ובינר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

המושג ובינר (Webinar) הוא קיצור של המונח באנגלית – סמינר רשת (Web Seminar). ובינר הוא אירוע המתקיים ברשת האינטרנט ומאפשר אינטראקציה בזמן אמת בין המשתתפים בו. כוחו של הוובינר טמון ביכולותיו האינטראקטיביות - היכולת להציג, להעביר ולקבל מידע הקשור לכל המשתתפים ולדון בו. הוובינר יכול להיות מועבר כמצגת, כהרצאה, כסדנה או כסמינר, המתקיימים ברשת האינטרנט בזמן אמת. לרוב ישלב הוובינר אמצעים חזותיים ואלמנטים קוליים ויועבר לצופה אחד או לקבוצה של צופים, אשר לוקחים בו חלק במטרה לקבל מידע, לשתף, ללמוד או לשאול שאלות על תחום עניין, על מוצר או על תהליך.

ההיסטוריה של הוובינר

הטכנולוגיה להעברת מסרים בזמן אמת באמצעות טקסט הופיעה לראשונה בסוף שנות ה-80. לקראת אמצע שנות ה-90 כבר נפוצה טכנולוגיה זו בקרב גולשים; הצ'אט האינטרנטי ותוכנות להעברת מסרים מידיים נכנסו לחיינו. אבל אחת מפריצות הדרך המשמעותיות הייתה היכולת לשתף מידע בוידאו בזמן אמת, באמצעות טכנולוגיה שפותחה בסוף שנות ה-90. תחילה שמשה הטכנולוגיה בעיקר לקיום שיחות ועידה, אך עם הזמן נוספו לה שימושים אחרים וביניהם הוובינר.

יתרונות הוובינר

הטכנולוגיה של הוובינר מאפשרת לקיים שיח דו-סטרי בזמן אמת עם הצד השני, יכולת שלמעשה מבטלת את אלמנט המרחק הפיזי. כך ניתן ליצור סביבה וירטואלית, קשר אישי וחוויה מעשירה, על אף העובדה שהמשתתפים אינם נמצאים כלל באותו החדר או אפילו באותה המדינה. כך יכולים המשתתפים לחסוך זמן וכסף שהיו מתבזבזים על נסיעות ולהשתתף בכנסים ובאירועים שהגעתם אליהם אינה אפשרית.

צילום דיגיטלי והיכולת לתקשר בזמן אמת מוסיפים לוובינר ממד אישי יותר מחוויית הגלישה הסטנדרטית, שבמהלכה הגולש הוא על תקן צופה או דובר בלבד שלא יכול לקבל ולתת משוב בזמן אמת. רוב המערכות הטכנולוגיות המאפשרות קיום של וובינרים, מאפשרות גם את הקלטתם. משתמשים שונים יכולים לעשות שימוש חוזר בהקלטה כרצונם, מכל מקום ובכל זמן. בעת שימוש בוובינר מוקלט, נמנעת אמנם החוויה של תקשורת דו-סטרית בזמן אמת, אך מרבית המערכות כן מאפשרות העברת מסרים כתובים באמצעות אימייל או הודעות לעורך הוובינר, כך שעדיין קיימת אפשרות ליצירת קשר, גם אם הוא לא בזמן אמת.

שימושי הוובינר

הוובינר הוא כלי שיכול לשמש כמעט כל קהילה, עסק, עמותה, או ארגון - כל אחד בהתאם לצרכיו ולקהל שאליו הוא פונה. הוובינר הפך לכלי מועדף בזכות היכולת שלו לפנות למספר גדול של אנשים הנמצאים במקומות שונים, ולהעביר הרצאה בתחום המשותף לכל המשתתפים. המשתמשים העיקריים בוובינר הם אנשי עסקים, משווקים, מורים ומרצים, אך בפועל ניתן ליהנות מתכונותיו גם בתחומים רבים אחרים.

