010)[1] | |
ריכוזי אוכלוסייה עיקריים | |
ארצות הברית ( קליפורניה) | |
שפות | |
יורוק ואנגלית | |
דת | |
ילידית, נצרות | |
קבוצות אתניות קשורות | |
קארוק, ויוט |
יורוק (בקארוק: Yurúkvaarar, מילולית: "אינדיאני במורד הנהר") היא קבוצה אתנית של ילידים בארצות הברית החיים לאורך הנהר קלאמת וחופי האוקיינוס השקט, שמולדתם ממוקמת בקליפורניה של ימינו מהיישוב טרינידד (אנ') בדרום ועד העיירה קרסנט סיטי בצפון.[2]
בני היורוק חיים בשמורת האינדיאנים יורוק, רזיגיני רנצ'ריה (Resighini Rancheria) ובקהילות שמסביב במחוזות קליפורניה: המבולדט, דל נורטה וטריניטי. אף על פי שהשמורה כוללת כ-230 קילומטרים רבועים של אדמה רציפה לאורך הנהר קלאמת, רק כ-20 קילומטרים רבועים של חלקות מפוזרות הם בבעלות חלקית של השבט. רוב אדמות יורוק הן בבעלות תאגידים של חוטבי עצים (אנ') או חלק מפארקים ויערות לאומיים.[3] ניהול יערות זה הפחית באופן משמעותי את כוחם הכלכלי של בני היורוק וצמצם את אפשרויותיהם לגישה למשאבי טבע, לקרקע ומנע מהם ליישם דרכי חיים ילידיים מסורתיים.[3]
היורוק מתייחסים לעצמם כאל 'Oohl ("אדם") או 'O'loolekweesh 'o'l / 'Oolekwoh (מילולית: מיושבי "'o'loolekw [="כפר"]"). Ner'ernerh / Nert'ernerh ("אנשי חוף, כלומר חוף יורוק") מתייחס ליורוק שעל החוף ו-Hehlkeeklaa ("אנשי נהר קלאמת", כלומר יורוק של נהר קלאמת) מתייחס ליורוק שגרים לאורך נהר קלאמת. Pueleeklaa / Pueleekla' או Puelekuekla' / Puelekueklaa' ("אנשים במורד הנהר/במורד הזרם", כלומר יורוק של הנהר) משמשים להבדיל עצמם מהילידים במעלה הנהר (הנהר קלאמת), הקארוק (Pecheeklaa / Pecheekla = "אנשים במעלה הזרם/מעלה הנהר", כלומר. אנשי קארוק). Saa'agoch' / Saa'agochehl ("שפת יורוק") היא אחת משתי שפות אלגיות (אנ') המדוברות בקליפורניה (השפה השנייה היא ויוטית (אנ'), לכן הן דומות מבחינה תרבותית לבני הוויוט), והיא עוברת כעת מאמץ תחייה מוצלח.
היסטוריה
באופן מסורתי חיו בני היורוק בכפרים קבועים לאורך הנהר קלאמת. לכן הם נקראו גם על ידי שבטים שכנים דוברי שפות אתאבסקן בשם Taa-che'-dvn-dv-ne (Coquille-Tututni העליון) ("אנשי שפך הנהר קלאמת"). חלק מהכפרים שלהם מתוארכים למאה ה-14.[4]
המגע הראשון של בני היורוק עם לא-ילידים התרחש כאשר מגלי ארצות ספרדים נכנסו לשטחם ב-1775. סוחרי וציידי פרוות מחברת מפרץ הדסון הגיעו ב-1827.[4] בעקבות מפגשים עם מתיישבים לבנים שנכנסו לאדמותיהם במהלך הבהלה לזהב בשנת 1850, התמודדו בני היורוק עם מחלות ומעשי טבח שהפחיתו את אוכלוסייתם ב-75%. ב-1855, בעקבות "מלחמת הנהרות קלאמת וסלמון" (Klamath and Salmon River War), נוצרה שמורת האינדיאנים של הנהר קלאמת התחתון בצו נשיאותי. גבולות השמורה כללו חלק משטחם של היורוק וכמה כפרי יורוק.
