טרנס-אירופה אקספרס
טרנס־אירופה אקספרס (Trans Europ Express, בראשי תיבות: TEE, לפעמים נרשם בטעות כ-Trans Europa Express) הייתה רשת רכבות מהירות, אלגנטיות ונוחות שפעלו במדינות הקהילה האירופית ובשווייץ. בקווי הרשת הופעלו רק קרונות במחלקה ראשונה, והם יועדו לאנשי עסקים המרבים לנסוע.
היסטוריה
בשנת 1954 נוסדה בהאג ועדת הטרנס־אירופה אקספרס בעקבות הצעה של פרנציסקוס קווריאן דן הולנדר, בזמנו נשיא חברת הרכבות ההולנדית (ה-Nederlandse Spoorwegen). החברות המייסדות של הוועדה היו חברות הרכבות הממשלתיות של בלגיה, הולנד, גרמניה המערבית, צרפת, איטליה, לוקסמבורג ושווייץ. חברת הרכבות של ספרד הצטרפה מאוחר יותר. מאפייני כלל הרכבות:
- קרונועים עם מהירות מרבית של 140 קמ"ש
- לא פחות מ־120 מקומות ישיבה, אך לא יותר מ-3 מושבים ביחד
- מטבח
- מקומות לביקורת דרכונים ומכס
- גימור אחיד בצבע בורדו או קרם
בשנת 1957 החלה פעילות הרכבות. מאחר שהמדינות המשתתפות לא יכלו להסכים על רכבות אחידות, הפעילו חברות הרכבות של צרפת, איטליה, גרמניה, הולנד ושווייץ רכבות מדגמים שונים. חברת הרכבות של צרפת (SNCF) הפעילה רכבות מדגם X 2700/XRT 7700 (RGP), חברת הרכבות האיטלקית (ה־FS) הפעילה רכבות מסוג 442/448, החברה הגרמנית (ה־DB) הפעילה קרונועים מדגם VT 08.5 ו־VT 11.5, והחברה ההולנדית (ה-NS) הפעילה ביחד עם החברה השווייצרית (ה-SBB) פיתוח משותף של קרונועי דיזל מדגם RAm/DE. החברות של בלגיה (NMBS/SNCB) ושל לוקסמבורג (CFL) לא הפעילו רכבות בשלב הראשון.
הקרונוע החשמלי הראשון היה מסדרת ה-RAe של חברת הרכבות השווייצרית, והחל לפעול בשנת 1961. קרונוע זה הותאם לארבע מערכות הזרם שהיו בשימוש באזורי הנסיעה של ה-TEE.
כדי להתאים את הרכבות למספר הנוסעים, החלו בשנת 1963 וב-1965 חברת הרכבות הצרפתית והגרמנית, בהתאמה, להפעיל בקווים חדשים של ה-TEE קטרים חשמליים מהירים ומודרניים וקרונות מחלקה ראשונה נוחים במיוחד. לקווים שבין מדינות בנלוקס, צרפת וגרמניה השתמשו החברות הצרפתית, הבלגית והגרמנית בקטרים שיכלו לעבוד עם מספר מערכות זרם. עם זאת, הוחלפו באופן שגרתי הקטרים בין היתר באמריך עם ריין, בזל, קיאסו ובקווי הרכבת של ברנר.
ב־1971 שולבו כמעט כל הרכבות של ה-TEE במערכת הרכבות במחלקה ראשונה של האינטר־סיטי שפעלו בתדירות של פעם בשעתיים. באותה שנה אירעה תאונת הרכבת היחידה בתולדות ה-TEE, בה ירדה מהפסים רכבת הבוואריה באלגוי שבבוואריה (הבוואריה שימשה בחלק מה-TEE בשנים 1969–1979). באסון הרכבת נהרגו 28 בני אדם.
