מוזיקת טראפ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף טראפ (מוזיקה))
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-edit-find-replace.svg
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח לא אנציקלופדי, מלל טרחני, תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח לא אנציקלופדי, מלל טרחני, תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

מוזיקת טראפאנגלית: Trap music) היא ז'אנר מוזיקלי שהתפתח בתחילת שנת 1990 בדרום ארצות הברית.

הוא מאופיין בסאונד אגרסיבי ובמילים תוקפניות, כשברקע המוזיקה מונעת על ידי "Roland TR-808" (אחת מתוכנות מכונות התופים הראשונות) או שורות תת-באס מורחב וכבד, double-time, triple-time ועוד מצילות שנעות בחלוקת זמן מהירה, סינתיסייזר וכלי מיתר.

מאפיינים

מוזיקת הטראפ מוגדרת על ידי התוכן המילולי המאיים, קודר, מלוכלך ולוחמני אשר משתנה מאוד בהתאם לאמן.

נושאים מילוליים הטיפוסיים לסגנון, הם נושאים שמתארים בין היתר מצוקה, סבל, חיי רחוב, עוני, אלימות וחוויות קשות בסביבה העירונית. אך מנגד גם חיי פאר, עושר, שימוש בסמים ונשים.

מוזיקה הטראפ משלבת שימוש נרחב בסינטיסייזרים מלודיים, תוף סנר מלוכלך וקצבי, שורות תת-באס מורחב וכבד של 808, hi-hats שמחולק באופן דומה בזמן כפול ובזמן משולש.

כשעוטפים את המוזיקה בצורה הרמונית אפקטים שנשמעים כמו כלי מיתר וכלי נשיפה ומכשירי מקלדת, יוצרים אווירה כללית חשוכה, קודרת, קשה ועגומה עבור המאזין.

מאפיינים עיקריים אלו מקיימים את חתימת הצליל של מוזיקת הטראפ שמקורם מהמפיק Shawty Redd.

למוזיקת טראפ יש טווח רחב של BPM. הטמפו של ביט טראפ אופייני יהיה בסביבות 140 BPM.

היסטוריה

המונח "טראפ" (מלכודת) נועד על מנת להתייחס למקומות שבהם מתבצעים עסקאות הסמים ועד כמה זה קשה להימלט מאורח החיים הזה. מקור המונח באטלנטה שבג'ורג'יה, שם ראפרים כמו  Cool Breeze,Dungeon FamilyOutkastGoodie Mob, ו Ghetto Mafia היו בין הראשונים שהשתמשו במונח הזה במוזיקה שלהם. בתחילת שנת 1990, רפארים כמו UGK8Ball & MJGת'רי 6 מאפיה, Cool Breeze, Master P, ו- Ghetto Mafia היו בין הראשונים לשלב את ה-"טראפ" או את סגנון החיים של סוחרי הסמים בתוך המוזיקה שלהם. ב-1992, UGK הוציאו את השיר "Pocket Full of Stones", שהיה לאחד מההקלטות הראשונות שיצאו מתוך חברת התקליטים הגדולה שלהם שנכלל באלבום הבכורה Too Hard to Swallow. בהמשך, ב-1993 אווירת ה-"טראפ" הייתה בולטת גם בסרט Menace II Society. ב-1996, Master P הוציא את השיר "Mr. Ice Cream Man" מתוך אלבום האולפן החמישי שלו  Ice Cream Man. מעריצים ומבקרים התחילו להתייחס לראפרים שנושא הכתיבה העיקרי שלהם היה סחר בסמים, לראפרים של טראפ ("trap rappers"). כתב המגזין David Drake - Complex אף כתב "הטראפ בתחילת שנות האלפיים לא היה סגנון מוזיקה, זה היה מקום אמיתי" ("the trap in the early 2000's wasn't a genre, it was a real place"). והמונח אומץ מאוחר יותר כדאי לתאר "music made about that place".

בין תחילת-לאמצע שנות ה-2000 מוזיקת ה-טראפ החלה לצוץ כסגנון מוכר לאחר ההצלחה המסחרית של מספר אלבומים ושירים שכללו בתוכם מילים בנושא החיים "במלכודת" ("life in "the trap), סחר בסמים והמאבק להצלחה. כמה ראפרים מדרום ארצות הברית שנתפסו בתור אושיות של סוחרי סמים כמו T.I.Young JeezyGucci ManeYo Gotti, ו- ריק רוס יצרו להיטים עולמיים ועזרו להרחיב את הפופולריות של הסגנון המוזיקלי, עם הקלטות של מוזיקת הטראפ שהתחילה להופיע בצורה משמעותית יותר ב-מיקסטייפים ובתחנות רדיו מחוץ לדרום ארצות הברית.

כיום

בסביבות שנת 2012, החל לצבור הטראפ פופולריות בתור סגנון מוזיקה אלקטרונית. סגנון הפיוצ'ר באס הושפע רבות מזרם הטראפ והתפתח ממנו. אך עיקר התפתחותו של הטראפ הייתה חדירתו לסצנת ההיפ-הופ, עד להפיכתו לתת הז'אנר העיקרי בה. בשנת 2017 מגזין פורבס הכריז כי ההיפ הופ הוא הז'אנר המוזיקלי הנצרך ביותר באמריקה, ועוד לפני כן אמנים רבים השוו את אמני הטראפ של היום לכוכבי הרוק של שנות ה-60 וה-70, שנחשבו למוזיקאים המצליחים ביותר בזמנם. השיר "rockstar" של הזמר פוסט מאלון, שהפך ללהיט, מדבר בדיוק על תופעה זו ומלא ברפרנסים לכוכבי רוק ידועים כגון ג'ים מוריסון ומיק ג'אגר. אמני טראפ בולטים כיום הם מיגוס, פיוצ'ר, יאנג ת'אג, גוצ'י מיין, טראוויס סקוט, קארדי בי, ליל פאמפ ועוד.

בישראל

בארץ סצנת הטראפ מצומצמת יחסית ואינה נחשבת למיינסטרים כמו בארצות הברית. ישנו טראפ בישראל שהוא לרוב מבודח ובעל אווירה לא רצינית על גבול הפרודיה וטראפ בעל אווירה יותר רצינית. בין אמני הטראפ הישראלים ניתן למנות אמנים צעירים כדוגמת נורוז, דודו פארוק, יאנג בויז, דור3, מיכאל סוויסה, טדי נגוסה, הלם תרבות ושרק וצוקוש ואמנים יותר ותיקים כמו פלד, לוקץ' ושקל.

ב-2020 שודרה אופרת הטראפ "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי" של היוצר תמיר בר בשיתוף אמנים מסצנת הטראפ הישראלית בכאן 11.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזיקת טראפ בוויקישיתוף
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0