בימינו
דיג, ציד וליקוט מזון נותרו דרכי מחייה חשובים לחברי השבט. קליעת סלים (אנ') וגילוף בעץ הן אומנויות חשובות. כפר מסורתי של מבנים מלוחות עץ, הנקרא Sumeg, נבנה בשנת 1990. ריקוד הג'אמפ וריקוד המברשת נותרו חלק מטקסי השבט.[4] נושאים כדוגמת מעורבות השבטים בהשבת הקונדור הקליפורני לטבע, שריפות מתוכננות, שיקום סביבתי, היערכות לשריפות, הבצורת והרג של דגים צעירים, נדונו עם המושל גווין ניוסם כשביקר ביוני 2021.[5]
השבט מחזיק ומתפעל קזינו, סיורי סירות סילון בנהר ואטרקציות תיירותיות נוספות.[6]
שפה
יורוק או Saa'agoch' / Saa'agochehl ("שפת יורוק") היא אחת משתי שפות אלגיות (אנ') המדוברות בקליפורניה, השנייה היא ויוטית (אנ'). בין עשרים למאה אנשים מדברים היום את שפת היורוק. השפה מועברת באמצעות צוותי אומן-שולייה ובאמצעות שירה. לימודי השפה הוצעו דרך אוניברסיטת המדינה הומבולדט (אנ') ודרך מחנות שנתיים של התנסות בשפה.[7]
תכונה יוצאת דופן של השפה היא ששמות עצם מסוימים משתנים בהתאם לשאלה האם זה אובייקט יחיד או שניים או שלושה אובייקטים. למשל, אדם אחד יהיה ko:ra' או ko'r, שני בני אדם יהיו ni'iyel ושלושה בני אדם יהיו nahkseyt.
תרבות
תרבות מזון
היורוק דגו סלמון לאורך נהרות, דגו דגים מהאוקיינוס ורכיכות, צדו חיות ציד וליקטו צמחים. בני היורוק אכלו פירות יער וסוגי בשר מגוונים, אבל בשר לוויתן היה עדיף על פני אחרים. היורוק לא צדו לווייתנים, במקום זאת, הם המתינו עד שלווייתן נסחף אל החוף או למקום ליד המים וייבשו את הבשר. סלמון הוא מקור מזון חיוני נוסף.
תרבות חומרית
המטבע העיקרי של אומת היורוק היה הקונכייה של מינים של שיני-ים (terkwterm). אלפרד קרובר כתב כיצד יורוק מתייחסים לקונכייה: "מכיוון שהכיוון של מקורות אלה הוא 'במורד הזרם' עבורם, הם מדברים במסורותיהם על הקונכיות החיות בקצה העולם שבמורד ובמעלה הזרם, שם חיים תושבים מוזרים אך מעוררי קנאה המוצצים את בשרם של חלזונות".
השבת חפצים מקודשים
בשנת 2010, השיב מוסד הסמית'סוניאן 217 חפצים קדושים לשבט היורוק.[8][9] נוצות הקונדור, כיסויי הראש האינדיאניים ועורות האיילים היו חלק מהאוסף של הסמית'וניאן במשך כמעט 100 שנה ומייצגים את אחת מההשבות למקור הילידי הגדולות ביותר.[8][9] החפצים ישמשו בטקסי יורוק ויוצגו במרכז התרבות של השבט.
היחס לסביבה
הילידים בצפון-מערב האוקיינוס השקט ובקליפורניה מאמינים שהקונדורים הקליפורניים הם יצורים בעלי כוח רוחני גדול. היורוק, הוויוט ושבטים אחרים משתמשים בנוצותיהם בטקסים כדי לטפל בחולים.[10] תוכנית שיקום הקונדור של שבט יורוק בצפון קליפורניה (Yurok Tribe Northern California Condor Restoration Program) פועלת יחד עם מערכת הפארקים רדווד כדי להשיב את הקונדור הקליפורני לאזור שבו הוא נצפה פעם אחרונה בסביבות 1892.[11] אזור בולד הילס (Bald Hills) הוא חלק מאדמות שבט היורוק. בשל חשיבותו התרבותית והאקולוגית של הקונדור החל השבט תוכנית בשנת 2008 להשבת הקונדור לטבע מחדש.[12] כהכנה הם בחנו השפעה של חומרי הדברה אורגנוכלוריים כגון DDT והרעלת עופרת על חיות בר מקומיות.[13] הם בנו מתקן להשבה מחדש וטיפול וקיבלו אישור הערכת השפעה על הסביבה (אנ'). קונדור בוגר הובא כדי להדריך ארבעה עופות צעירים שישובו לטבע. הבוגר לא רק משמש מודל לחיקוי אלא גם אוכף את ההיררכיה החברתית שהיא חיונית להישרדותה של הלהקה.[10] שני קונדורים שוחררו במאי 2022 ממכלאה במערכת הפארקים רדווד.[14]