כחלק מהחלפת מערכי הרכבות ב־TEE ב־1979, הוחלפו רכבות רבות של ה־TEE, בכללן גם רכבות של האינטר־סיטי, ברכבות עם שתי מחלקות.
בשנות ה-80 של המאה ה-20 החלה הפופולריות של ה־TEE לדעוך, אם כי ב־1982 נפתח קו חדש, הלופטהנזה Airport-Express, שפעל בין נמל התעופה של דיסלדורף ונמל התעופה של פרנקפורט. הקו תפקד כחלק רשמי מה־TEE. חמש שנים מאוחר יותר הושבת הקו האחרון של ה־TEE, ובאותו הזמן הוקמה האירו־סיטי, רשת רכבות איכות אירופאית עם מחלקה ראשונה ושנייה.
הרכבות האחרונות שפעלו בשירות ה-TEE חדלו מנסיעה בשנת 1993 עם הפסקתו של קו הלופטהנזה Airport-Express.
מאז סגירתה של הרשת נעשו ניסיונות להחיות ולהנציח את היוקרה והתדמית של ה־TEE, וב־1993 הופעל קו הרכבת הישיר והבלעדי של האירו־סיטי בין בריסל לפריז שוב תחת השם TEE, הפעם עם מחלקות ראשונה ושנייה, אולם בלוחות הזמנים של הקיץ העוקב נעלם שוב השם TEE לטובת השם TGV. בקו אחר של ה-TGV (ברן – פראן) פעל עד 1999 הרכב של רכבת מסוג RAe TEE II שעבר חידוש.
ב-2007 הוציא לפועל הטבח אלפונס שובּק פרויקט בשם "רכבת הכוכב הכחול של שובּק", בו רכבת ישנה של ה־TEE הוסבה למסעדה באורך 204 מטרים, היכולה להכיל עד 155 סועדים. הרכבת המושבתת נמצאת בתחנת מוזאך של האס באן במינכן. החל מאותה שנה מפעיל מוזיאון התחבורה בנירנברג למטרות תיירות מערך של קרונות TEE תחת השם TEE Rheingold (זהב הריין), שמורכב מקרונות תצפית ומשני קטרים מסדרת 103.
רשימת רכבות וקווים ברשת ה-TEE
מספר רכבת | שם | מסלול | תקופת השירות |
---|---|---|---|
TEE 92/93 | אדריאטיקו | מילאנו צ'נטראלה – בארי | 03.06.1973–30.05.1987 |
TEE 8/9 | אלברט שווייצר | דורטמונד – שטרסבורג | 02.06.1980–27.05.1983 |
TEE 78/79 | אמברוזיאנו | מילאנו – רומא | 26.05.1974–30.05.1987 |
TEE | אקוויטן | פריז אוסטרליץ – בורדו | 23.05.1971–30.05.1984 |
TEE | ארבלט | פריז מזרח – תחנה ראשית בזל (SBB) – תחנה ראשית ציריך (HB) | 02.06.1957–26.05.1979 |
TEE 88/89 | אורורה | רומא – רג'ו די קלבריה | 26.05.1974–31.05.1975 |
TEE 14/15 | באקחוס | מינכן – דורטמונד | 28.05.1979–30.05.1980 |
TEE 66/67 | בוואריה | תחנה ראשית ציריך – מינכן | 28.09.1969–21.05.1977 |
TEE 84/85 | בראבאנט | פריז צפון – בריסל דרום – אמסטרדם מרכז | 26.05.1963–02.06.1984 |
TEE 90/91 | הערבז הכחול (Blauer Enzian) | המבורג אלטונה–מינכן | 30.05.1965–26.05.1979 |
TEE | קפיטול (בבוקר) | פריז אוסטרליץ – טולוז מטאביו | 27.09.1970–23.05.1982 |
TEE | קפיטול (בערב) | פריז אוסטרליץ – טולוז מטאביו | 27.05.1970–29.09.1984 |
