אליפות הסייבר הישראלית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-edit-clear.svg
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מכלולזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מכלולזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
סמליל האליפות

אליפות הסייבר הישראלית (Skillz Olympics, נכתבת כ-"SKILLZ") היא אוסף תחרויות לאומיות שנתיות בנושאי מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה (STEM) המתקיימות בישראל לתלמידי בית ספר החל מכיתה א' ועד כיתה יב' התחרויות כוללות תחרויות תכנות, מתמטיקה ורובוטיקה. אליפות הסייבר היא אחת מהתחרויות המרכזיות בישראל לנוער בתחום המחשבים, והיא מתקיימת ברציפות מדי שנה מאז 2015. מיזם זה הוא שיתוף פעולה של מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך, האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) וקרן רש"י.

תחרות זו היא מהתחרויות הלימודיות לנוער הגדולות ביותר במדינת ישראל- בשנת הלימודים תשע"ז השתתפו במסגרות השונות למעלה מ-300,000 תלמידים מיותר מ-1,900 בתי ספר בישראל.[1] הרכב הנבחרות בחלק מתחרויות הוא שני תלמידים ושתי תלמידות מכל בית ספר שמעפיל לגמר.[2]

היסטוריה

בשנת תשע"ה הושקו שתי תחרויות תכנות לתלמידי ישראל בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים בשם "אולימפיאדת התכנות הלאומית". האולימפיאדה כללה את התחרות Skillz Coding לתלמידי כיתות י"א וי"ב, ואת התחרות CodeMonkey לתלמידי כיתות ג'-ט'.

בשנת תשע"ו הרחיב שר החינוך נפתלי בנט את היוזמות הללו וייצב אותן כאליפות לאומית לתכנות. באותה שנה הוחלט לשנות את שם התחרות להיות "אליפות הסייבר הישראלית".

בשנת תשע"ז הורחבו התחרויות לשכבות הגיל הבאות: Skillz Coding נפתחה לכיתות י', CodeMonkey נפתחה לתלמידי כיתות ב' והתווספה אליהן אליפות משחקי המתמטיקה לתלמידי א' - ו'.

בשנת תשע"ח התווספה לאליפות תחרות רחפנים לתלמידי כיתות ז' - י"ב והתחרות Skillz Math נפתחה לתלמידי כיתות ז',ח'.

מטרות התחרויות

המטרות של האליפות כפי שהוגדרו על פי משרד החינוך הן:[3]

  • העלאת המוטיבציה אצל התלמידות והתלמידים ללמוד מקצועות מדעיים-טכנולוגיים.
  • יצירת מוטיבציה אצל התלמידות והתלמידים לתכנת בשעות הפעילות בבית הספר ומעבר להן.
  • פיתוח יכולת לימוד עצמית אצל כלל התלמידות והתלמידים.
  • פיתוח יכולת הקשבה ועבודה בקבוצות.
  • העלאת תחושת מסוגלות והצלחה אצל התלמידות והתלמידים.
  • תרגול חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה.

מהלך האליפות

האליפות מתרחשת בכל שנה, ובמהלכה תלמידים מכל רחבי הארץ מתחרים בתחרויות השונות של האליפות: כותבים קוד, בונים רובוטים או מפצחים חידות מתמטיות, במשך כשלושה חודשים.

התחרויות מבוססות על אתגרים חווייתיים (משחק מחשב) שנועדו להעשיר את מגוון הידע הטכנולוגי אליו נחשפים התלמידים.

אירוע הגמר הארצי של כלל התחרויות של האליפות מתקיים בחודש מרץ במעמד שר החינוך, מנכ"ל משרד החינוך וגורמים מטעם אגף התקשוב וההגנה בסייבר בצבא ההגנה לישראל.

תחרויות Skillz

ארבע התחרויות של Skillz:

  • Skillz Coding - תחרות תכנות לתלמידי כיתות י'-י"ב
  • Skillz Coding Junior - תחרות תכנות לתלמידי כיתות ב'-ט'
  • Skillz Math - תחרות מתמטיקה לתלמידי א'–ח'
  • Skillz Makerz - תחרות רחפנים לתלמידי כיתות ז'-י"ב

Skillz Coding

התחרות המרכזית במסגרת האליפות היא אליפות התיכונים, Skillz Coding, בה תלמידים נדרשים להתמודד באמצעות שיתוף פעולה עם בעיות הדורשות רקע בתכנות. התחרות מאפשרת להם להתמודד בעבודת צוות על פרויקט גדול המבליט את חשיבות הכתיבה המודולרית וניהול גרסאות נכון.

