בואינג 747 גלובל סופרטנקר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בואינג 747 גלובל סופרטנקר
הגלובל סופרטנקר כפי שצולם בנמל התעופה בן-גוריון, 30 בנובמבר 2016
הגלובל סופרטנקר כפי שצולם בנמל התעופה בן-גוריון, 30 בנובמבר 2016
מאפיינים כלליים
סוג מטוס כיבוי
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן בואינג (מטוס), גלובל סופרטנקר (הסבה)
צוות 5
יחידות שיוצרו 1
ממדים 
אורך 70.60 מטר
גובה 19.4 מטר
רוחב 6.1 מטר
מוטת כנפיים 64.4 מטר
שטח כנפיים 541.2 מ"ר
משקל מטען מרבי 74,200 ליטר
ביצועים 
טווח טיסה מרבי 6,500 ק"מ
דחף כ-270+ קילוניוטון
אורך מסלול מינימלי כ-3 ק"מ
חימוש 
מטען ייעודי אמצעי כיבוי שריפות ופיזור חומרים מעכבי בעירה
משקל מטע"ד 74,200 ליטר
הנעה 
ארבעה מנועי סילון

בואינג 747 גלובל סופרטנקר הוא מטוס הכיבוי הגדול בעולם (נכון לשנת 2016). המטוס מדגם בואינג 747 אשר משמש כמטוס נוסעים, הוסב למטרות כיבוי אש, ונמצא בבעלות פרטית של חברת Global SuperTanker Services LLC האמריקאית. המטוס יכול לשאת מעל ל-74,200 ליטרים של מים וחומרי כיבוי, למרחק של מעל ל-6,500 ק"מ והוא גם מהיחידים המצוידים במערכת לראיית לילה, המאפשרת לו לפעול גם בשעות החשכה.

המטוס פותח בשנת 2015 על ידי חברת גלובל סופרטנקר. המטוס הוא יורש לאוורגרין 747 סופרטנקר ומבוסס על הטכנולוגיות של המטוס הקודם, שנרכשו מבעליה של חברת אוורגרין. המטוס החדש, שנבנה על בסיס בואינג 400–747, יכול להטיל כ-75 טון מים או חומרים מעכבי בעירה. יש לו מנועים מיוחדים שיוצרים לחץ, זורקים את החומר מלמעלה ויוצרים אפקט של סופת גשם. המטוס יכול להטיל את החומר והמים בשמונה סבבים. נכון לנובמבר 2016, המטוס טרם קיבל אישור לכיבוי שריפות בארצות הברית.

בעקבות גל השרפות בישראל בנובמבר 2016 הזמינה ממשלת ישראל את המטוס לפעילות בישראל.[1] המטוס הגיע ב-25 בנובמבר 2016, ולמחרת ביצע מספר גיחות כיבוי מעל היישוב נטף והרי ירושלים, במטרה לסייע בכיבוי השריפות.[2]

בתאריך 3 בספטמבר 2021 פורסם שהמטוס מיועד לחזור לשירות בקרוב. [1]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32922114בואינג 747 גלובל סופרטנקר