וסל (פסל)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
וסל
Vessel
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
מיקום ניו יורק
מדינה ארצות הברית ארצות הבריתארצות הברית
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 201715 במרץ 2019

Vessel (TKA) (בתעתיק לעברית: וסל; מילולית: כלי) הוא פסל ואטרקציה שנבנה כחלק מפרויקט הפיתוח של חצר הדסון בשכונת האדסון יארד באי מנהטן, ניו יורק, במדינת ניו יורק שבארצות הברית.

הפסל תוכנן על ידי המעצב הבריטי תומאס הת'רוויק (Thomas Heatherwick)[1].

צורתו של המבנה ככוורת דבורים; גובהו 16 קומות[1], ובו 154 גרמי מדרגות[1], המקשרים בין 80 מפלסים[1], ובסך הכל כ-2,500 מדרגות[1].

המבנה מצוי בכיכר במרכז המתחם.

הפסל מומן על ידי חברות פרויקט הפיתוח, ועלות בנייתו 200 מיליון דולרים.

היסטוריה

הרעיון של הקמת הפסל הוצג לציבור ב־14 בספטמבר 2016. הבנייה החלה באפריל 2017, כשחלקי הפסל מיוצרים באיטליה ונשלחים לארצות הברית. בניית שלד המבנה הסתיימה בדצמבר 2017, והוא נפתח לציבור ב־15 במרץ 2019.

ביקורת רבה הועלתה כנגד מפעילי הפרויקט, אשר הגבילו את צילומו משיקולים של זכויות יוצרים[2].

שם הפסל

שמו של הפסל זמני - ועל כן הוא נקרא רשמית Vessel TKA, כאשר, TKA - ראשי תיבות של "Temporarily Known As" - "שם זמני". לאחר פתיחת האתר חברת הפיתוח של חצר הדסון הקימה אתר אינטרנט בו היא קוראת לציבור להציע שם קבוע לפסל.

תיאור המבנה

מבט על היצירה מהשדרה ה-11 במאי 2019

גובהו של המבנה 46 מטרים (16 קומות)[1], כאשר המפלסים של המבנה מקושרים בגרמי מדרגות. הפסל ממוקם בכיכר ששטחה 20 דונמים. בפסל, העשוי פלדה, 154 גרמי מדרגות[2][1], 2,500 מדרגות המצופות נחושת ו -80 מפלסים[1], כאשר האורך הכולל של המדרגות עולה על 1.6 קילומטרים. על המדרגות מקום ל-1,000 מטפסים בו זמנית.

במבנה יש גם מעלית ורמפות להנגשה עבור נכים (רק שלושה ממפלסי המבנה מונגשים).

בראש המבנה מרפסת תצפית ממנה ניתן לראות את נהר ההדסון.

בסיסו של המבנה הוא ברוחב 15 מטרים[1], והמבנה הולך ומתרחב כלפי מעלה עד לרוחב של 46 מטרים[1].

המבנה בנוי בהשראת באר מדרגות הודית[1].

מיקום הפסל

המבנה תוכנן בשילוב עם תכנון הרחבה המרכזית של המתחם. הכיכר תוכננה על ידי אדריכל הנוף תומאס וולץ (Thomas Woltz).

בכיכר, ששטחה 20 דונמים[1], נשתלו 28,000 צמחים ו-225 עצים. בצד הדרומי של הרחבה חופה של עצים, ובכניסה הדרום-מזרחית של הרחבה נבנתה מזרקה[1].

הכיכר מוחברת לטיילת היי ליין, הנמצאת בקצה הדרומי של הרחבה[1].

עלויות בניית הפסל, ובנייתו

על פי התכנון, עלות בניית הפסל הייתה אמורה להיות 75 מיליון דולרים. במהלך הבנייה העלות עלתה ל-150 מיליון דולרים[3] ול-200 מיליון דולרים. חלקי הפלדה של המבנה הורכבו במונפאלקונה שבאיטליה, והובלו באניות לרציפי נהר ההדסון.

היסטוריה

תחילת הבנייה, מאי 2017

סטיבן רוס, מנהל חברת הפיתוח של האדסון יארדס אמר בראיון למגזין "פורצ'ן" כי הוא "רוצה להקים משהו טרנספורמטיבי, מונומנטלי"[4]. רוס חיפש חמישה אמנים לא ידועים, אשר עיצבו כיכרות דומות, וביקש מהם להכין הצעות עבור הכיכר. רוס דחה את כל התוכניות שהציעו האמנים.

ואז המליץ מכר של רוס על תומאס הת'רוויק, ורוס התלהב מיידית בתוכנית שהציע הת'רוויק.

היוזמה להקמת היצירה הוצגה לציבור ב־14 בספטמבר 2016[1], באירוע בו השתתפו מאות אנשים כולל ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלאזיו. באירוע, בהשתתפות אנדרסון קופר, הוצג מופע של להקת המחול אלבין איילי, אשר הוכנה במיוחד עבור היצירה, ואשר קיבלה השראה מהמדרגות המשולבות שתוכננו עבור היצירה.

ב-18 אפריל 2017 הותקנו באתר עשרת החלקים הראשונים של המבנה (מתוך 75 החלקים). יתר 65 החלקים הובאו בחמש קבוצות, והיו אמורים להיות מותקנים עד אביב 2019.