בשנת 1995 הבחינו חוקרים כי השליטה בשמורה והקצאת משאבי טבע נמנעה מהם [מבני היורוק] בחסות ניהול היערות המדעי. ניהול השמורה לטובת תעשיית העץ או "חורשת עצים משובחת" פגעה בדרכי המחייה של היורוק. ככאלה מציינים החוקרים שהיורוק נושלו ממשאבי היער שלהם מהסיבות הבאות: "על ידי הפקעה ישירה של אדמותיהם, שכן התעלמו מזכויות הקניין של היורוק והגישה לאתרי הליקוט נותקה; ובאמצעות שינוי אקולוגי שנוצר בעקבות שינוי במשטרי הניהול".[3]
ניהול יערות, הממוקד ברווח והרסני, משפיע על היערות על אדמות יורוק, שכן אזורי הסביבה קשורים למרות גבולות פוליטיים שנקבעו על ידי מתנחלים. בנוסף, בתוכניות היערנות של ארצות הברית, ניתנה לעמים ילידים רק הזכות "להפקיע את האדמה, אך לא לנהל את הצמחייה". במקרה של היורוק, "ניהול הצמחייה והתרבות והכלכלה של היורוק קשורים קשר הדוק" וכתוצאה מכך "חוסר ההתאמה ההולך וגובר של היער שעבר שינויים למחיה של היורוק סייע לדחוף את היורוק למכור את אדמתם".[3]
חברה
כפרים
כפרי היורוק ('o'loolekw - "כפר") הורכבו ממשפחות בודדות שחיו בבתים חד-משפחתיים נפרדים. הבית היה בבעלות הגבר הבכור ובכל אחד מהם חיו כמה דורות של גברים הקשורים מצד אביהם במשפחה וכן נשותיהם, ילדיהם, בעלי בנותיהם, קרובי משפחה לא נשואים וקרובי משפחה מאומצים. כפרי יורוק כללו גם בקתות הזעה (אנ') ובקתות מחזור (אנ'). בקתות הזעה יועדו לגברים ממשפחה פטרילינאלית מורחבת כמקום להתכנסות. בזמן שבמהלך מחזורי הווסת שלהן, נשים שהו בבקתות תת-קרקעיות נפרדות במשך עשרה ימים. בנוסף, הירושה של קרקעות הייתה בעיקרה פטרילינאלית. רוב העיזבון הועבר לבני האבות. גם בנות וקרובים גברים היו צפויים לרכוש חלק מהאחוזה.
מבנה חברתי
לחברת יורוק לא היו צ'יפים, אבל בכל כפר פעל כמנהיג אדם עשיר הידוע בתור פיירק (peyerk), שהוכשר על ידי הזקנים. ההכשרה של הפיירק כללה מסע חזון שבו הוא תקשר עם הסביבה הטבעית ועולם הרוח. פיירקים מכפרים רבים התכנסו ליישב סכסוכים שבטיים וגם אירחו טקסים שבטיים. הפיירק סיפק מזון ומחסה לאנשי היורוק ובגדים מיוחדים לרקדנים. הפיירקים התגוררו בבתים בגובה רב יותר, לבשו בגדים עדינים יותר ולפעמים דיברו שפות זרות.
אנשי הרפואה (אנ') של היורוק היו בדרך כלל נשים. נשים היו הופכות לשמאניות לאחר שחלמו שנאמר להן לעשות זאת. שמאן אחר סייע להן בריקוד פולחני. השמאנים היו משתמשים בצמחים, תפילה וטקסים כדי לרפא אנשים, וגם ערכו טקסים כדי להבטיח ציד, דיג וליקוט מזון מוצלחים.
מדי שנה התכנסו היורוק למה שנודע כטקס ההתחדשות העולמית, בו הושמעו שירים ונערכו ריקודים שהועברו במשך דורות רבים. רקדנים היו לובשים בגדים מפוארים לאירוע.
חלק מהמקורות מתייחסים אל חברת היורוק כמרובדת חברתית, משום שהקהילות היו מחולקות בין syahhlew ("עשיר"), wa's'oyowok' / wa'soyowok' ("עני") ו-ka'aal ("עבדים"). ה-syahhlew היו הקבוצה היחידה שהורשתה לבצע מטלות דתיות. יתר על כן, היו להם בתים בגובה גבוה יותר, לבשו בגדים יפים יותר ודיברו בצורה ייחודית. הסיבה העיקרית לכך שגברים הפכו לעבדים הייתה משום שהם היו חייבים כסף למשפחות מסוימות. אף על פי כן, העבדות לא נחשבה למוסד משמעותי. בסך הכול, ככל שהדירוג החברתי של אדם היה גבוה יותר, כך נחשבו חייו בעלי ערך רב יותר.