TEE 83/84 | קטלאן טלגו | ז'נבה קונוון – ברצלונה | 01.06.1969–22.05.1982 |
TEE 22/23 | סיסלפאן | מילנו מרכז – פריז ליון | 01.07.1971–21.01.1984 |
TEE 68/69 | קולוסיאום | רומא – מילנו מרכז | 03.06.1984–30.05.1987 |
TEE | קיקנוס | מילנו – ונטימיליה | 30.09.1973–27.05.1978 |
TEE 42/43 | דיאמנט (I) | דורטמונד – אנטוורפן | 30.05.1965–29.05.1976 |
TEE 80/81 | דיאמנט (II) | מינכן – המבורג – אלטונה | 27.05.1979–27.05.1981 |
TEE | אדלווייס | אמסטרדם – תחנה ראשית ציריך (HB) | 02.06.1957–26.05.1979 |
TEE 26/27 | ארסמוס | מינכן – נירנברג – האג | 03.06.1973–31.05.1980 |
TEE | אטנדר | פריז אוסטרליץ – בורדו | 26.08.1971–30.05.1984 |
TEE 82/85 | כוכב הצפון (L'Étoile du Nord) | פריז צפון – אמסטרדם מרכז | 02.06.1957–26.06.1984 |
TEE | פדרב (Faidherbe) | פריז צפון – ליל – טוּרקוּאנג | 02.10.1978–29.05.1987 |
TEE 16/17 | פרידריך שילר | דורטמונד – שטוטגרט | 27.05.1979–19.05.1982 |
TEE 14/15 | גמברינוס | המבורג אלטונה – קלן – מינכן | 29.05.1978–27.05.1983 |
TEE | גאיאן | פריז צפון – ליל – טורקואנג | 02.10.1978–30.05.1986 |
TEE 50/51 | גתה (I) | פרנקפורט – פריז מזרח | 31.05.1970–31.05.1975 |
TEE 24/25 | גתה (II) | פרנקפורט – דורטמונד | 27.05.1978–27.05.1983 |
TEE 58/59 | גוטארדו | תחנה ראשית ציריך – מילאנו מרכז | 01.07.1961–30.05.1987 |
TEE | היינריך היינה | דורטמונד – פרנקפורט | 27.05.1979–27.05.1983 |
TEE 78/79 | הלווציה | תחנה ראשית ציריך – פרנקפורט – המבורג אלטונה | 02.06.1957–26.05.1979 |
TEE 88/81 | האיל דה פרנס | פריז צפון – אמסטרדם מרכז | 02.06.1957–28.05.1981 |
TEE | איריס | ציריך – בריסל דרום | 26.05.1974–30.05.1981 |
TEE 30/31 | ז'יל ורן | פריז מונפרנאס – נאנט | 28.09.1980–30.05.1981 |
TEE 60/61 | קלבר | פריז מזרח – שטרסבורג | 23.05.1971–29.05.1987 |
TEE | למאנו | מילנו מרכז – ז'נבה קורנאוון | 01.06.1958–22.05.1982 |
TEE | ליגור | מרסיי סן שארל – מילנו מרכז | 12.09.1957–22.05.1982 |
TEE | לוטציה | פריז מזרח – מילנו מרכז | לא ידוע |
TEE | ליונה | פריז ליון – ליון פָּראש | 09.02.1969–26.09.1976 |
TEE 84/85 | מדיולאנום | מינכן – מילאנו מרכז | 15.10.1957–02.06.1984 |
TEE 86/79 | ממלינג | פריז צפון – בריסל דרום | 29.09.1974–01.06.1984 |
TEE 34/35 | מרקור | שטוטגרט – קלן – קופנהגן | 26.05.1974–27.05.1978 |
TEE 10/11 | מיסטראל | פריז ליון – מרסיי סן שארל – ניס | 30.05.1965–27.05.1978 |
TEE | מון סני | ליון פּראש – מילנו מרכז | 02.06.1957–30.09.1972 |
