הונדה e
הונדה e | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
יצרן | הונדה |
שנות ייצור | 2020 |
סיווג | מכונית קומפקטית |
מרכב | האצ'בק 5 דלתות |
אורך | 3,985 מ"מ |
רוחב | 1,750 מ"מ |
גובה | 1,495 מ"מ |
משקל | 1,400 ק"ג |
מפרט טכני | |
מנוע | מנוע חשמלי 100–113 קילו וואט (134–152 כ"ס) |
קיבולת מכל דלק | סוללת 35.5 קילו וואט שעה ליתיום-יון |
הונדה e היא רכב חשמלי המיוצר על ידי יצרנית הרכב היפנית הונדה, אשר יהיה מיועד לשיווק בשוקי אירופה ויפן. הרכב מבוסס על הקונספט Urban EV אשר הוצג בתערוכת הרכב הבינלאומית בגרמניה בספטמבר 2017. הגרסה הסופית של הרכב הוצגה רשמית באותה התערוכה, בספטמבר 2019. לעומת העיצוב של רכב הקונספט Urban EV, אשר היה בתצורת האצ'בק בעל 3 דלתות, הגרסה הסופית תוצע רק בתצורה של 5 דלתות. השם e אושר על ידי הונדה במאי 2019.[1] הרכב מעוצב בסגנון רטרו, אשר נועד להזכיר את הגרסה הראשונה של ההונדה סיוויק. הונדה הצהירו כי המטרה שלהם היא להציע סדרה שלמה של כלי רכב חשמליים באירופה עד שנת 2025.[2]
עיצוב והיסטוריה
-
רכב הקונספט Urban EV (גירסת ה-3 דלתות)
הקונספט EV Urban, אשר הוצג לראשונה ב-2017, עוצב על ידי יוקי טררי (חוץ) ופומיהירו יאגוצ'י (פנים) בכדי לעורר תחושה ידידותית ונוחות אצל הרוכשים הפוטנציאליים.[3] סיקור עיתונאי של גירסאת הקונספט הציגה את הרכב כ"רכב מקסים אשר נועד להזכיר את הרכבים הקטנים הראשונים של הונדה, במיוחד האצ'בקי הסיוויק של שנות ה-70",[4] והשווה אותו לרכבים עירוניים דומים שהוצגו במקור בשנות ה-70 ותחילת שנות ה-80, כגון פולקסווגן גולף ופולו, פיג'ו 205, פיאט 126 ו-127, וההונדה N600, אשר דמה לרכב הקונספט הקודם של הונדה, EV-N.[5]
רכב בגרסה קדם סופית הוצג בהופעת בכורה עולמית בתערוכת הרכב בז'נבה במרץ 2019.[6] העיצוב של הרכב הוא אבולוציה של רכב הקונספט Urban EV. הונדה ציידו את הרכב בידיות פתיחה לדלתות שטוחות (Flush mounted) ומראות צד קומפקטיות מבוססות מצלמה בכדי לפשט את המראה החיצוני של הרכב. בכדי לאפשר טעינה של הרכב מכל צד, שקע הטעינה של הרכב נמצא במרכז חלקו הקדמי של הרכב, היכן שניתן למצוא מכסה מנוע ברכבים מבוססי מנוע בעירה פנימית.[7] רכב בגירסת ייצור המונית הוצג בתערוכת IAA 2019 שנערכה בעיר פרנקפורט, גרמניה בספטמבר 2019.[8] הפרויקט הובל על ידי קוההי היטומי.[9] צוות העיצוב חוץ של הרכב נוהל על ידי קן סהרה וצוות עיצוב הפנים נוהל על ידי אקינורי מיואי.[10]
לפי היטומי, ה-e התקבל בהתנגדות משמעותית מצד החברה; שאר המנהלים בהונדה, חששו מהטווח התיאורתי הקצר של הרכב, וטענו כי נדרש נפח סוללה גבוה יותר, אולם צוות הפרויקט התעקש להשתמש בסוללה קטנה בכדי להשלים את התצורה הכללית של רכב קטן ממדים לשימוש עירוני, בעוד שסוללה גדולה הייתה דורשת הגדלת ממדי הרכב או פגיעה במרחב המחיה של הנוסעים ברכב.[11] המשוב החיובי שהתקבל עם הצגת רכב הקונספט Urban EV אישר את המשך הפרויקט והוצאה לפועל של תוכנית הייצור הסופית של הרכב.[12]
