זכריהו
זְכַרְיָהוּ, אישיות מהתנ"ך, נביא בימי עוזיהו. שמו מופיע בספר דברי הימים ב', פרק כ"ו, פסוק ה'. כתוב זה מתאר זכריהו כך: ”הַמֵּבִין בִּרְאֹת הָאֱלֹקִים”.
עוזיהו נהג לדרוש באלקים כדי לדעת כיצד יש לנהל את הממלכה, כאשר הנביא זכריהו היה בחיים. הפסוק מציין כי ”וּבִימֵי דָּרְשׁוֹ אֶת-ה', הִצְלִיחוֹ הָאֱלֹקִים”.[1]
שמו של זכריהו זה אשר מופיע בדברי הימים לא מופיע במקור אחר ואין מידע על נביא בשם זה אשר ניבא בימי המלך עוזיהו. יש הסוברים כי הכתוב ” בִּימֵי זְכַרְיָהוּ, הַמֵּבִין בִּרְאֹת הָאֱלֹקִים”[2] מציב את דמותו של זכריהו כחשובה ולכן גם הכתוב מציין את התקופה בו הוא מנבא כ”בִּימֵי”.[3]
זהותו של זכריהו
על זהות נביא זה הועלו השערות שונות. רש"י סובר כי זכריהו אינו אלא המלך עוזיהו. ”בימי זכריהו - זה עזיהו וג' שמות נקראו לו עזיהו זכריהו עזריהו ודוגמא (ספר מלכים ב', פרק י"ב) יהואחז אחזיהו”[4] במסכת סוטה מ"ח, ב' מזהה רש"י את זכריהו בזכריה בן יהוידע. יש קושי בזיהוי זה טמון בזמנו של זכריה בן יהוידע אשר חי בזמנו של המלך יואש מלך יהודה. היעב"ץ הוא אחד מהחולקים על זיהוי זה. לשיטתו, זכריהו בנו של יהוידע נסקל באבנים במצוות סבא רבא של עוזיהו. ואפשרי שכתוב זה לא נכתב בידי רש"י.[5] יש הסוברים כי זכריהו זה הוא עזריהו הכוהן שהיה בין אלה שהזהירו את עוזיהו לא להקטיר לה' וכך לקחת מסמכויות הכהנים מאז ימי אהרון.[6]
זאב יעבץ מזהה את זכריהו בזכריהו בן יברכיהו אשר שמו מופיע בספר ישעיהו[7] לדעת משה צבי סגל זיהוי זה אינו נכון וזאת מפני שבעל ספר דברי הימים אינו מכנה אותו נביא או חוזה כמו שהוא מכנה נביאים אחרים בספר. לשיטתו הכינוי ”הַמֵּבִין בִּרְאֹת הָאֱלֹקִים” אינו אלא חכם המבין במראות האלקים.[8]
הערות שוליים
- ^ ספר דברי הימים ב', פרק כ"ו, פסוק ה'
- ^ ספר דברי הימים ב', פרק כ"ו, פסוק ה'
- ^ מיכאל קוכמן, עולם התנ"ך: דברי הימים ב', תל אביב, דוידזון עתי, 1995, ע"מ 204.
- ^ ראו גם: רש"ש למסכת סוטה מ"ח, ב'
- ^ יהודה אדרי, נביאים בתנ"ך, קריית גת, דני ספרים, 2011, ע"מ 129.
- ^ יהודה אדרי, נביאים בתנ"ך, קריית גת, דני ספרים, 2011, ע"מ 129.
- ^ ספר ישעיהו, פרק ח', פסוק ב'
- ^ משה צבי סגל, זכריה ט—יד, תרביץ, תרצ"ו, 248-247
22701007זכריהו