  • שיתוף והעברת ידע: וובינר הוא דרך לשתף את הידע שיש לאדם בתחום מסוים עם אדם אחד, או עם קבוצה של אנשים, ולקבל על כך משוב מהמאזינים. לדוגמה, חוקר יכול לשתף קבוצת חוקרים אחרת בממצאיו ולדון במשמעותם.
  • כלי לימודי: מוסדות לימוד מגלים כי הוובינר הוא כלי לימוד מצוין שיכול לתמוך בשיטת הלימוד הקיימת ואף להחליפה במקומות מסוימים. כך, למשל, מורה יכול להעביר שיעור שבו ישתתפו גם תלמידים חולים שנשארו בביתם. השימוש במאפייני וידאו, תמונה וקול, מסייע בהעברת החומר הלימודי והמחשתו לתלמידים באמצעים שלא תמיד קיימים בכיתת לימוד רגילה. הוובינר מאפשר למאזינים לקחת חלק פעיל בתהליך הלמידה, לשאול ולענות.
  • הכשרות: נוסף ללימוד עיוני, הוובינר מאפשר לבצע הדרכות והכשרות מעשיות. עסקים בפריסה ארצית או בינלאומית אימצו שיטה זו והם משתמשים בוובינר להכשרות עובדים או לבחינת יכולות וכישורים.
  • הפצת המסר: הוובינר מאפשר להגיע למספר גדול של אנשים, ללא מגבלות מקום פיזי. יתרון זה חשוב במיוחד כאשר אנו מעוניינים להראות שקופית או פריט שאי אפשר היה לראות בהרצאה מרובת משתתפים רגילה.
  • נוחות: אנשים רבים יוותרו מראש על הטרחה הכרוכה בנסיעה למקום מסוים על מנת להאזין לדובר, אך הם יאזינו בשמחה לאותה הרצאה אם הם יוכלו לעשות זאת בנוחות של ביתם.
  • הדגמה ולמידת מומחיות: יכולות הפרזנטציה של הוובינר מאפשרות הדגמה למספר רב של אנשים, בזמן אמת. קהל שימצא בכך עניין יהיה, למשל, רופאים בלונדון שיוכלו לצפות בניתוח המתבצע בניו יורק וללמוד ממנו באמצעות הוובינר. תחום זה נפוץ במיוחד גם בהדגמות של הרכבת מוצר ושל הנחיות תפעול.
  • רכישת כלים: הוובינר מאפשר לרכוש כלים שלא נמצאים בסביבתנו הקרובה. כך לדוגמה, אנשים שלומדים שפה זרה יכולים לתקשר עם דוברי השפה; חובבי סושי אולי יתעניינו בסדנה להכנת סושי שהמנחה שלה נמצא בכלל ביפן.
  • אינטראקציה עם המאזין: הוובינר מאפשר לדובר לתקשר עם המאזינים שלו, לענות על שאלותיהם ולוודא כי המסר אכן עבר והובן כפי שהתכוון. המאזינים יכולים לקחת חלק פעיל בוובינר, לבקש הבהרות ולתת משוב לדובר.
  • סיעור מוחות: קיום מפגש וירטואלי בזמן אמת מאפשר לעמיתים או לקבוצה של אנשים בעלי מטרה משותפת, שאינם נמצאים באותו מקום, לערוך סיעור מוחות שבמהלכו יכול כל אחד מהמשתתפים לתרום מרעיונותיו ולהפרות את יתר המשתתפים.
  • הצבעות ציבוריות: הוובינר מאפשר לשתף ציבור רחב בקבלת החלטות ולהעביר לו את הידע הדרוש לשם קבלת החלטה מושכלת. הוובינר יכול לאפשר הצבעה פומבית או פרטית. למשל, לצורכי מפגש של בעלי מניות או לוועד הורים, שיכולים להיפגש, להצביע ולקבל החלטות בלי לצאת מהמשרד.
  • מפגשים חברתיים: ניתן לערוך מפגש מכל סוג ללא צורך להגיע למקום פיזית. הוובינר הוא כלי מצוין למפגשים קהילתיים, או לקבוצה המתאחדת סביב חוג או תחביב משותף, והוא מאפשר למשתתפים לחלוק חוויות ולהקשיב לאלו של אחרים.
  • קיום כנסים ואירועים: הוובינר מאפשר להשתתף בכנסים ובפאנלים מקצועיים שנערכים בכל מקום בעולם מבלי להצטרך לנסוע, לטוס או לישון במלון.
  • שיווק: התפקיד של הוובינר, שהוא אולי המשמעותי ביותר, הוא היותו כלי שיווקי ומכירתי שמסייע לבעלי עסקים כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלהם.