נישואים
כשבנות התחתנו, משפחות יורוק היו מקבלים תשלום מבעלה. לרוב, בנות זכו להערכה רבה במשפחה. סכום הכסף ששילם גבר קבע את מעמדם החברתי של בני הזוג. אדם עשיר, שיכול היה להרשות לעצמו לשלם סכום גבוה, העצים את מעמד הזוג וילדיהם בתוך הקהילה. כשהתחתנו, החזיקו שני בני הזוג ברכושם האישי אך הכלה גרה עם משפחת החתן ונטלה על עצמה את שם משפחתו. גברים שלא היו מסוגלים לשלם את מלוא סכום הכסף יכלו לשלם מחצית מהעלות עבור הכלה. בכך, הזוג נחשב "נשוי למחצה". זוגות חצי נשואים חיו עם משפחת הכלה והחתן היה הופך לעבד עבורם. יתר על כן, ילדיהם קבלו על עצמם את שם המשפחה של האם. במקרים של גירושים, יכול היה כל אחד מבני הזוג ליזום את הפירוד. הסיבה השכיחה ביותר לגירושין הייתה אם האישה הייתה עקרה. אם האישה רצתה להתגרש ולקחת איתה את הילדים, משפחתה נאלצה להחזיר לבעל את התשלום המקורי שלו.
קישורים חיצוניים
- יורוק, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ "2010 Census CPH-T-6. American Indian and Alaska Native Tribes in the United States and Puerto Rico: 2010" (PDF). census.gov. אורכב מ-המקור (PDF) ב-9 בדצמבר 2014.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Gray-Kanatiiosh, Barbara A. (2007). Yurok. ABDO Publishing. pp. 4–7. ISBN 9781617849145.
- ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 Huntsinger, Lynn; McCaffrey, Sarah (1995). "A Forest for the Trees: Forest Management and the Yurok Environment, 1850 to 1994" (PDF). American Indian Culture and Research Journal. 19 (4): 155–192. doi:10.17953/aicr.19.4.cv0758kh373323h1.
...the Yurok have been dispossessed of most of their territory. The majority is now owned by timber corporations or is part of national parks and forests. Although the Yurok Reservation includes a contiguous area of fifty-six thousand acres along the Klamath River, in 1995 only scattered parcels, comprising less than five thousand acres of the reservation, are under some semblance of tribal ownership, with the rest mostly in non-Indian hands. Historically, despite the granting of a reservation and allotments to Yurok people, control of reservation and allotment natural resources has been withheld from them under the auspices of scientific forest management.
- ^ 4.0 4.1 4.2 Barry Pritzker, A Native American Encyclopedia: History, Culture, and Peoples, Oxford University Press, 2000, מסת"ב 9780195138771, Page 159
- ^ Bernadette A. Demartini, Governor Gavin Newsom Visits Yurok Preserve And Canoeing Lost Coast Outpost
- ^ Sabalow, Ryan; Kasler, Dale (6 במאי 2020). "Why California native tribes are cautious about ending shutdown. 'We can't lose a single elder'". The Sacramento Bee.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ "Yurok Language Project." University of California, Berkeley, Department of Linguistics. 2011
- ^ 8.0 8.1 "Yurok Tribe Celebrates Reclaiming Sacred Artifacts". National Public Radio. 13 באוגוסט 2010.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ 9.0 9.1 "Back home where they belong: Yurok Tribe celebrates return of dance regalia from museum". Times-Standard. 14 באוגוסט 2010. אורכב מ-המקור ב-3 בדצמבר 2013.
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ 10.0 10.1 How the Yurok Tribe Is Bringing Back the California Condor
- ^ "Redbud Audubon plans talk on Yurok tribe's efforts to return condors to Northern California". Lake County News (Press release). Redbud Audubon Society. 15 בפברואר 2022.
{{cite press release}}
: (עזרה) - ^ Larson, Mark (9 בדצמבר 2021). "Meet Turkey Vulture No. 80". North Coast Journal (באנגלית אמריקאית).
{{cite news}}
: (עזרה) - ^ Sahagún, Louis (2022-04-11). "Launch of condors on tribal land marks the species' comeback, but a new threat looms large". Los Angeles Times (באנגלית אמריקאית).
- ^ "Condors soar again over Northern California coastal redwoods". KCRA (באנגלית). 2022-05-03.
יורוק34403010Q34344