המכלול:שימוש זהיר בסמכויות המפעיל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מפעיל מערכת

שאלה שצריכה להעסיק כל מי שרוצה לקדם את המכלול היא: איך לצרף עוד ועוד כותבים למיזם, ואיך לשמור על הכותבים הקיימים לבל יעזבו. בהקשר זה, על מפעילי המערכת להקפיד על שימוש זהיר בסמכויותיהם.

כאנציקלופדיה פתוחה, המכלול פתוח גם למשחיתים למיניהם, ונחוצה שמירה מפניהם. עם זאת, יש להיזהר ששמירה זו לא תפגע בתורמים טובים, שבתום לב עושים מעשים שבאו לקדם את המכלול, ומעשיהם עלולים להיראות כהשחתה אף שאין הם כאלה. זה הזמן להיזכר באמירתו של שמאי ”והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות” (פרקי אבות, א, טו). העובדה שאמירה נדיבה וחמה זו נאמרה דווקא על ידי שמאי, המחמיר שבזוג הלל ושמאי, מעניקה לה משנה תוקף.

מפעם לפעם ניתן לצפות במכלול בהתנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם אמירתו של שמאי: מחיקת קצרמרים חוזרת ונשנית, מחיקה של תרומות אנונימיות שבקלות אפשר להרחיבן לקצרמר תקין ואפילו לערך נאה, ועוד. אנא, אל תיחפזו למחוק קצרמרים בעלי פוטנציאל, אל תיחפזו לפגוע בתורם שיכול להפוך לחבר מצוין בקהילת המכלול. יד תומכת עשויה להשיג תוצאות טובות לאין שיעור ממקל חובלים.

אין להבין מדברים אלה שלמכלול אין גבולות, למכלול יש גבולות, אך צריך להיזהר בעת השמירה עליהם.

ראשון בין שווים

ישנם מכלולאים המעוניינים להיות מפעילי מערכת משום שהם מאמינים כי התפקיד מעניק זכויות יתר. מכלולאים אלו צריכים להכיר את דברי רבן גמליאל: ”כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם!”. מפעילי מערכת צריכים לזכור כי התפקיד לא מעניק זכויות יתר. להפך, הוא בעיקר מטיל עליהם חובות יתר. דמם של מפעילי מערכת אינו סמוק יותר מדמו של תורם שהצטרף לפני חמש דקות. מפעילי מערכת הם עדיין בבחינת שווה בין שווים - כל קהילת המכלולאים. לכן, יש לזכור לא להתנשא על-פני מכלולאים אחרים, אלא להפך - לזכות באמון ובהערכת הקהילה, לשאוב מאלו את הכוח לשכנע, להכריע במחלוקות וכך לזכות במעמד של ראשון בין שווים שמילתו זוכה לאוזן קשבת ולהערכה.

היחס למשתמשים חדשים

משתמשים חדשים עשו צעד גדול לקראתנו: הם נרשמו; ראוי שגם אנחנו נלך לקראתם. הנוהל המקובל הוא לתת למשתמשים חדשים את התבנית {{בה}}, אך ישנם משתמשים חדשים, שההודעה הראשונה שהם זוכים לראותה היא אזהרה לפני חסימה, בלא שיהיו ראויים לכך. חשוב לנהוג בסלחנות עם מכלולאים חדשים, ולמרות החשש מהשחתות ומטעויות, לתת לכל מכלולאי חדש הזדמנות נאותה להוכיח את עצמו. יש השחתות שהזדון שבהן גלוי לעין, ולמשתמש חדש שעשה מעשה זדון כזה ראוי לתת אזהרת חסימה. מה עם משתמש שעולמו שונה מאד מעולמנו? האם נוכל לקבל אותו חרף השוני? לא קל להיכנס לנעליו של האחר, אבל יש לנסות לזהות מתי מעשה נעשה בזדון, ומתי הוא נעשה משום שהמשתמש בא מתרבות אחרת.