שיווק בוובינר - הוובינר ככלי שיווקי

יצירת ערך מוסף

השוק הרווי והתחרות הקשה דורשים מבעלי עסקים להיות יצירתיים יותר מתמיד וליצור ערך מוסף לחוויה שעובר הלקוח בתהליך הרכישה. השיווק בוובינר מאפשר להעניק לקהל את הערך המוסף, שיכול להתבטא בהרצאה מקצועית, או בסדנא למתעניינים בתחום המומחיות של מנחה הוובינר. הקהל מצדו מוצא תשובות לשאלותיו, מקבל העשרה וידע בתחום שמעניין אותו, ורואה בעסק כאוטוריטה מקצועית באותו התחום.

קשרי לקוחות

וובינר הוא כלי לבעלי עסקים שרוצים לפתח קשרי לקוחות, לייצר אמון, ולשמר לקוחות קיימים. אנשים קונים מעסקים שהם סומכים עליו, ונותנים אמון במי שהם מכירים. עסק המעביר מסר באמצעות הוובינר מכניס את האינטראקציה האישית לתהליך שהפך להיות מרוחק ומנוכר ובכך מאפשר למאזיניו להרגיש קרובים אליו אפילו אם הם כלל לא באותה המדינה. הוובינר מאפשר לשפת הגוף, האנרגיות והכריזמה שלנו להיות כלי עזר בבניית יחסי אמון וקשר עם הלקוחות לטווח ארוך שמסייעים רבות לתהליך המכירה.

לידיים ומכירות

קיום וובינר יכול להביא למציאת לידים ולסייע למכירות. אירוח וובינר באתר מביא עמו תנועה גדולה של גולשים. האנשים שנרשמים מראש לוובינר ומזינים כתובת מייל ופרטי קשר נחשבים ללידים איכותיים, משום שהם כבר הביעו רצון גלוי לקבל תמורה מהעסק ומעריכים את מה שיש לו להציע. המשתתפים בוובינר הם רובם ככולם אנשים שמתעניינים בנושא או במוצר ורוצים לדעת עליו יותר. כך יכול העסק להתמקד במאזינים ורצונותיהם, ולייצר רמה גבוהה של הסכמה שתהפוך במהרה לקנייה.

מסיבות עיתונאים והשקות

במקום להשקיע כסף במקום, בסידורי תחבורה ובאירוח מספר רב של משתתפים, ניתן לקיים את האירוע כוובינר. האמצעים הטכנולוגים מאפשרים את העברת המסר למאזינים במגוון דרכים, תוך יצירת התלהבות, הזדהות ויצירת התדמית הרצויה מבלי להתפשר על קיום פאנל שאלות ותשובות, ואינטראקציה עם העיתונאים. בונוס נוסף הוא האפשרות להקליט את האירוע ולשלוח למי שלא נכח בו בזמן אמת. העיתונאים מצדם ישמחו על הזמן בנסיעות שנחסך מהם, וישמחו לפגן בחזרה.

חומרים שיווקיים ומוצרי ידע

האפשרות להקליט את הוובינר יכולה להועיל לעסק גם לאחר שהסתיים הוובינר. הקלטת הוובינר מאפשרת לשתף אותו ברשתות חברתיות, להשתמש בו לקידום העסק, להעלותו לאתר העסק, או לשמור לשימוש עתידי. ניתן לערוך את הוובינר כסרטון שיווקי שישמש את העסק בהבאת לקוחות חדשים, ובהצגה של תחום ההתמחות שלו. ניתן גם להפוך את הוובינר למוצר ידע בתשלום. סרטוני העשרה והדרכה שהוקלטו יכולים לשמש כמוצר רווחי שאנשים ישלמו עבור האפשרות לצפות בו וללמוד ממנו. כך בעל העסק ממשיך להרוויח מתוצר קיים.

ראו גם

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0