המשתתפים כותבים "בוטים" המתמודדים אחד נגד השני תחת מנוע המשחק המריץ אותם באופן סימולטני. מטרת כל מתחרה היא להשיג יותר נקודות, בדרך כלל על ידי איסוף מטרות והבאתן ליעד לפני היריב המתחרה. בכל שלב בתחרות, טורניר הוא סבב הרצה של מספר בוטים, כאשר כל משחק שרץ בטורניר מזכה את הקבוצה המנצחת בו בנקודות.

המשתתפים באליפות התיכונים מלווים על ידי אישים מן התעשייה הטכנולוגית המכונים "מנטורים". באליפות זו הצוותים השונים מתחרים זה כנגד זה על תואר "הפרויקט האיכותי ביותר". באליפות זו ניתן לכתוב באחת משפות התכנות: Java,‏ Python,‏ #C,‏ JavaScript.

התחרות משתנה מדי שנה על מנת לשמור על עניין ועל שוויון בין תלמידים חדשים לבין תלמידים שהשתתפו בשנים קודמות. לתחרות מספר שלבים:

  • השלב הבית ספרי: בשלב זה כל התלמידים המשתתפים נחשפים לחוקי התחרות של אותה השנה ולפונקציות ה-API של המשחק. במסגרת שלב זה מנטורים מטעם חברות ההייטק והאלקטרוניקה מגיעים אל בית הספר ומריצים טורניר בית-ספרי באתר התחרות.[4]
  • שלב האימונים: במשך כחודש וחצי אתר התחרות נשאר פתוח להמשך אימונים והתלמידים ממשיכים לשחק ולהתחרות אחד בשני. בשלב זה הקבוצות מחולקות כך שבכל קבוצה יש בין 3 ל–5 תלמידים. שלב זה אינו מוסיף ניקוד לתחרות, אך מאפשר לתלמידים המעוניינים בכך לשפר את הקוד שלהם.
  • שלב האתגרים: השלב השלישי מתקיים לאורך 4 שבועות. בכל שבוע עולים אתגרים חדשים המבוססים בין היתר על מפות חדשות ויכולות חדשות. על הקבוצות לצלוח את האתגרים וכן להתקדם בטורנירים אשר נערכים פעמיים בשבוע. רק התלמידים שפתרו אתגר מסוים בהצלחה יכולים לעלות לשלב האתגר שבשבוע הבא אחריו.
  • שלב הגמר: 100 בתי הספר הראשונים שנבחרותיהם עברו את שלב האתגרים שולחים את נציגיהם לאירוע הגמר. במשך מספר שעות מתחרות הקבוצות אלו באלו על התואר אלוף הסייבר. באירוע זה המתמודדים נדרשים לשפר את הקוד שלהם בהתאם לתנאים המוכתבים על ידי מארגני התחרות - עליהם לממש פיצ'ר (תוכנה) חדש. מנצחי התחרות זוכים בפרסים יוקרתיים ומקבלים ראיונות עבודה לצוות הפיתוח של המשחק.

Skillz Coding Junior

מטרת תחרות התכנות המכוונות לקהל יעד צעיר יותר היא להכיר לתלמידים מושגי בסיס בתחום התכנות, כגון משתנים, לולאות, תנאים, עצמים ורשימות.

האפליקציות המלוות את התחרות: CodeCombat, CoderZ ו- CodeMonkey.

לתחרות התכנות לצעירים שלושה מקצים: מקצה יסודי ב' – ג', מקצה יסודי ד' – ו', מקצה חט"ב ז' – ט'.

