טרפדת S35
S56 אוניית האחות של S35 | |
ציוני דרך עיקריים | |
---|---|
הוזמנה | 1913 |
הושקה | 30 באוגוסט 1914 |
תקופת הפעילות | 4 בדצמבר 1914 – 31 במאי 1916 (שנה ו־25 שבועות) |
אחריתה | הוטבעה בקרב יוטלנד |
מידות | |
הֶדְחֶק | 975 טון |
אורך | 79.6 מטר |
רוחב | 8.3 מטר |
שוקע | 2.8 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 33.5 קשרים |
גודל הצוות | 83 |
טווח שיוט | 3,610 ק"מ |
הנעה | 3 דוודי קיטור, 23,500 כוחות סוס |
צורת הנעה | 2 טורבינות קיטור |
אמצעי לחימה | |
חימוש |
3 תותחי 88 מ"מ (3.5 אינץ') 6 צינורות טורפדו 500 מ"מ (20 אינץ') 24 מוקשים |
SMS S35 הייתה סירת טורפדו גדולה משנת 1913 (בגרמנית: Großes Torpedoboot) של הצי הקיסרי הגרמני במהלך מלחמת העולם הראשונה. היא שירתה בקרב יוטלנד שם היא הוטבעה על ידי אוניות מערכה בריטיות.
בנייה
בשנת 1913, הצי הקיסרי הגרמני הזמין 12 סירות טורפדו לים פתוח, כאשר שש הוזמנו מ-AG Vulcan (V25 – V30) ושש הוזמנו מ-Schichau-Werke (S31 - S36). בעוד שהתכנונים שנבנו על ידי כל מספנה היו דומים במידה רבה, הם נבדלו זה מזה בפירוט, והיו גדולים ובעלי יכולת משמעותית יותר מסירות הטורפדו הקטנות שנבנו עבור הצי הגרמני בשנתיים שקדמו. S35 הייתה אחת משש סירות הטורפדו שהוזמנו מ-Schichau-Werke.
ביוני 1914, בעודם בבנייה, נמכרו S35 והספינה האחות S36 ליוון, אך הוחרמו על ידי גרמניה ב-10 באוגוסט 1914, לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה. S35 הושקה במספנת אלבינג של שיכו ב-30 באוגוסט 1914 ונכנסה לשירות ב-4 בדצמבר 1914.
S35 הייתה באורך כולל של 79.6 מטרים (261 רגל 2 אינץ') ו-79.0 מטרים (259 רגל 2 אינץ') בקו המים, עם רוחב של 8.3 מטרים (27 רגל 3 אינץ') ושוקע של 2.8 מטרים (9 רגל 2 אינץ'). הדחק האונייה היה 802 טונות (789 טונות ארוכות) בתפוסה סטנדרטית ו-971 טונות (956 טונות ארוכות) במעמס מלא. שלושה דוודי צינור מים המופעלים על ידי נפט הזינו קיטור ל-2 סטים של טורבינות קיטור של Schichau בדירוג של 23,500 shaft horsepower (17,500 קילוואט), והעניקו לה מהירות של 33.5 קשרים (62 קמ"ש). 220 טונות (220 טונות ארוכות) של מזוט נישאו בספינה, מה שהעניק לה טווח של 1,100 מיילים ימיים (2,000 ק"מ) במהירות של 20 קשרים (37 קמ"ש).
החימוש הורכב משלושה תותחים ימיים 8.8 ס"מ SK L/45 בצריחים בודדים, יחד עם שישה צינורות טורפדו בקוטר 50 ס"מ (19.7 אינץ') כאשר שני צינורות בודדים קבועים מקדימה ו-2 צינורות תאומים מאחור. ניתן היה לשאת עליה עד 24 מוקשים. בספינה היו 83 קצינים ומלחים.