TEE 40/41 | מולייר (לשעבר פריז–רוּר) | פריז צפון – קלן | 02.06.1957–25.05.1979 |
TEE 80/89 | הציפור הכחולה (L'Oiseau Bleu) | פריז צפון – בריסל דרום | 02.06.1957–02.06.1984 |
TEE 32/33 | פרסיפל | המבורג אלטונה – קלן – פריז צפון | 29.09.1957–26.05.1979 |
TEE 86/87 | הנסיך אויגן (I) | ברמן – פאסאו – וינה מערב | 25.09.1971–29.05.1976 |
TEE 26/27 | הנסיך אויגן (II) | הנובר – קלן – פסאו – וינה מערב | 30.05.1976–27.05.1978 |
TEE 10/11 | רמברנדט | אמסטרדם מרכז – שטוטגרט – מינכן | 28.05.1967–28.05.1983 |
TEE 6/7 | זהב הריין (Rheingold) | אמסטרדם מרכז – בזל – ז'נבה | 30.05.1965–30.05.1987 |
TEE 16/17 | זהב הריין (Rheingold) | אמסטרדם מרכז – קלן – מנהיים –שטוטגרט –מינכן – זלצבורג (נמל תעופה) | 29.05.1983–30.05.1987 |
TEE | חץ הריין (Rheinpfeil) | דורטמונד – פרנקפורט – מינכן | 30.05.1965–25.09.1971 |
TEE 74/75 | רולנד (I) | ברמן – תחנה ראשית בזל – מילנו מרכז | 01.06.1969–26.05.1979 |
TEE 90/91 | רולנד (II) | ברמן – פרנקפורט – שטוטגרט | 28.05.1979–29.05.1980 |
TEE 78/79 | רובנס | פריז צפון – בריסל דרום | 29.09.1974–27.05.1987 |
TEE | רודניאן | פריז ליון – מרסיי סן שארל | 23.05.1971–29.09.1978 |
TEE 28/29 | ספיר | פרנקפורט – בריסל דרום | 02.06.1957–26.05.1979 |
TEE 68/69 | זטבלו | רומא – מילנו מרכז | 26.05.1974–02.06.1984 |
TEE 62/63 | סטניסלס | פריז מזרח – שטרסבורג | 24.05.1971–25.09.1982 |
TEE | טיצ'ינו | תחנה ראשית ציריך – מילנו מרכז | 01.07.1961–25.09.1982 |
TEE 22/23 | ואן בטהובן (לשעבר ריין–מיין) | פרנקפורט – אמסטרדם מרכז | 02.06.1957–26.05.1979 |
TEE 94/95 | וזוביו | מילנו מרכז – רומא – נפולי | 30.09.1973–30.05.1987 |
TEE | וטו | פריז צפון – ליל טורקואנג | 02.10.1978–27.05.1987 |
TEE 61/62 | LH 1001/2 | פרנקפורט – נמל תעופה דיסלדורף | 27.03.1982–01.06.1991 |
TEE 63/64 | LH 1003/4 | פרנקפורט – נמל תעופה דיסלדורף | 27.03.1982–01.06.1991 |
TEE 65/66 | LH 1005/6 | פרנקפורט – נמל תעופה דיסלדורף | 27.03.1982–01.06.1991 |
TEE 67/68 | LH 1007/8 | פרנקפורט – נמל תעופה דיסלדורף | 27.03.1982–01.06.1991 |
(הערה: מספרי ושמות הרכבות נכונים ליום הפסקת הקו)
שונות
קישורים חיצוניים
- Trams Europ Express (באנגלית)
- TEE-Classics (בגרמנית)
- סרטון וידאו – רכבת TEE עוזבת את תחנת הרכבת בקלן, בסביבות 1990
- סרטון וידאו – נסיעה מיוחדת של רכבת TEE מקלן לבריסל, 4 במאי 2002
24175561טרנס-אירופה אקספרס