בשנת תשע"ו, בשלב הבית ספרי של Skillz Junior, השתתפו 1,744 בתי ספר ובהם 257,817 תלמידים פעילים בתחרות.[5]

CodeMonkey: המטרה במשחק היא לתכנת את הקוף כך שישיג את הבננה, באמצעות מחוללי קוד שנעשים מורכבים יותר ויותר ככל שעולים בשלבים. התלמידים אוספים באופן אישי כוכבים כאשר הם פותרים שלבים או יוצרים חדשים ומתקדמים בתחרות. תלמידי כיתות ב'-ו' נדרשים לפתור שלבים המתחדשים כל שנה, וכיתות ז'-ט' נדרשים לפתח משחקים חדשים. הדירוג נקבע על פי כמות הכוכבים הכולל שהשיג בית הספר בחלוקה למספר התלמידים בבית הספר שמשתתפים בהתאם לגודל בית הספר. נבחרות בתי הספר מורכבות מ-4 תלמידים: שתי בנות ושני בנים.[2]

CoderZ: לימוד תכנות בדגש על פתרון בעיות הנדסיות, לתלמידי ה' – ט'. CoderZ היא סביבה מתוקשבת המאפשרת לתכנת רובוט וירטואלי באמצעות עורך קוד ויזואלי וטקסטואלי, המכילה משימות לימודיות ומתן משוב מיידי לתלמיד בעת הרצת הקוד. הרובוט מוצג בתלת מימד וכולל מצלמה וירטואלית המציגה את מסלול הרובוט.

CodeCombat: לימוד תכנות, לתלמידי ז' – ט'. בתחרות נלמדות שפות התכנות Javascript ו- Python, במקביל ללימוד יסודות מדעי המחשב.

Skillz Math

בתחרות המתמטיקה, התלמידים נדרשים לפתור מאות פעילויות ומשחקונים שמפתחים מיומנות מתמטית, סקרנות וחשיבה מדעית. שיטת הלימוד מבוססת על חקר מודרך, גילוי עצמי, עידוד דרכי פתרון שונות, והתאמה אישית לרמת התלמיד. התוכנית מבוססת על ניסיון עבודה רב-שנתי עם עשרות מורי מתמטיקה בבתי ספר יסודיים, ומותאמת לתוכנית הלימודים במתמטיקה של משרד החינוך. התכנים זמינים גם בערבית.

לתחרות זו קיים שלב אימון. שלב זה נועד להכרת הסביבה והישגי התלמידים בו אינם נספרים לצורך התחרות. האפליקציות המלוות את התחרות: עשר אצבעות לכיתות א'-ו' ו-Mathodix לכיתות ז'-ח'. בשנת תשע"ז, בשלב הבית ספרי של Skillz Math, השתתפו 877 בתי ספר ובהם 167,481 תלמידים.[6] בשנת תשע"ט, בשלב הבית ספרי של Skillz Math, השתתפו 1317 בתי ספר ובהם 251,617 תלמידים.[7]

Skillz Makerz

החל משנת תשע"ח, התווספה לאליפות תחרות רחפנים[7].[8] מטרת התחרות היא לימוד רובוטיקה באמצעות עיסוק ברחפנים. התחרות כוללת הפעלת תוכנית לימודים בתחום הרחפנים באמצעות משימות ואתגרים. המורים המובילים את התחרות בבתי הספר עוברים השתלמויות הן בנושא הרחפנים והן בנושאי אלקטרוניקה ושימוש בבקר ארדואינו ומלווים אותם מדריכים מקצועיים בתחומי הרחפנים והארדואינו.

בשלב הבית ספרי התחרות מחולקת לשני מקצים: מקצה חטיבה עליונה ומקצה חטיבת ביניים.

זכיות

[9]:Skillz 2015

Skillz Coding
תיכונים: י"א-י"ב
מקום ראשון עתיד לוד
מקום שני עתיד לוד
מקום שלישי הגימנסיה הראלית, ראשון לציון

[10]:Skillz 2016

מיקום Skillz Coding Skillz Coding Junior
תיכונים: י"א-י"ב חט"ב: ז'-ט' יסודי: ה'-ו' יסודי: ג'-ד'
מקום ראשון אוסטרובסקי רעננה אמי"ת גוש דן, רמת גן עין גנים, פתח תקווה שדות איילון, גזר
מקום שני אורט רמת יוסף ברקאי לבנים, קרני שומרון להבים, להבים הדר השרון, לב השרון
מקום שלישי תיכון הכפר הירוק מקיף ג' רוגוזין, אשדוד עמיטל, חדרה יהודה המכבי, תל אביב

[11]:skillz 2017

מיקום Skillz Coding Skillz Coding Junior Skillz Math
תיכונים: י'-י"ב יסודי: ב'-ד' יסודי: ה'-ו' חט"ב: ז'-ט' יס

ודי: א'-ו'

