גשר סידי ראשיד
![]() | |
גשר סידי ראשיד | |
מידע כללי | |
---|---|
סוג | גשר קשתות |
מיקום | קונסטנטין |
מדינה | אלג'יריה |
בעלים | עיריית קונסטנטין |
הקמה ובנייה | |
תקופת הבנייה | 1908–1912 (כ־4 שנים) |
תאריך פתיחה רשמי | 19 באפריל 1912 |
חומרי בנייה |
בטון מזוין לבנים |
יוצר | אוביי איירו (צר') |
אדריכל |
פול סז'ורנה (אנ') ז'ורז' בואנייה (Georges Boisnier) |
מידות | |
אורך | 450 מטר |
רוחב | 12 מטר |
גובה | 107 מטר |
מידע טכני | |
מפתחים | 27 |
מִפְתָּח מרבי | 70 מטר |
קואורדינטות | 36°21′45″N 6°36′49″E / 36.362578°N 6.613747°E |
גשר סידי ראשיד (באנגלית: Sidi Rached Viaduct, בערבית: جسر سيدي راشد) הוא גשר קשתות מאבן שנבנה בעיר קונסטנטין שבאלג'יריה בתחילת המאה ה-20 ונועד לאפשר מעבר כלי רכב והולכי רגל בין שני חלקי העיר המופרדים על ידי ערוץ נהר עמוק.
נכון לשנת סיום בנייתו (1912) היה זה הגשר הגבוה ביותר בעולם.
רקע
העיר קונסטנטין הוקמה על גדתו המערבית של נהר הרימל (אנ') המתחתר, באזור העיר, ויוצר קניון עמוק וצר של כ-100 מטר. עם התפתחות העיר החלה התיישבות עירונית גם בגדה המזרחית של הערוץ, דבר שחייב את שלטונות העיר ליצור גשרים שיחברו בין שני חלקי העיר. לאורך השנים נבנו כעשרה גשרים המאפשרים לחצות את הערוץ.
מקום הגשר
הגשר נבנה כדי לחבר את מרכז העיר קונסטנטין (צר') עם תחנת הרכבת של העיר (צר') ביניהן הפריד ערוץ רימל (אנ') שעומקו, בנקודת בניית הגשר, מעל 100 מטר.
ההיסטוריה של הגשר
היוזמה לבניית הגשר מקורה בראש עיריית קונסטנטין, אמיל מורינו (צר') שהוביל פרויקט פיתוח עירוני שכלל, בין השאר, הקמת שני גשרים נוספים מעל ערוץ רימל וכן את השיפוץ של גשר באב אל-קנטרה.
בניית הגשר החלה ב-1908 והסתיימה ב-1912 כשתכנונו נמסר לאדריכל הצרפתי פול סז'ורנה (אנ'), למהנדס הצרפתי אוביי איירו (צר') ולז'ורז' בואנייה (Georges Boisnier). הגשר נבנה תוך שימוש בקורות עץ לתמיכה בקשתות (ובמיוחד בקשת המרכזת) ועם סיום בנייתו היה הגשר הגבוה בעולם[1][2].
לאחר סיום בנייתו נמצא שקירות הערוץ, מעליו נבנה הגשר, אינם יציבים וסובלים ממפולות סלעים שבר שמחייב מעקב רציף על יציבותו[3][4]. כך ב-1946 עבר הגשר שיפוץ מקיף שדרש סגירת התנועה עליו לתקופה. באוגוסט 2011 נסגר הגשר ל-70 יום לצורך שיפוצים. ביוני 2012 נסגר פעם נוספת ל-55 יום לשיפוצים נוספים. העבודות בשנים אלו כללו הפרדת משטח הגשר מהמבנה כדי לצמצם את הנזקים שגרמה התנועה על הגשר לקשתות וכן שיפור זרימת מי הגשמים ממישור העיר אל הנהר כדי לצמצם את מפולות האבן של גדות הערוץ.
מבנה הגשר
אורך הגשר כ-450 מטר והוא נסמך על 27 קשתות. במרכזו עובר הגשר מעל ערוץ רימל על גבי קשת אחת שמפתחה 70 מטר וגובהה 107 מטר. המפתח של שאר הקשתות נע בין 8.8 מטר ל-30 מטר.
גלריה
-
מבט על הקשת הגדולה מתחתית הערוץ
-
מעבר הולכי רגל לאורך בסיס הגשר
-
ערוץ הנהר לפני התחפרותו בסלע. מעליו הגשר
-
הגשר בשקיעה
ראו גם
לקריאה נוספת
- Daniel Biau, The Bridge and the City: a global love story , Paris, Presses des Ponts,2012, 389 p. (מסת"ב 978-2-85978-464-5) , “Constantine and its Sidi Rached bridge”, pp. 260-273.
- Mehdi Guemache, Jean-Luc Chatelain, Djamel Machane, Sihem Benahmed and Leïla Djadia, “Failure of landslide stabilization measures: The Sidi Rached viaduct case (Constantine, Algeria)”, Journal of African Earth Sciences, vol. 59, nos. 4-5,March 2011, pp. 349-358.
קישורים חיצוניים
- ז'ורז' בואנייה, הגשרים של קונסטנטין, בארכיון gallica.bnf.fr (עמודים 524-473)
- גשר סידי ראשיד, באתר constantine.free.fr
- גשר סידי ראשיד, באתר engival.fr (בצרפתית)
- גשר סידי ראשיד, באתר structurae.net (בצרפתית)
- גשר סידי ראשיד, באתר aroundus.com
הערות שוליים
- ↑ גשר סידי ראשיד, באתר highestbridges.com
- ↑ שיא הגובה אותו החזיק הגשר "נשבר" עוד באותה שנה כשהושלמה בנייתו של גשר סידי מג'יד (אנ') (גם הוא בקונסטנטין) שגובהו היה 175 מטר
- ↑ מחקר סחף של המדרונות של גשר סידי ראשיד, באתר researchgate.net, מרץ 2011
- ↑ הסחף במדרונות גשר סידי ראשיד, באתר sciencedirect.com
גשר סידי ראשיד40740734Q2103641