ואבי-סאבי
במסורת האסתטיקה היפנית, ואבי-סאבי (ביפנית: 侘寂) היא השקפת עולם המתרכזת בקבלת הארעיות וחוסר השלמות.[2] האסתטיות מתוארת לעיתים כיופי ש"אינו מושלם, ארעי וחסר". לטענת היפנים, המושג של חוסר שלמות הוא דווקא זה שיוצר את היופי, כלומר הדבר הפגום הופך למושלם משום שאיננו מושלם. המושג נגזר מבודהיזם המורה על ארעיות.
מאפייני אסתטיקת הוואבי-סאבי כוללים א-סימטריה, חספוס, פשטות, צניעות, אינטימיות, והערכה של יושר תמים וטבעי בעצמים ותהליכים.
תיאור
על פי לאונרד קורן, הוואבי-סאבי יכולה להיות מוגדרת כ"המאפיין הבולט ביותר של יופי מסורתי יפני, היא תופסת את אותה העמדה בפנתיאון היפני לערכים אסתטיים, כפי שהאידיאלים היווניים של יופי ושלמות נתפסים במערב". ואילו אנדרו ג'וניפר מציין כי "אם אובייקט או ביטוי יכול להביא, בעצם קיומו, תחושה של שלווה מלנכולית וגעגועים רוחניים, אז האובייקט הזה יכול להיות להיחשב ואבי-סאבי".[3] על פי ריצ'רד פאוול, "ואבי-סאבי מטפח כל מה שאותנטי על ידי הכרה בשלוש מציאויות פשוטות: שום דבר לא נמשך לנצח, שום דבר לא גמור, שום דבר לא מושלם".[4] הסופר הבודהיסטי טארו גולד מתאר ואבי-סאבי "חוכמה ויופי של חוסר שלמות".[5]
המילים ואבי וסאבי לא ניתנות לתרגום בקלות. ואבי במקור מתייחס לבדידות החיים בטבע, בריחוק מן החברה; סאבי משמעותו "רגיעה", "שפיפות" או "נבילה". סביב המאה ה-14 משמעויות אלה החלו להשתנות, לכיוון קונוטציות חיוביות יותר.[6] ואבי עכשיו מרמז על פשטות כפרית, רעננות או שקט, והוא יכול להיות מיושם גם בחפצים טבעיים או מעשה ידי בני אדם, או אלגנטיות מאופקת. המושג גם יכול להתייחס למוזרויות וחריגות הנובעות מתהליך של בנייה, המוסיפות ייחודיות ואלגנטיות לאובייקט. סאבי הוא יופי או שלווה שמגיעה עם הגיל, כאשר חייו של האובייקט וארעיותו מתבטאים במרקמו ולבושו, או בתיקונים גלויים.[7]
לאחר מאות שנים של שילוב אומנות והשפעות בודהיסטיות מסין, התפתח בסופו של דבר הוואבי-סאבי לאידיאל יפני מובהק. עם הזמן, משמעויות הוואבי וה-סאבי עברו להיות קלילות יותר ומלאות תקווה. לפני כ-700 שנים, בעיקר בקרב האצולה היפנית, הושם דגש להבנת הריקנות והפגמים בבחינת הצעד הראשון לסאטורי, או הארה. ביפן של היום, משמעות הוואבי-סאבי היא מסתכמת לעיתים קרובות כ"חכמה בפשטות טבעית". בספרי אמנות, היא בדרך כלל מוגדרת בתור "יופי פגום".
מנקודת מבט הנדסית או עיצובית, הוואבי עשוי להתפרש כמו איכות לא מושלמת של כל אובייקט, בשל מגבלות עיצוב בלתי נמנעות ובנייה/ייצור, במיוחד כאשר הם מכבדות יחס בלתי צפוי של תנאי השימוש; אז סאבי יכול להתפרש כהיבט של אמינות לא-מושלמת, או תמותה מוגבלת של כל אובייקט, ומכאן יש חיבור מצלולי ואטימולוגי עם המילה היפנית סאבי, 錆 "להחליד", שמאויתת באופן שונה בתווי קנג'י יפניים. ההערכה (פרה-קאנג'י, יאמטו-קוטובה) היא שהמילה המקורית המדוברת כנראה מתייחסת לאותו הדבר.[8][9]
דוגמה טובה לכך ניתן למצוא בסגנונות מסוימים של כלי חרס יפניים. בטקס התה היפני, פריטי הקדרות שבשימוש הם לעיתים קרובות כפריים ופשוטים למראה, למשל כלי האגי (אנ'), עם צורות שאינן ממש סימטריות, צבעים או טקסטורות המופיעים במודגש באופן בלתי מזוקק או בסגנון פשוט. למעשה, נדרש ידע ויכולת התבוננות של המשתתף כדי לשים לב לסימנים המוסתרים של עיצוב או זיגוג מושלם (בדומה למראה של יהלום לא מלוטש). זה יכול להתפרש כסוג של אסתטיות ואבי-סאבי. חיזוק נוסף ניתן למצוא בעובדה שצבע מזוגג משתנה לאורך הזמן במגע של הכלים עם מים חמים שנמזגו אליהם שוב ושוב (סאבי) והעובדה שקערות תה הן לעיתים קרובות סדוקות או חתוכות בכוונה בחלקן התחתון (ואבי), כמעין חתימה של סגנון האגי-יאקי.