הרכב משתמש בפלטפורמת בסיס ייעודית של רכב חשמלי הממונע על ידי מנוע חשמלי המותקן בסרן האחורי של הרכב, בכדי לתת לרכב מאפיינים של זריזות ופרופרציות קומפקטיות של רכב המיועד לשיווק לשימוש עירוני.[13] הסוללה, אשר מקוררת על ידי מערכת קירור נוזלי, ממוקמת בבסיס הגלגלים של הרכב, מתחת לרצפת תא הנוסעים, ומאפשרת חלוקת משקל של 50/50 ומרכז כובד נמוך במיוחד. הנעה אחורית מונעת היגוי-יתר.[14] העברת מערכת ההנעה לחלקו האחורי של הרכב מפנה יותר מרחב למערכת ההיגוי ומאפשרת רדיוס סיבוב טוב יותר מהממוצע (כ-45 מעלות), המאפשר פניית פרסה ברוחב של כ-4.3 מטר בלבד. הפלטפורמה משתמשת במערכת מתלים תמוכת מקפרסון עצמאית לכל גלגל ברכב.[15]
מפרט וביצועים
ה-e מאובזרת במנוע חשמלי המותקן על הסרן האחורי של הרכב, בעל הספק של 100 או 113 קילו וואט (134 או 152 כ"ס בהתאמה).[16] לפי מבחנים של הונדה, הרכב בעל יכולת תאוצה של 0–100 קמ"ש בכ-8 שניות.[17] ה-e יכלול "מצב ספורט" לחידוד תגובת דוושת התאוצה, ובנוסף, יכלול מצב "שליטה בדוושה אחת", המאפשר נהיגה בדוושה אחת בלבד, כאשר חוסר לחיצה על דוושת התאוצה יפעיל מערכת עצירה אוגרת אנרגיה, אשר תחזיר חלק מהאנרגיה בחזרה לסוללת הרכב ותבלום את הרכב באמצעות המנוע החשמלי, ללא שימוש כלל בדוושת הבלם (למעט בעצירה מוחלטת).[18] שמועות על גרסה בעלת ביצועים גבוהים הופרכו על ידי הונדה בבכורת הרכב בפרנקורט.[19]
לסוללת הרכב המבוססת ליתיום-יון קיבולת של 35.5 קוט"ש, המספקת טווח של עד כ-220 ק"מ לפי מידע פנימי של הונדה.[20] ה-e כוללת שקע טעינה משולב מסוג Combo 2, המאפשר טעינה של AC וטעינה מהירה של DC, בהתאם למקור הכח. בשימוש בטעינה מהירה של DC, ניתן לטעון 80% מטווח הרכב בחצי שעה.[11] הונדה הכריזו על תחנת טעינה משלהם, המאפשר טעינה בקצב של 7.4 קילו וואט (חד-פאזי) או 22 קילו וואט (תלת-פאזי), בהתאם למקור הכח. שימוש במקור כח של 32 אמפר מאפשר טעינה מלאה של סוללת הרכב בתחנת הטעינה של הונדה בכ-4 שעות.[21]
תכונות
לוח המחוונים של הרכב, הנמתח למלוא הרוחב של פנים הרכב, כולל 5 מסכים, כשאחד מהם, אשר גודלו 8.8 אינץ', מציג נתוני נהיגה לנהג, 2 מסכים נוספים, גודלם 12.3 אינץ' הם מסכים לצורך מערכת המולטימדיה של הרכב, ו-2 המסכים הנותרים, 6 אינץ' למסך, משמשים לתצוגה מחליפה במקום מראות הצד, במערכת שהונדה מכנים "Side Camera Mirror System".[22][23] 2 מסכי המולטימדיה יכולים להציג ישומים שונים בכל מסך וניתן להחליף את המוצג במסכים בהתאם לצורך. מערכת המולטימדיה כוללת תמיכה ב-Android Auto ו-Apple CarPlay.[2] הרכב מאובזר בנוסף בעוזרת האישית של הונדה, המשתמשת בלימוד מכונה המאמן את הזיהוי הקולי שלה. הזיהוי הקולי מופעל באמירה של צירוף המילים "אוקי הונדה", עם הפקודה לאחר מכן.[17]
תגובות
התגובות של הציבור ושל העיתונות היו מאוד חיוביות, הן עקב סגנון הרטרו של הרכב והן עקב פונקציונליות נרחבת ואבזור מרשים.[24][25][26]
החל מ-20 במאי 2019, ניתנה האפשרות ללקוחות באנגליה ובמספר מדינות אירופה, בין היתר גרמניה, צרפת ונורווגיה,[24] לשלם מקדמה של כ-3,600 ש"ח, הניתנת לזיכוי, ולבצע הזמנה מוקדמת של ה-e. כבר בימים הראשונים הונדה קיבלו כ-25,000 הזמנות מוקדמות לרכב, כשכ-6,500 מהן הוזמנו באנגליה.[27] לקראת ספטמבר באותה השנה המספר כבר גדל לכ-40,000 הזמנות.[28]
גלריית תמונות
-
מכסה המנוע פתוח עם שקע הטעינה במרכז