רובם של המשתמשים החדשים לא בקיאים בנוהלי המכלול (הבה נודה באמת - רובנו לא מכירים את כל הכללים של המכלול), ולכן דרושה פעולה מתקנת מצד הקהילה כדי להבהיר להם במה הם שוגים וכיצד עליהם לפעול. טעות קלאסית היא לפנות לאותם משתמשים חדשים בטון מתנשא או מצווה ולאיים עליהם שיפסיקו להשחית. זהו מתכון בטוח לפיצוץ, כי אלו, בתגובה, יעלבו וירצו להגן על כבודם, והנה פרצה לה מלחמת עולם קטנה. נסו להציע פתרונות ולהסביר בניחותא מה מקובל במכלול. תופתעו לגלות שרוב האנשים, כשפונים אליהם בנימוס, משיבים בנימוס וניתן להגיע איתם לעמק השווה.

הנה מספר דוגמאות:

  • משתמשים חדשים אשר יוצרים ערכים במושג שלדעתכם אין צורך בו במכלול. סביר להניח שהם ייפגעו וייעלבו אם תודיעו להם שאתם עומדים למחוק את הערך הנ"ל בשל אי-עמידה בקריטריון כלשהו. יש לנסות לברר איתם האם יש פוטנציאל להרחיב את הערך לכדי ערך רחב יותר. אם לא, אולי יש מקום לשלב אותו בערך קיים? ואם גם זה לא, אולי כדאי לוותר עליו לגמרי. הראו לבני שיחכם שאתם מכבדים את תרומתם, אך בה בעת מנסים למצוא, ביחד איתם, מהו המקום המתאים לה ביותר, אם בכלל.
  • משתמש העלה תמונה ולא ציין את מקורה ומי בעל זכויות היוצרים עליה. תגובה לא טובה תהיה: "מאיפה התמונה שהעלית?" תגובה מוצלחת יותר תהיה להשתמש בתבניות ההעתקה השונות הקיימות עבור תוכן ותמונות חשודות. התגובה הראשונה היא תוקפנית, בעוד התגובה השנייה היא מנומסת אך אסרטיבית, מבהירה את הכללים ועל מה מדובר, והיא פתח לדיאלוג - למשל, אם מתברר שיש בעיית זכויות יוצרים יוכלו מפעילי המערכת לענות "לצערנו, השימוש בתמונה מפר זכויות יוצרים, ואין לנו ברירה אלא למחוק אותה. אנא הימנעו להבא מלהעלות תמונות מוגנות". וזאת לאחר שביררו בנימוס את הבעיה, הבהירו את המצב, ופעלו בנחרצות, אך באדיבות.

חניכה

אחת הבעיות בהתקלות של מכלולאים חדשים עם המכלול היא פער תרבות. אי אפשר להתעלם מכך, אבל במכלול ישנו רף כניסה מסוים. יש בה כללים כתובים ולא כתובים, קליקות ושאר ירקות. "התקפה" על מכלולאים חדשים בשל העובדה שעשו משהו שנוגד את הכללים עלולה פשוט להבריח אותם, וכך נפסיד תורמים שיוכלו להעשיר את המכלול בערכים לתפארת. לעתים על מפעילי המערכת לבצע סוג של חניכה למכלולאים חדשים אותם הם מזהים כבעלי פוטנציאל (בדרך כלל מדובר במכלולאים שמעלים ערכים בתחומים הקרובים לתחום עיסוקם). כאשר מפעילי מערכת מזהים מכלולאים כאלה, כדאי לפנות אליהם בדף השיחה בהודעות אישיות יותר, ולא להסתפק בתבניות הלקוניות בהן אנו משתמשים בדרך כלל. יש להסביר למכלולאים אלה מה הפגם בתרומתם, ממה עליהם להימנע, ובאילו תחומים יוכלו לתרום. כדאי גם להפנות את המכלולאים החדשים למדריכים השונים שלנו לכתיבת ערך ועיצובו. על ידי ליווי המכלולאים החדשים בעלי הפוטנציאל בצעדיהם הראשונים במכלול נצליח להרחיב את מעגל הכותבים ולהעשיר את המכלול בתחומי ידע נוספים.

טפלו בבעיה, לא בסימפטום

ישנן מחלות שמקורן ויראלי, ובהן אפשר רק להקל על הסימפטומים, אבל אין תרופה למחלה והגוף צריך להתרפא לבד. לא כך במכלול. ישנן מספר בעיות שנובעות מטיפול בסימפטום במקום בבעיה, שיכולות בצורה כזו להוציא מפעילי מערכת משלוותם הנפשית. נמנה כמה מהן ונציע דרכי פעולה.

