המרקיז דה סאד

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
המרקיז דה סאד

דונאטיין אלפונס פרנסואה דה סאד הקרוי מרקיז דה סאד פרסם ב-1791 את הספר ז'וסטין, או יסוריה של המידה הטובה. דה סאד הצרפתי, שהיה אז בן 51 הספיק לבלות עד אותה עת שנים רבות בכלא על עבירות מוסר והטרדות רבים, והמשיך גם בהיותו בכלא לתעד את מעשיו הנפשעים. הספר התפרסם רבות וזכה לתהודה רבה, בהיותו מתאר באובססיביות עבירות ופשעים רבים, הנעשים ברוע רב והנאה תוך גרימת סבל לאחר. בעקבות המהפיכה הצרפתית השתחרר לבסוף אך מצא עצמו מאושפז בכפיה בבית חולים לחולי נפש. הוא חי חיי שערוריות עד למותו בגיל 74.

סאדיזם

התופעה הפסיכולוגית בה האדם נהנה וחש תחושת סיפוק מגרימת סבל לאחר, מכונה סאדיזם (saddism), והיא נקראת על שמו.

ההנאה נגרמת הן במישור הפיזי של העינוי, כאשר המענה עלול להשתמש בחפצים שונים לצורך גרימת הסבל הפיזי, והן במישור הנפשי, כאשר המענה נהנה להשפיל ולבזות את המתענה על ידו.

בדומה לתופעה זו, ובמקביל אליה ידועה גם התופעה מזוכיזם, (masochism) הקרויה על שם ליאופולד סאכר-מזוך, המתארת את הנאת המתענה מעינויו שלו עצמו. זיגמונד פרויד -אבי הפסיכואנליזה, טען בספרו שהתפרסם ב-1905 שמוזוכיזם וסאדיזם הן שתי מידות תאומות, וכי "לעיתים קרובות המזוכיזם אינו אלא המשכו של הסאדיזם, הפונה כנגד אישיותו של האדם לעצמו".

התנהגויות כאלו נתפסות כחמורות במיוחד בחברה, משום שהן גרימת סבל לשם סבל, ולא בכדי להפיק הנאה חומרית כלשהי.

שיטות הטיפול נעות בין חקירה טיפולית אודות מקורות הסיפוק, נטרול ההנאה, לבין מציאת תחלופות הנאה הגונות יותר.

תוכן הספר

הספר מכיל ויכוחים פילוסופיים וחברתיים, משולבים במעשי בלע רוע ונבלות, תוך השפלת האחר הכאתו ופציעתו. רמתו המוסרית של הספר נמוכה במידה כזאת, עד שהוא הופך את ההנאה ממעשי גרימת הרוע וההתאכזרות כאידיאל. הוא גם טוען ש'כך הוא חוק הטבע, שהחלש ינוצל על ידי החזק למימוש צרכיו ותענוגותיו' טענה הדומה לאידיאל תורת הגזע של הנאצים[1].

הערות

  1. ככלל תורת הגזע הנאצית הושפעה דווקא מהדרוויניזם החברתי (social darwinism) שהיה ענף חברתי-רעיוני אנטי סוציאליסטי ממחזיקי חוקי הברירה הטבעית של דרווין.