היסטוריית שירות
ב-23 בינואר 1915, כוח גרמני של סיירות מערכה וסיירות קלות, בליווי סירות טורפדו, ובפיקודו של אדמירל פרנץ פון היפר, ביצע גיחה לתקוף סירות דיג בריטיות בשרטון דוגר. V29, חלק ממחצית שייטת סירות הטורפדו ה-18, היוותה חלק מהליווי של הכוח של היפר. המודיעין הימי הבריטי הוזהר מפני הפשיטה באמצעות הודעות רדיו שפוענחו על ידי חדר 40, ושלחו את כוח סיירות המערכה מרוזית', בפיקודו של אדמירל דייוויד ביטי על סיפון אה"מ לאיון וכוח הארוויץ' של סיירות ומשחתות קלות, ליירט את הכוח הגרמני. הכוחות הבריטיים והגרמנים נפגשו בבוקר 24 בינואר בקרב שרטון דוגר. כשראה את הבריטים, הורה היפר לספינותיו לצאת לדרום מזרח כדי להימלט מהבריטים, שיצאו למרדף. הסיירת המשוריינת בליכר הושבתה על ידי פגזים בריטיים וטבעה, אך שאר הכוח הגרמני נמלט, כשסיירת המערכה הגרמנית זיידליץ ניזוקה קשות.
S35 השתתפה בקרב מפרץ ריגה באוגוסט 1915. ב-19 באוגוסט, סירת הטורפדו S31 הוטבעה על ידי מוקש ממערב לרוהנו, וסירות מ-S35 ו-V184 עזרו לחלץ את הצוות של S31 .
S35, כחלק משייטת סירות הטורפדו ה-9, השתתפה בהפגזת ירמות' ולואוסטופט ב-24–25 באפריל 1916, שם היא היוותה חלק מהליווי של סיירות המערכה של קבוצת הסיור I. בקרב יוטלנד ב-31 במאי - 1 ביוני 1916, S35 הייתה חלק ממחצית שייטת סירות הטורפדו ה-18, שייטת סירות הטורפדו התשיעית, ופעלה שוב לתמיכה בקבוצת הסיור I. השייטת ה-9, כולל S35, השתתפה בהתקפת טורפדו על סיירות מערכה בריטיות בערך מהשעה 17:26 CET (16:26 GMT). ההתקפה הופרעה על ידי משחתות בריטיות, כאשר סירת הטורפדו הגרמנית V29 נפגעה על ידי טורפדו מהמשחתת הבריטית פטארד. S35, יחד עם V26 הצילו את הצוות של V29 לפני ש-V29 טבעה. V27 הושבתה על ידי פגזים בריטיים בהתנגשות זו והוטבעה מירי מ-V26. בצד הבריטי הושבתה המשחתת נומאד מפגיעה בחדר המכונות ובהמשך הוטבעה. מאוחר יותר במהלך היום, בסביבות השעה 19:00 CET, ניסתה השייטת ה-9 התקפת טורפדו נוספת נגד סיירות מערכה בריטיות, אשר הצטמצמה עקב ראות לקויה ומתקפה של משחתות בריטיות. בסביבות השעה 20:15 CET (19:15 GMT), S35 השתתפה בהתקפת טורפדו בקנה מידה גדול של שייטות סירות הטורפדו ה-6 וה-9 על הצי הבריטי במטרה לחפות על אוניות המערכה הגרמניות, שהיו נחותות במספרן, בפנייתן למערב. ספינות הטורפדו הגרמניות ספגו אש כבדה מאוניות מערכה בריטיות, ובעוד S35 ירתה שתי טורפדות על המערך הבריטי, היא נפגעה משני פגזים כבדים, כנראה ממטח שנורה על ידי החימוש הראשי של אוניית המערכה איירון דיוק. S35 נשברה לשניים וטבעה יחד עם כל 88 אנשי הצוות שלה יחד עם הניצולים מ־V29 שהיו על הסיפון. אף אחד מהטורפדות שירו הגרמנים לא מצא את מטרותיו, למרות שכמה החמיצו אוניות מערכה בריטיות, מה שאילץ אותן לנקוט בפעולה.
37701132טרפדת S35