ואבי ו-סאבי משקפים שניהם רגשות של עזובה ובדידות. בהשקפת העולם הבודהיסטית מהאיאנה, הם עשויים להיחשב מאפיינים חיוביים, המייצגים את שחרור העולם מן החומר ואת ההתעלות לחיים פשוטים יותר. הפילוסופיה מהאיאנה עצמה, עם זאת, מזהירה כי הבנה אמיתית אינה יכולה להיות מושגת באמצעות מילים או שפה, לכן קבלת הוואבי-סאבי במושגים שאינם ורבליים עשויה להיות גישה מתאימה ביותר. סיימון בראון[10] מציין כי ואבי-סאבי מתארת את האמצעים שבאמצעותם תלמידים יכולים ללמוד לחיות חיים דרך החושים וחיבור טוב יותר לחיים במציאות, במקום להיות שקוע במחשבות מיותרות. במובן זה, ואבי-סאבי היא חומר מייצג של זן בודהיסטי. הרעיון הוא להיות מוקף בעצמים טבעיים, משתנים וייחודיים עוזר לנו להתחבר לעולם האמיתי שלנו ולברוח מהסחות דעת פוטנציאליות ומלחיצות.
באחד המובנים, ואבי-סאבי היא הכשרה שבה תלמיד הוואבי-סאבי לומד לראות בעצמים הבסיסיים והטבעיים ביותר כמעניינים, מרתקים ויפים. עלי שלכת דהויים הם דוגמה. ואבי-סאבי יכול לשנות את תפיסת העולם שלנו אם שבב או סדק באגרטל עושה אותו מעניין יותר ונותן לעצם ערך גדול ומדיטטיבי. באופן דומה, חומרים מתיישנים כגון עץ חשוף, נייר, בד הופכים להיות מעניינים יותר כשהם מייצגים את השינוי לאורך זמן.
המושגים ואבי ו-סאבי הם דתיים במקור, אך השימוש בפועל במילים אלו ביפנית הוא רגיל לגמרי. יש לציין את הטבע הסינקרטי במערכות האמונה היפניות.
באמנויות היפניות
במשך אלפי שנים, אמנויות יפניות רבות הושפעו על ידי זן ופילוסופיית המהאיאנה, במיוחד קבלה והתבוננות של אי-שלמות, השטף הקבוע והארעיות של כל הדברים. אומנויות כאלה יכולות להדגים אסתטיות ואבי-סאבי. הדוגמאות כוללות:
- הונקיאונו (מוזיקת שאקוהאצ'י מסורתית של נזירי זן נודדים)
- איקבנה (סידור פרחים)
- הגנים היפניים, גני זן ובונסאי (מגש גנים)
- שירה יפנית
- קדרות יפנית, כלי האגי, כלי ראקו
- טקס התה היפני
- קינצוגי - אמנות תיקון כלי חרס
הערכה יפנית עכשווית של מושג זה נמצאת מאמר בעל השפעה בשבחו של צללים שכתב ג'וניצ'ירו טאניזאקי.
השימוש בעולם המערבי
המעצב לאונרד קורן (נולד ב-1948) פרסם בשנת 1994 ואבי-סאבי לאמנים, למעצבים, למשוררים & פילוסופים, כבחינה של הוואבי-סאבי, בעימות עם האידיאלים המערבים של יופי. לפי פנלופה גרין, ספרו של קורן "הפך לשיחה על תרבות הכוונה בזבזנית על חרטה ועל אבן בוחן עבור מעצבים מכל הזרמים".[11]
הקדר ברנרד ליץ' (1887–1979), שהושפע עמוקות מאסתטיקה וטכניקה יפנית, ייסד תנועה אסתטית אירופאית משפיעה שכללה גם את גברת לוסי רי ואת הנס קופר.