החלק האחרון של המבנה הותקן בדצמבר 2017, ובאוקטובר 2018 הוכרז שהמבנה יפתח לציבור ב-15 במרץ 2019.

ניתן היה לרכוש כרטיסים על מנת להיכנס למבנה החל מינואר 2019, והוא נפתח במועד המתוכנן - 15 במרץ 2019.

מחלוקות

זכויות יוצרים

על היצירה נמתחה ביקורת בשל על מדיניות הצילום הקשורה לה בעת פתיחתה[2]. חברת האדסון יארדס, הבעלים של היצירה טענו כי להן זכויות קנייניות (בעלות) בכל התמונות והסרטונים שצולמו ביצירה, ושמרה לעצמה את הזכות להשתמש בתמונות ובסרטונים שצולמו למטרות מסחריות מבלי לשלם תמלוגים לצלמים[2] (בארצות הברית, בשטח פרטי אין אפשרות לצלם יצירות אמנות מבלי רשות של הבעלים של היצירה). טענה זו של האדסון יארדס ספגה ביקורת רבה, מאחר שהדסון יארדס קיבלה עבור הפרויקט כספי ציבור בסך 4.5 מיליארד דולר, מהם 500 מיליון דולר לצורך הקמת שטחים ציבוריים - ובהם השטח בו נמצאת היצירה, ולכן, קבעו המבקרים - שהיצירה היא של הציבור ולא של האדסון יארדס. בעקבות הביקורת הציבורית השתנתה המדיניות.

נגישות

לאחר שהיצירה נפתחה, התלוננו המבקרים שהיצירה לא נגישה במידה מספקת למבקרים הנדרשים לכיסאות גלגלים[5]. היצירה כללה בעיקר מדרגות, עם מעלית אחת בלבד לחיבור שהגיעה לקבוצה אחת של מפלסים בלבד. בשל כך, קבוצות למען שוויון זכויות לנכים הפגינו מחוץ ליצירה[5]. משרד המשפטים של ארצות הברית הגיש תלונה בטענה שבגלל מספר רב מהמפלסים בתוך היצירה אינם נגישים, מרבית המבנה אינו תואם את החוק האמריקני עם מוגבלות, למעט המפלסים שבהם עוצרת המעלית[5]. יתר על כן, היו מקרים בהם לא עצרה המעלית במספר מהמפלסים (להם היא הגיעה)- בשל עומס במרפסות[5]. בדצמבר 2019 הגיעו מפעילי היצירה להסכם עם משרד המשפטים של ארצות הברית להגדלת הנגישות למבנה על ידי הוספת מעליות שתאפשרנה גישה לכל המפלסים[5].

התאבדויות

ב-1 בפברואר 2020 התאבד גבר בן 19 בקפיצה מהקומה השישית של היצירה[6]; ב-22 בדצמבר 2020 אישה בת 24 קפצה אל מותה מראש היצירה[6]; התאבדות שלישית אירעה כעבור פחות מחודש ב-11 בינואר 2021, כאשר תייר בן 21 קפץ מהיצירה[6].

בעקבות שלושת מקרים אלה נסגרה היצירה לזמן בלתי מוגבל בעת שמפעילי היצירה התייעצו עם מומחים כיצד למנוע מקרים מעין אלה[6].

ביקורות

הפסל זכה לשבחים רבים. הכתב שון טולי (Shawn Tully), מהמגזין פורצ'ן קרא ליצירה "התשובה של מנהטן למגדל אייפל"[7].

המגזין הצרפתי Elle השווה את היצירה לציור מעשה ידי הצייר מאוריץ קורנליס אשר[3].

אחרים אמרו שיצירה נראית כשווארמה הענקית .

מבקר האדריכלות של הניו יורק טיימס, מייקל קימלמן (Michael Kimmelman), אמר שהיצירה "צעקנית" (gaudy), וביקר את מתחם "האדסון יארדס" שהוא למעשה כשכונה סגורה, שאין בה שטחים ציבוריים אמיתיים.

גלריית תמונות

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.00 1.01 1.02 1.03 1.04 1.05 1.06 1.07 1.08 1.09 1.10 1.11 1.12 1.13 1.14 ראיון עם תומאס הת'רוויק, ‏thomas heatherwick explains the climbable 'vessel' set for new york's hudson yards in less than a year, אתר designboom.com
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 Sopan Deb, Following Outcry, Hudson Yards Tweaks Policy Over Use of Vessel Pictures, הניו יורק טיימס, 19 במרץ 2019
  3. ^ 3.0 3.1 קלסי קלוס, NEW YORK CITY'S FUTURE LANDMARK IS A REAL-LIFE M.C. ESCHER DRAWING, מגזין Elle, ‏15 בספטמבר 2016
  4. ^ "to commission something transformational, monumental"
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 5.3 5.4 Priscilla DeGregory ו-Jorge Fitz-Gibbon, ‏Hudson Yards’ Vessel strikes accessibility deal, אתר הניו יורק פוסט, ‏23 בדצמבר 2019
  6. ^ 6.0 6.1 6.2 6.3 HELEN STOILAS, ‏Heatherwick’s Vessel closed to the public after third suicide in less than a year, אתר the art newspaper, ‏13 בינואר 2021
  7. ^ שון טולי, התשובה של מנהטן למגדל אייפל, מגזין פורצ'ן, 14 בספטמבר 2016
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34585518וסל (פסל)