בואינג KC-46 פגסוס
מאפיינים כלליים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס תדלוק ותובלה | ||||||||
ארץ ייצור | ארצות הברית | ||||||||
יצרן | בואינג | ||||||||
טיסת בכורה | 25 בספטמבר 2015 | ||||||||
תקופת שירות | 2019–הווה (כ־5 שנים) | ||||||||
צוות | 3 (שני טייסים ומפעיל תדלוק), 15 מקומות לאנשי צוות שונים | ||||||||
נוסעים | 58 | ||||||||
יחידות שיוצרו | 45+ | ||||||||
משתמש ראשי | חיל האוויר של ארצות הברית | ||||||||
| |||||||||
| |||||||||
|
בואינג KC-46 פגסוס (באנגלית: Boeing KC-46 Pegasus) הוא מטוס תדלוק ותובלה צבאית מתוצרת חברת בואינג האמריקאית המבוסס על מטוס הנוסעים בואינג 767. הפגסוס תוכנן כמטוס רב-משימתי לתדלוק אווירי, נשיאת מטען, נוסעים וחולים על גבי אלונקות. הוא מצויד במערכת הגנה רב-שכבתית המאפשרת לו לפעול בסביבה מאוימת.
ב-2011 נבחר המטוס על ידי חיל האוויר של ארצות הברית לשמש כמטוס התדלוק העתידי כמחליפו של מטוס בואינג KC-135 סטרטוטנקר. סך הכל מתוכננת אספקה של 179 מטוסים לחיל האוויר האמריקאי עד 2027.
טיסת הבכורה של המטוס בתצורתו המלאה נערכה בספטמבר 2015, ובדצמבר 2017 נערכה טיסת המבחן הראשונה של המטוס הראשון שיסופק לחיל האוויר האמריקאי. אספקת המטוס לחיל האוויר הייתה צפויה באוקטובר 2018,[1] אך נדחתה ל-2019.
בדצמבר 2017 קיבלה חברת בואינג הזמנה למטוס גם מכוח ההגנה העצמית האווירי של יפן.
במרץ 2020 אישרה מחלקת המדינה האמריקאית למכור לישראל 8 מטוסי KC-46 וציוד נלווה בעלות של 2.4 מיליארד דולר[2], כמעט שנה לאחר מכן אישרה גם ועדת השרים להצטיידות את העסקה. מסירת המטוסים צפויה בשנים 2026-2025.[3]
תכונות עיקריות ויכולות
תדלוק אווירי
- שני סלי תדלוק נגררים ממכלי דלק נישאי כנפיים בקצב של 400 גלון (1,500 ליטר) לדקה.
- סל תדלוק אמצעי נגרר בקצב 400 גלון (1,500 ליטר) לדקה.
- מוט תדלוק אוטומטי (boom) בקצב 1,200 גלון (4,500 ליטר) לדקה.
- יכולת תדלוק באוויר (קבלת דלק) בקצב 1,200 גלון לדקה מאפשרת גמישות תפעולית וטווח מוגדל.
- מצלמה סטראוסקופית ברזולוציה גבוהה (HRSC) על מוט התדלוק (boom) בעלת שדה ראייה פנורמי של 185 מעלות.
מערכות הגנה
- עמידות לפעימה אלקטרומגנטית
- תפעול בתנאי לוחמה כימית/ביולוגית
- מכלי דלק ממוגנים בליסטית
- תא טייסים משוריין
- אמצעי נגד אינפרא-אדום
- אזהרת תדר רדיו
- תאורת ראיית לילה
תא צוות
משתמשים
- ארצות הברית: חיל האוויר של ארצות הברית הזמין 179 מטוסים.
- ישראל: חיל האוויר הישראלי הזמין 4 מטוסים ב-2021, עם אופציה לקנות 4 מטוסים נוספים.
- יפן: כוח ההגנה העצמית האווירי של יפן מטוס 1 מבצעי מתוך 4 מטוסים מסוג זה שהוזמנו.[4]
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של בואינג KC-46 פגסוס
- בואינג KC-46 פגסוס באתר חברת בואינג
- דור פלקוביץ, משפרי הביצועים, באתר חיל האוויר הישראלי, 1 באוקטובר 2019
- על המטוס באתר Military.com
הערות שוליים
- ^ KC-46 completes flight testing required for October first aircraft delivery, אתר חיל האוויר האמריקאי, 13 ביוני 2018
- ^ מאקו-פז"ם, ארה"ב אישרה מכירת מטוסי תדלוק עבור חיל האוויר הישראלי, באתר מאקו, 4/3/2020
- ^ אלישע בן קימון, איתמר אייכנר, יסייעו בתקיפה אפשרית באיראן? נחתם החוזה לרכישת 4 מטוסי תדלוק מארה"ב, באתר ynet, 1 בספטמבר 2022
- ^ https://www.israeldefense.co.il/node/52467
34600860בואינג KC-46 פגסוס