מקום ראשון תיכון דמוקרטי קשת, זכרון יעקב בית הספר עדיני, ראשון לציון בית הספר שפרינצק, רחובות אמי"ת גוש דן, רמת גן בית הספר רוקח, תל אביב-יפו
מקום שני מקיף שפיה ממ"ד הר חומה, ירושלים בית הספר להבים, להבים ליאו בק, חיפה בית הספר יצחק בן צבי, הרצליה
מקום שלישי בן-גוריון, פתח תקווה בית הספר אריק איינשטיין, פתח תקווה מקור חיים, ירושלים ישיבת שעלי תורה, בית שמש בית הספר קפלן, חדרה

:Skillz 2018

מיקום Skillz Coding Skillz Coding Junior Skillz Math Skillz Makerz
תיכונים: י'-י"ב יסודי: ג'-ד' יסודי: ה'-ו' חט"ב: ז'-ט' יסודי: ג'-ו' חט"ב: ז'-ח' חט"ב: ז'-ט' תיכון: י'-י"ב
מקום ראשון עירוני ח', ראשון לציון עדיני, ראשון לציון בן-גוריון, רמת גן ישיבת שעלי תורה, בית שמש הוברמן, פתח תקווה בית אור, ברנר פארק המדע, נס ציונה מקיף חקלאי, עמק יזרעאל
מקום שני בני עקיבא, מודיעין היובל, אשדוד יחדיו, באר שבע מקיף סולם צור, מטה אשר שפרינצק, רחובות אורט ע"ש ה. רונסון, אשקלון חקלאי ימה, זמר עמל אמירים, אופקים
מקום שלישי דה שליט, רחובות אוסישקין, רמת השרון קהילתי השלום, מבשרת ציון ברנקו וייס ע"ש רבין, מזכרת בתיה בית הספר נטעים, רמת גן החיטה על שם אהרונסון, זכרון יעקב מקיף ראמה, ראמה תיכון באר טוביה, באר טוביה

[12]:skillz 2019

מיקום Skillz Coding Skillz Coding Junior Skillz Math Skillz Makerz
תיכונים: י'-י"ב יסודי: ג'-ד' יסודי: ה'-ו' חט"ב: ז'-ט' יסודי: ג'-ו' רובוטיקה ה: רחפנים:
מקום ראשון ישיבת צביה אשקלון בית הספר אופירה נבון בכפר סבא בן-גוריון, רמת גן החיטה ע"ש אהרונסון זכרון יעקב רוקח תל אביב המנחיל רמת גן תיכון שהם
מקום שני מקיף חקלאי נהלל ממל' אורנים יהוד-מונוסון + שרת משה קריית אונו (שוויון בניקוד) אוסישקין רמת השרון תיכון דה שליט רחובות פרחי המדע רחובות אלנג'ח סכנין עירוני ח אשדוד
מקום שלישי מקיף אזורי עמיאסף בית ברל נאות אשלים ראשון לציון ממלכתי רעים מודיעין-מכבים-רעות עירוני מקיף שי עגנון נתניה שפרינצק רחובות ישורון חולון חקלאי הכפר הירוק רמת השרון

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אליפות הסייבר הישראלית- הצלחה מעל למצופה, באתר mynet חולון, ‏23 במרץ 2017
  2. ^ 2.0 2.1 תקנון אליפות הסייבר, ‏11 בדצמבר 2017
  3. ^ מטרות התחרויות באתר האליפות
  4. ^ על תפקיד המנטורים, באתר אליפות הסייבר הישראלית
  5. ^ יסודי וחטיבות ביניים SkillZ Coding Junior, באתר אליפות הסייבר הישראלית
  6. ^ אליפות המתמטיקה, באתר אליפות הסייבר הישראלית
  7. ^ Skillz-Portal, pub.skillz-edu.org (באנגלית)
  8. ^ תחרות הרחפנים SkillZ MakerZ, באתר אליפות הסייבר הישראלית
  9. ^ אליפות הסייבר 2015, באתר משרד החינוך, ‏27 באפריל 2015
  10. ^ תוצאות גמר אליפות הסייבר, באתר משרד החינוך, ‏12 באפריל 2016
  11. ^ אליפות הסייבר 2017, באתר משרד החינוך, ‏22 במרץ 2017
  12. ^ היכל התהילה סקילס 2019, באתר משרד החינוך, ‏1 באפריל 2019
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0