  • יצירה חוזרת ונשנית של ערך שברור שהוא מיותר: מדי פעם אפשר להבחין בהופעה של ערכים שברור שאין להם מקום במכלול, ושיש מקום לתהייה כיצד נוצרו מלכתחילה. מפעילי המערכת עשויים למחוק את הערך, ואז לגלות שהוא נוצר שוב לאחר שעה, או למחרת, ושוב למחוק, וכך הלאה. במקרים כאלו יש לבדוק אילו ערכים מפנים לערך המיותר ולבטל בהם את הקישור לערך זה. כך לא יישאר אותו גירוי שמעלה במוחם של משתמשים את הרעיון לכתוב את הערך המיותר.
    ומה קורה אם מדובר בערך שכדאי שיופיע במכלול, אבל בכל פעם יוצרים אותו כאולטרה-קצרמר? במקרה כזה כדאי לשנס מותניים ופשוט לכתוב קצרמר טוב עבור הערך, וכך לגאול אותנו, בינתיים, מעונשו.
  • השחתה חוזרת ונשנית של ערך: ישנם ערכים, בעיקר ערכי אישים, שסובלים מסוגים שונים של התנכלות מסיבות לא ברורות. לעתים מדובר בשנאה לאישיות עליה נכתב הערך, ולעתים דווקא ההפך - מעריצי האישיות חולקים איתנו את מילות האהבה שלהם. במקרה שכזה כדאי לשקול פשוט להגן על הערך (על ידי לחיצה על הלשונית "הגנה") לזמן מה - מספר שעות, יום או יומיים. אך אנא אל תשכחו לספק הסבר קצר בדף השיחה.
  • התנהגות לא-מכלולאית של משתמשים חדשים: אחת מההנחיות של הוויקיפדיה באנגלית היא: Assume good faith - "הניחו כוונה טובה". רוב המכלולאים שמכניסים תוכן משמעותי למכלול רוצים בטובתה, אבל לא בהכרח יודעים כיצד לעשות זאת בצורה נכונה. טיפול בסימפטום במקרה זה יהיה למחוק את תרומתם (מה שעלול לגרור התמרמרות מצדם) או כל פעולה עימותית אחרת שתביא אותם להתייאש מהמכלול ולחשוב שרודפים אותם ונטפלים אליהם. טיפול בבעיה יהיה לנסות לברר איתם מה בעצם הם רוצים להוסיף ולפעול בשיתוף איתם כדי להגיע למסקנה האם תרומתם אכן מתאימה למכלול, מהו המקום הנכון להוסיף בו את תרומתם, ומהי הצורה שבה זה צריך להתבצע.

טיפול בהשחתה

לא כל מי שהוסיף תג ויקי מיותר לערך מסוים הוא טרול. משתמשים חדשים לפעמים מנסים את המערכת. מגיעים לעמוד העריכה, מבצעים שינוי מינורי, נבהלים (או סתם לא יודעים מה הם עושים) ואז לוחצים על "שמור דף". מפעילי מערכת צריכים להפעיל שיקול דעת ולבחון את כל השינויים שהתבצעו מכתובת IP או מחשבון משתמש, כדי להכריע מהי דרך הטיפול הנאותה. להלן כמה כללי אצבע:

  • משתמשים שביצעו שינוי או שניים שכללו הוספת (או הורדת) תגי ויקי או מחיקה בטעות של משפט או פסקה: משתמשים כאלה, סביר להניח שלא הבינו מה הם עושים. במקרה כזה אפשר לשחזר את הערך לגרסה התקינה האחרונה ולהשתמש בתבנית {{ניסויים}}.
  • משתמשים שביצעו מספר שינויים כדלעיל. אלו עשויים להיות משחיתים שמנסים את המערכת, אך לא מודעים לעובדה שכל שינוי שלהם נראה לעיני כולם, או לחלופין, משתמשים שמשוכנעים שעריכותיהם לטובה. למשתמשים כאלה יש לפנות בדף השיחה ולציין את הבעייתיות שבעריכותיהם. אפשר להשתמש בתבנית {{אזהרה}}, אם כי רצוי להשתמש לפניה בתבנית {{ניסויים}}. משתמשים כאלה, אם יפנו אליהם בטון אדיב, לא פוגעני, אך סמכותי, סביר להניח שיחדלו מלהשחית ואולי אף יהפכו לתורמים מן המניין.
  • משתמשים שהשחיתו ערך על ידי כתיבת שטויות או קללות. משתמשים כאלה הם המשחיתים הקלאסים. מפעילי מערכת סבלנים יכולים לכתוב למשחית הודעת אזהרה. מפעילים קצת פחות סבלנים פשוט יחסמו את המשחית. עם זאת, אין טעם לחסום משתמשים כאלה שעה-שעתיים לאחר ההשחתה, כמו שאי אפשר למנוע תאונת פגע וברח לאחר שקרתה. מטרת החסימה היא לעצור את המשך ההשחתה. אלמנט הענישה במקרה זה הוא זניח - וכי אכפת למשחיתים שיחסמו אותם? הרי הם לא באים כדי לתרום תוכן משמעותי או כדי לפעול באינטראקציה חיובית עם שאר המכלולאים.
  • משתמשים שהם בבירור טרולים - עם משתמשים כאלה אין שיח ושיג. ראו התמודדות עם טרולים.