מספר הייקו באנגלית מאמצים את אסתטיקת הוואבי-סאבי, באמצעות שירים מינימליסטיים המעוררים בדידות וזמניות,[דרוש מקור] כמו שירו של ניק וירגיליו "דמדומי סתיו/זר על הדלת/עולה ברוח".[12]
עבודתו של האמן האמריקני ג'ון קונל (נולד ב-1940) מרוכז ברעיון הוואבי.[13]
במהלך שנות ה-90 הקונספט הושאל על ידי מפתחי תוכנת מחשב שהועסקו בפיתוח ויקי או תכנות אג'ילי כדי לתאר קבלה של מצב מתמשך של אי-שלמות כתוצר של שיטות אלה.[14]
ב-16 במרץ 2009, מרסל ת'רו הציג את "החיפוש אחר הוואבי סאבי" בערוץ 4 של ה-BBC, במסגרת הסדרה יפן המוסתרת. ת'רו נסע ברחבי יפן בניסיון להבין את הטעם האסתטי של אנשיה, החל בהמחשות קומיות של אתגר מתוך הספר לחיות ואבי סאבי (טארו גולד) כדי "לבקש מאנשים ברחובות טוקיו לתאר את הוואבי סאבי". ת'רו הראה שכמו שגולד חזה, "הם מושכים את כתפיהם בנימוס ומסבירים שהוואבי סאבי אינה ניתנת להסבר".
ואבי-סאבי הוזכרה בסדרה המלך היל בפרק שבו בובי היל לתחרות גידול ורדים. נותני חסותו היו חנות עישון שהראו לבובי שחוסר השלמות של הורד עשה אותו טוב יותר.
ג'ק דורסי, המיליארדר שייסד את טוויטר ואת סקוור, מקדם את פילוסופיית העיצוב של הוואבי-סאבי.[15]
ביבליוגרפיה
- Crowley, James and Sandra (2001). Wabi Sabi Style. Gibbs Smith, Publisher. ISBN 1-58685-753-3.
- Suzuki, Daisetz T. (1959). "Chapter 2: General Remarks on Japanese Art Culture". Zen and Japanese Culture. New York: MJF Books. pp. 19–38. ISBN 1-56731-124-5.
- טירני, לנוקס (1999), ואבי סאבי, לייטון, יוטה: גיבס סמית', המוציא לאור. מסת"ב 0-87905-849-8
ראו גם
- Clinamen
- מצער
- היגאשייאמה קנדה בתקופת הMuromachi
- איקי (יפני אסתטי אידיאלי)
- Kintsugi (הידוע גם בשם Kintsukuroi)
- Mono no aware
- שיבויה למחרת
- Teaism
- ואבי-צ'ה
קישורים חיצוניים
- החיפוש אחר הוואבי סאבי עם מרסל ת'רו
- 'וואבי סאבי: הלא מושלם הוא הכי יפה' - מרב שדה, living (באתר mako)
הערות שוליים
- ^ 森神逍遥 『侘び然び幽玄のこころ』桜の花出版、2015年 Morigami Shouyo,"Wabi sabi yugen no kokoro : seiyo tetsugaku o koeru joi ishiki" (Japanese) מסת"ב 978-4434201424
- ^ "What Is Wabi-Sabi?". nobleharbor.com. נבדק ב-2017-07-13.
- ^ Juniper, Andrew (2003). Wabi Sabi: The Japanese Art of Impermanence. Tuttle Publishing. ISBN 0-8048-3482-2.
- ^ Powell, Richard R. (2004). Wabi Sabi Simple. Adams Media. ISBN 1-59337-178-0.
- ^ Gold, Taro (2004). Living Wabi Sabi. Andrews McMeel Publishing. ISBN 0-7407-3960-3.
- ^ Koren, Leonard (1994). Wabi-Sabi for Artists, Designers, Poets and Philosophers. Stone Bridge Press. ISBN 1-880656-12-4.
- ^ Jack (2016-04-11). "Wabi-Sabi and Understanding Japan". Tofugu (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-07-13.
- ^ 錆びをめぐる話題,井上勝也,裳華房, 1994
- ^ さびの文字 on the Kinugawa Chain Mfg.
- ^ Brown, Simon (2007). Practical Wabi Sabi. Carroll & Brown. ISBN 1-904760-55-4.
- ^ Green, Penelope. "An Idiosyncratic Designer, a Serene New Home". New York Times. נבדק ב-25 בספטמבר 2012.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Cor van den Heuvel, editor.
- ^ Hess Art Collection, Hatje Cantz, 2010
- ^ "Wabi Sabi". נבדק ב-2006-11-19.
- ^ Levy, Steven (22 ביוני 2012). "The Many Sides of Jack Dorsey". Wired. נבדק ב-2013-05-24.
{{cite web}}
: (עזרה)