חשב (כספים)
החשב (תפקיד שונה מחשב-שכר) הוא תפקיד במחלקת הכספים של ארגון (חברה, עמותה וכו'). תפקידיו העיקריים בארגון הינם:
- להיות הסמכות המקצועית הבכירה בנושא החשבונאות.
- לספק להנהלת הארגון מידע פיננסי שיוכל לסייע לו בקבלת החלטות.
החשב בדרך כלל כפוף למנהל הכספים או למנכ"ל הארגון.
הכשרה לתפקיד
את תפקיד החשב ממלא בדרך כלל אדם שהינו רואה חשבון בהכשרתו, שכן במסגרת הכשרתם, רוב רואי החשבון צוברים השכלה וניסיון בביקורת דוחות כספיים, וכן נחשפים לתהליכים ולנהלים רבים הקשורים לנושאים פיננסיים בארגונים, ומכאן שהם (לכאורה) יהיו יותר מתאימים לתפקיד שכולל כאמור אחריות על התחומים הנ"ל.
עם זאת, אין מגבלה חוקית למנות אדם שאינו רואה חשבון לתפקיד וקיימים ארגונים שממנים לתפקיד כלכלנים, מנהלי חשבונות וכו'.
התפקיד בישראל
בישראל לא קיימת לתפקיד החשב הגדרה בחוק (בדומה לתפקיד מנהל כספים שגם לו אין הגדרה בחוק).
במרבית הארגונים בישראל התפקיד יכלול (בין היתר) אחריות ופיקוח על הנהלת החשבונות, אחריות על עריכת הדוחות הכספיים כגון: הדוח על המצב הכספי (מאזן) והדוח על הרווח הכולל (דוח רווח והפסד) ואחריות על הבקרה הפנימית בארגון.
עם זאת, כל ארגון רשאי לעשות לתפקיד את ההתאמות הרצויות לו ועקב כך תחומי אחריות התפקיד משתנים מארגון לארגון. לדוגמה:
בארגון א' החשב אחראי על ביצוע פעולות כגון גיוס כספים וניהול הרכש ולעומת זאת בארגון ב' רק מנהל הכספים יבצע את הפעולות הללו.
ארגונים קטנים ובינוניים
בארגונים קטנים ובינוניים בדרך כלל יהיה חשב אחד לכל הארגון אשר יהיה אחראי על כל התחומים הכספיים בחברה ויהיה כפוף ישירות לסמנכ"ל/מנהל הכספים בארגון.
בארגונים קטנים רבים המנכ"ל מתפקד גם כמנהל הכספים ולכן בארגונים כאלה החשב יהיה כפוף ישירות למנכ"ל וכן יקבל תחומי אחריות רבים יותר מאשר בארגון שבו יש מנהל כספים נפרד.
ארגונים גדולים וחברות ציבוריות
בארגונים גדולים, בעלי היקף פעילות רחב ותחומי עיסוק רבים, בדרך כלל מחלקת הכספים תהיה מחולקת למספר תת-מחלקות ולכן יהיו מספר חשבים או עוזרי חשב שיהיו כפופים לחשב הראשי של הארגון.
בארגונים כאלה כל חשב של תת-מחלקה יהיה אחראי על תחום אחר לפי החלוקה שמתאימה לארגון. לדוגמה:
חברה שמפעילה רשת בתי מלון גדולה יכולה להחליט שהיא ממנה חשב נפרד לכל בית מלון או לכל מספר בתי מלון.
וחברה יצרנית בתחום הרהיטים יכולה להחליט שהיא ממנה חשב נפרד לתחום הריהוט המשרדי וחשב נפרד לתחום הריהוט הביתי.
משרדים ממשלתיים
במשרדים ממשלתיים ישנו חשב לכל משרד, כך למשל קיימים "חשב משרד הבריאות", "חשב משרד החוץ" וכן הלאה. כל הוצאה כספית של משרד ממשלתי מחייבת את אישור חשב המשרד, שהוא נציגו של החשב הכללי.
תחומי עיסוק
דוגמאות לתחומים שאפשר למצוא בדרך כלל תחת אחריות החשב בארגון:
- פיקוח על הנהלת החשבונות.
- עריכת הדוחות הכספיים השנתיים כגון הדוח על המצב הכספי (מאזן) והדוח על הרווח הכולל (דוח רווח והפסד).
- עריכת הדוחות הכספיים הרבעוניים (אם הארגון מבצע דיווחים רבעוניים).
- עריכת התקציב ובקרה על ה"תכנון מול ביצוע".
- פיקוח על תהליכי הבקרה הפנימית.
- גיול חובות לקוחות ופיקוח על הגבייה.
- עריכת דוחות תקופתיים לתקופות קצרות כגון: רווח והפסד חודשי, תזרים מזומנים יומי/שבועי/חודשי וכו'.
- עריכת תחזיות פיננסיות כגון: תזרים מזומנים חודשי חזוי, רווח והפסד שנתי חזוי.
- תמחיר תהליכים ומוצרים.
- פיקוח על תשלומי המסים ותכנון מס: מס הכנסה, מע"מ, מכס, ביטוח לאומי.
- פיקוח על עמידת הארגון בדרישות רגולטוריות: דיני מסים, דיני עבודה, דיני חוזים וכו'.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- תפקודו של מערך החשבים
- חשב מול גזבר ?Controller vs Treasurer: Who Does Your Business Need
- ההבדל בין חשב לגזבר ?TREASURER VS CONTROLLER: WHAT’S THE DIFFERENCE
23909115חשב (כספים)