טיוטה:משלחת בלק אל בלעם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

משלחת בלק אל בלעם היא משלחת משותפת של שרי מדין ושרי מואב, ששלח בלק אל בלעם בכדי להזמינו לקלל את עם ישראל, ובכך קיווה לנצח אותם.

רקע

אחרי מלחמת סיחון ומלחמת עוג בהן היה לעם ישראל נצחון מוחלט, פחד בלק מלך מואב מפני בני ישראל[א] שהיו עם רב[ב] וחנו על גבול ארצו. כפי שמתארת הפסוק: ”וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם מְאֹד כִּי רַב הוּא וַיָּקָץ מוֹאָב מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל[1]. ולכן שלח שליחים אל מדין[ג] ואלה יעצו לו ללכת אל פתור להזמין את בלעם שיקלל אותם[ד], וזאת לאור הנסיון שצבר בלעם אחר שסייע בידי סיחון להביס את מואב. זקני מדין אף הלכו במשלחת משותפת אליו. בפסוק מתואר שהם הלכו אליו ”וּקְסָמִים בְּיָדָם”. ובזה מצאנו כמה פירושים:

  1. כלים בהם הוא פועל, כדי שלא יוכל להתחמק שאין לו את הכלים הנדרשים[4].
  2. זקני מדין קבעו לעצמם סימן שבמידה והוא יתחמק, כנראה אין בו את מה שמייחסים לו[ה][5].
  3. אגרות חתומות מאת המלך[6]
  4. שכר[7]

המשלחת הראשונה

בפעם הראשונה הגיעה אליו המשלחת המשותפת, אך בלעם נאלץ לעכב אותם ללילה אז ד' מתגלה אליו, אלא כדי להסתיר את העובדה שהדבר אינו תלוי בו[8] רמז להם שהמשלחת אינה בכירה מספיק, ולכן אולי לא יאפשר לו ד' ללכת עם משלחת שאינה מכובדת[9]. בלילה כאשר ד' מתגלה אליו ושואל: מִ֛י הָאֲנָשִׁ֥ים הָאֵ֖לֶּה עִמָּֽךְ?[ו] וכאשר הוא מפרט את דברי המשלחת, תשובת ד' היא:

לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם לֹא תָאֹר אֶת הָעָם כִּי בָרוּךְ הוּא[10]

לפי רש"י כאשר אמר לו ד': לא תלך עמהם; הוא הציע לקללם ממקומו הנוכחי, על כך ענה לו ד': לא תאור את העם, וכאשר הציע לברך אותם ענה לו ד': כי ברוך הוא[ז].

המשלחת השניה

כאשר חוזרים זקני מואב לדווח לבלק על סירובו לבא עמהם, מוסיף בלק לשלוח משלחת גדולה רמת דרג: ”שָׂרִים רַבִּים וְנִכְבָּדִים מֵאֵלֶּה” ומבטיח לו כבוד רב וכל אשר יבקש. הפעם בלעם מדגיש בפניהם שאין לו אפשרות לבוא ללא הסכמת ד', גם ”אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב”[ח], ומפציר בהם להמתין שוב לילה[ט]. לבסוף בלעם מקבל את הסכמת ד' ללכת איתם[י], אך קובע מראש: ”וְאַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה”.

ביאורים

  1. ^ לפי רש"י סיחון ועוג היו המגינים של כל האזור, ולכן העובדה שנצחו אותם הטיל עליו פחד
  2. ^ ומואב שלא היה עם קדמון כמו הכנעני ורבים מעמי האזןר, היו מעטים
  3. ^ לדעת רש"י אף שהיו שונאים זה את זה כפי שמופיע בספר בראשית: הַמַּכֶּה אֶת מִדְיָן בִּשְׂדֵה מוֹאָב[2], כאן עשו שלום בשל הפחד
  4. ^ לפי רש"י פנו אל מדין, כיוון שהיתה להם הכרות עם משה רבינו שהיה במדין[3], והם הסבירו שכוחו בפיו, ולכן כדאי להביא את בלעם שיילחם בו גם הוא בכוחו שבפיו
  5. ^ ולכן כאשר עיכב אותם ללא תשובה מיידית נאמר: וַיֵּשְׁבוּ שָׂרֵי מוֹאָב עִם בִּלְעָם, ואילו זקני מדין עזבו
  6. ^ לפי רש"י בא להטעות את בלעם שיחשוב שלא הכל גלוי לפניו
  7. ^ על פי המשל המפורסם שאומרים לדבורה:לא מדובשך ולא מעוקצך - מדרש תנחומא
  8. ^ הנימוק של בלעם היה, כי אילו היה בלק שוכר צבא להלחם היה נזקק לשלם להם, והנצחון לא היה מובטח, בעוד אני ודאי אנצח
  9. ^ כי הוא פחד שלא ילכו גם הם, כמו שעשו זקני מדין מהמשלחת הראשונה - אור החיים
  10. ^ כדי להרויח את השכר - רש"י

הערות שוליים

  1. ^ ספר במדבר, פרק כ"ב, פסוק ג'
  2. ^ ספר בראשית, פרק ל"ו, פסוק ל"ה
  3. ^ כפי שמופיע בפרשת שמות: וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ מִדְיָן - שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:תנ"ך) נמצא פרמטר לא בשימוש "מקור=".ספר שמות, פרק ב', פסוק ט"ו
  4. ^ רש"י בפירושו הראשון, רשב"ם, רבינו בחיי בפי' הראשון
  5. ^ רש"י, בפירושו השני
  6. ^ חזקוני בפירושו הראשון בשם רש"י
  7. ^ חזקוני בפירושו השני, דעת זקנים, רבינו בחיי בפי' השני
  8. ^ ראו גור אריה
  9. ^ רש"י
  10. ^ ספר במדבר, פרק כ"ב, פסוק י"ב