-
פנים הרכב
-
מבט מהצד
-
תא המטען וחלקו האחורי של הרכב
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Honda, Honda e Teased As Production-Ready Urban EV, Motor1.com (באנגלית)
- ^ 2.0 2.1 HONDA E OFFERS ADVANCED CONNECTIVITY FOR MODERN LIFESTYLES, hondanews.eu (באנגלית)
- ^ Honda Global | Honda Urban EV Concept, global.honda (באנגלית)
- ^ Zac Estrada, The Honda Urban EV Concept is the cool electric city car we need, The Verge, 2017-09-12 (באנגלית)
- ^ Honda, 9 Cars (And A Toy) That Inspired The Honda Urban EV Concept, Motor1.com (באנגלית)
- ^ Bob Sorokanich, Honda E Prototype Is the Rear-Drive Electric Compact We Need, Road & Track, 2019-02-27 (באנגלית אמריקאית)
- ^ “HONDA E PROTOTYPE” WORLD PREMIERE AT GENEVA INTERNATIONAL MOTORSHOW 2019, hondanews.eu (באנגלית)
- ^ cartube, הונדה e החשמלית נחשפת בגרסת ייצור, באתר cartube, 2019-09-07
- ^ Honda E prototype (2019) review: charm offensive, CAR Magazine (באנגלית)
- ^ Honda e: cute electric city car to cost from £26,160, CAR Magazine (באנגלית)
- ^ 11.0 11.1 An uncompromising and stylish approach to the urban EV - Kohei Hitomi - Honda, magazine.automotivepurchasingandsupplychain.com
- ^ Why Honda bosses weren't convinced about the e prototype | Autocar, www.autocar.co.uk
- ^ “HONDA E PROTOTYPE” WORLD PREMIERE AT GENEVA INTERNATIONAL MOTORSHOW 2019, hondanews.eu (באנגלית)
- ^ ALL-NEW HONDA E PLATFORM ENGINEERED TO DELIVER EXCEPTIONAL URBAN DRIVING EXPERIENCE, hondanews.eu (באנגלית)
- ^ HONDA E: THE PERFECT BALANCE OF EFFICIENCY AND PERFORMANCE FOR URBAN COMMUTING, hondanews.eu (באנגלית)
- ^ Sagar, Production Honda e final specs confirmed, Autodevot, 2019-09-08 (באנגלית בריטית)
- ^ 17.0 17.1 MASS PRODUCTION HONDA E REVEALED AND SET TO DEBUT AT FRANKFURT, hondanews.eu (באנגלית)
- ^ HONDA E: THE PERFECT BALANCE OF EFFICIENCY AND PERFORMANCE FOR URBAN COMMUTING, hondanews.eu (באנגלית)
- ^ Honda silences rumours of hot e Type R | Autocar, www.autocar.co.uk
- ^ Sagar, Production Honda e final specs confirmed, Autodevot, 2019-09-08 (באנגלית בריטית)
- ^ HONDA ANNOUNCE NEXT STEPS TOWARDS ELECTRIFICATION OF EUROPEAN BUSINESS, hondanews.eu (באנגלית)
- ^ Discover our new Honda e Electric Car | Honda UK, Honda (באנגלית)
- ^ הונדה e החשמלית העירונית מוכנה לייצור, באתר Gear
- ^ 24.0 24.1 Honda's adorable electric car is officially on sale, Top Gear, 2019-05-20 (באנגלית)
- ^ Luke John Smith, Honda e electric car goes on sale in the UK with five bold colour options, Express.co.uk, 2019-05-20 (באנגלית)
- ^ First drive: Honda E 2019 prototype | Autocar, www.autocar.co.uk
- ^ Honda e confirmed as name of manufacturer's electric city car, inews.co.uk (באנגלית)
- ^ Honda E Electric Hatch Price and Range Announced
26793306הונדה e