הרדיפה אחרי המשחיתים היא עבודה סיזיפית שאין בה גמול. היא מתישה, וגורמת לעצבנות מכלולאית. אם אתם מרגישים סחוטים ומותשים, הרפו את הרסן. אל תשכחו שאתם לא לבד ויש אתכם מפעילי מערכת נוספים שישאו בנטל.

חסימת משתמש

חסימת משתמש היא צעד אותו יבצעו מפעילי המערכת במקרים חריגים, כלפי משתמשים שברור מעל לכל ספק, ובאופן חד משמעי, שפעילותם מחבלת במכלול.

משתמש ייחסם לאחר שעסק בהשחתה זדונית של ערך או ערכים. אין לחסום משתמש אם דעותיו שונות מדעותיך או אם הצורה שבה הוא מציג ערך מסוים שונה מהצורה שאתה רוצה שהערך יוצג.

ויכוח עם משתמש מסוים אינו עילה לחסימה, גם אם אתם רואים בפעולותיו השחתה. במידת הצורך, פנו למפעיל מערכת אחר, שאינו מעורב בוויכוח, על מנת שהוא יחליט האם באמת יש צורך בחסימה.

השתמשו בשפה נקייה

לא כל ערך הוא כליל השלמות, ולא כל כותב הוא מומחה. לעתים עולים למכלול ערכים שאינם ראויים להיות בה, ולעתים נכתבים ערכים שמצריכים שכתוב יסודי ביותר. גם אם אתם חשים שערך מסוים הוא "זבל", השתדלו להימנע מלומר זאת. אפשר למתוח ביקורת על ערך תוך שמירה על שפה נקייה. מעמדכם כמפעילי מערכת מחייב אתכם לנהוג כך. שימוש בשפה בוטה עלול להרחיק גולשים, ואין בו תועלת.

מה אסור לעשות

אסור לכפות את דעתכם בוויכוח על ידי הגנה על ערך או חסימת משתמש שאתם לא מסכימים עם דעותיו. זהו ניצול לרעה של סמכות מפעילי מערכת, ולו רק למראית עין. עדיף שבמקרים חמורים תבקשו ממפעילי מערכת אחרים שיבואו ויפעילו את כושר השיפוט שלהם כדי להכריע. יש לזכור, כי המינוי למפעילי מערכת לא הופך אתכם לעורכי המכלול, בעלי הסמכות לקבוע מה נכון ומה לא, ודעתכם בענייני תוכן שווה במשקלה לדעתם של משתמשים אחרים.

יש עולם שלם בחוץ

תחושת השליחות גורמת לפעמים למכלולאים רבים, וגם למפעילי מערכת, לשבת מול המחשב ולטעון מחדש את עמוד השינויים האחרונים תוך שהם דרוכים לחפש את ההשחתה האחרונה. זהו מתכון לשחיקה מהירה. אל תוותרו על חייכם הפרטיים. הקפידו לאזן בין תרומתכם למכלול לבין הלימוד, התפילה, המשפחה, העבודה ושאר עיסוקיכם. אם קשה לכם לאזן, קבעו לעצמכם "שעות מכלול": שעה ביום שבה אתם מקדישים זמן למכלול ותו לא, ובשאר היום אל תיכנסו לאתר. אפשרות נוספת היא לעקוב פחות אחרי השינויים האחרונים ולטפל בהשחתות, ולכתוב יותר ערכים.

ראו גם