בואינג KC-135 סטרטוטנקר
בואינג KC-135R סטרטוטנקר מתדלק מטוס F-15C | |||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס תדלוק ותובלה | ||||||||
ארץ ייצור | ארצות הברית | ||||||||
יצרן | בואינג | ||||||||
טיסת בכורה | 31 באוגוסט 1956 | ||||||||
תקופת שירות | יוני 1957 – הווה (כ־67 שנים) | ||||||||
צוות | טייס, טייס משנה, מפעיל תדלוק ונווט (בחלק מהדגמים) | ||||||||
נוסעים | 37 | ||||||||
משתמש ראשי | חיל האוויר של ארצות הברית | ||||||||
| |||||||||
|
בואינג KC-135 סטרטוטנקר (באנגלית: Boeing KC-135 Stratotanker) הוא מטוס תדלוק ותובלה מתוצרת חברת בואינג האמריקאית המשמש את חיל האוויר של ארצות הברית וחילות אוויר נוספים.
המטוס נכנס לשירות ב־1956 כמחליפו של הבואינג KC-97 סטרטופייטר. הוא היה למטוס הסילון הראשון ששימש למשימות תדלוק אווירי. המטוס פותח על בסיס מטוס הבואינג 367-80 שממנו פותח במקביל גם המטוס האזרחי בואינג 707. ה־KC-135 נועד לתת מענה לתדלוק צי המפציצים האסטרטגיים של חיל האוויר האמריקאי ולאפשר הגעתם לכל נקודה ברחבי כדור הארץ.
בשנים 1956–1965 סופקו לחיל האוויר למעלה מ־800 מטוסי KC-135A. מתוכם למעלה מ־415 עברו שדרוג והוכנסו בהם מנועי CFM-56. מטוסים אלו קיבלו את הכינוי KC-135R ו־KC-135T. שדרוג נוסף היה בהכנסת מנועי TF-33-PW-102 למטוסים שקיבלו את הכינוי KC-135E.
לאורך שנות שירותו בחיל האוויר מילא המטוס בנוסף למשימות תדלוק אווירי, גם משימות הובלה של ציוד ונוסעים, משימות סיור וכן כמטוס למשימות של חילוץ רפואי.
המטוס מתוכנן לצאת בהדרגה משירות עם כניסת מחליפו בואינג KC-46 פגסוס.
המטוס נמכר למספר חיילות אוויר זרים, בהם חיל האוויר הטורקי, חיל האוויר של צ'ילה, חיל האוויר הצרפתי וחיל האוויר של סינגפור.
קישורים חיצוניים
- בואינג KC-135 סטרטוטנקר באתר חיל האוויר של ארצות הברית
34588920בואינג KC-135 סטרטוטנקר