CodeMonkey (משחק תכנות)
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים. |
CodeMonkey היא תוכנת למידה המיועדת להקנות לילדים את עקרונות תכנות המחשבים דרך פעילויות משחוק.
מאפייני התוכנה
התוכנה כוללת רמות שונות של קורסים, המיועדים לילדים מגיל 5 ועד לגיל חט"ב, כאשר כל קורס בנוי ממשחקונים ברמה הולכת ועולה, בהתאם לעקרונות הלמידה דרך משחוק: הילדים שולטים בדמות של קוף (או חיות אחרות) ומכוונים אותו לאסוף בננות, תוך התגברות על מכשולים שונים, אשר מחייבים אותם להשתמש באסטרטגיות של חשיבה חישובית ובפקודות מעולם התכנות, כגון: תנאים, לולאות, ופונקציות.
שפת התכנות הנלמדת מתפתחת בין פקודות מבוססות בלוקים גרפיים (Blokly) בקורסים שמיועדים לגיל הצעיר ועד פקודות CoffeeScript ו-פייתון (בקורס Banana Tales) בקורסים המיועדים לילדים הבוגרים יותר, אשר מחייבים התנסות בכתיבת קוד טקסטואלי.
בסוף שנת 2023, הוסיפה חברת codemonkey קורס נוסף, ללימוד בינה מלאכותית[1] וכן קורס בנושא תכנות צ'אטבוט[2].
סוגי הקורסים של CodeMonkey
- CodeMonkey Jr - משימות מותאמות לילדים מגיל 4 ומעלה, ביצוע משימות בסיסיות ותחילת תכנות, בעזרת פקודות מבוססות בלוקים (block-based coding).
- Beaver Achiever - משימות מותאמות לילדים מגיל 6 ומעלה, ביצוע משימות ותחילת תכנות, בעזרת פקודות מבוססות בלוקים (block-based coding).
- Coding Adventure - משימות מותאמות לגיל 8 ומעלה, תחילת תכנות ברמה הולכת ועולה, באמצעות שימוש בפקודות CoffeeScript.
- Digital Literacy - משחקים שנועדו לפתח אוריינות דיגיטלית, היכרות עם האספקטים השונים של המחשב והשימושים בו, שימוש זהיר ברשת. לגילאי 8 ומעלה (כיתות ג'-ה')
- Game Builder - למידה של תכנון ובניית משחקים, באמצעות שימוש בפקודות CoffeeScript. לגילאי 10 ומעלה (כיתות ה'-ו').
- AI - למידה של שימוש והבנת המודלים השפתיים, כולל יצירת פרומפטים ולמידת מכונה. לגילאי 10 ומעלה (כיתות ה' - ח').
- Banana Tales - משימות משחק ותכנות, תוך שימוש בשפת פייתון. לגילאי 12 ומעלה (כיתות ז'-ח').
- Coding Chatbots - למידה מבוססת פרויקטים, של תכנות צ'אטבוט תוך שימוש בשפת פייתון. לגילאי 13 ומעלה (כיתה ח' ואילך).
בנוסף לקורסים בנושא תכנות, האתר של CodeMonkey מציע קורסים נוספים:
- Dodo Does Math - תרגול מתמטיקה לגילאי 8 ומעלה (כיתות ג'-ה')
- Data Science - למידה ותרגול של חשיבה מדעית, איסוף מידע, עיבוד והצגת הנתונים. לגילאי 10 ומעלה (כיתות ה'-ו').
מפתחי התוכנה
CodeMonkey היא פיתוח ישראלי: היזמים הם שלושה מהנדסי תוכנה מחיפה: האחים יונתן ועידו שור וישי פינצ'ובר. השלושה הקימו חברת סטארט-אפ שהשתתפה בתוכנית חממה של המרכז לטכנולוגיה חינוכית,[3] בהתאם לצורך בפיתוח לימוד עקרונות התכנות לילדים צעירים במערכת החינוך. התוכנה הושקה במאי 2014 עם הפעילות שנכללת כיום בקורס Coding Adventure. על פי המידע באתר החברה, הפעילויות נמצאות בשימוש של מיליוני ילדים בעולם וזמינות ב-20 שפות.
בסוף שנת 2018 נרכשה חברת code monkey על ידי TAL Education Group, חברת חינוך וטכנולוגיה מובילה בסין בסכום המוערך בכ-20 מיליון דולר[4].
לאורך השנים התוכנה זכתה בפרסים רבים, ביניהם: Educators Pick Best of STEM® 2023[5] 2021 EdTech Impact Teacher Choice: recommended solution), 2020 EdTechReview Awards: Skill Development Company of the Year[6]
שילוב התוכנה בבתי הספר
מראש, התוכנה פותחה לשימוש בכיתות בבתי ספר אך ניתנת גם לרכישה כמנוי אישי. תוכנית הלימודים מותאמת ללמידה מרובת שלבים הנעשית צעד אחר צעד. כל קורס כולל מספר רב של מערכי שיעור, הבנויים משלושה חלקים: מבוא, זמן למשחק ותיקון. המורים מלווים את הלמידה וביכולתם להקצות משימות ולעקוב אחר התקדמות התלמידים בזמן אמת. אתר התוכנה מספק תמיכה והכשרה למורים (כולל וובינרים לימודיים) ואף תמיכה טכנית.
אליפות הסייבר הישראלית
- ערך מורחב – אליפות הסייבר הישראלית
משנת הלימודים תשע"ו משרד החינוך יוזם את אליפות הסייבר הישראלית ליסודי - חט"ב.
עד לשנת הלימודים תשע"ט (2019) שימשה סביבת קוד מנקי, כסביבת התחרות של אליפות הסייבר הישראלית עבור תלמידי בתי ספר יסודיים.[7] בשנת הלימודים תשע"ז השתתפו בישראל 219,371 תלמידים ו-1,444 בתי ספר באליפות.[8]
כיום, משולבות פעילויות מקורסים שונים של CodeMonkey, כחלק מאירועי 'שעת הקוד' העולמית: שעת לימוד של תכנות וחשיבה חישובית, אשר מתקיימתת בכל שנה, סביב יום הולדתה של חלוצת התכנות, אדמירל גרייס הופר. באתר 'שעת הקוד', ניתן להתנסות במרבית הפעילויות של CodeMonkey.
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של CodeMonkey (באנגלית)
- עודד ירון, CodeMonkey: הקוף שילמד את הילדים לתכנת, באתר הארץ, 23 ביוני 2014
- רותי לוי, הכירו את הסטארט־אפים שמנסים לשנות את מערכת החינוך, באתר מאקו, 19 באוגוסט 2014
- מאות בתי ספר משתתפים ב"משחק התכנות הגדול"
- אליפות הסייבר הישראלית - משרד החינוך
הערות שוליים
- ^ Cision PRWeb, Young Innovators Introduced to AI with CodeMonkey's Newest AI Course, AiThority, 2023-12-10 (באנגלית אמריקאית)
- ^ Courses | CodeMonkey (באנגלית אמריקאית)
- ^ MindCET: לתכנת כבר בגיל הרך, באתר ynet, 20 במאי 2015
- ^ מאיר אורבך, קודמאנקי נמכרת ל-TAL Education Group הסינית בכ-20 מיליון דולר, באתר כלכליסט, 4 בדצמבר 2018
- ^ Winners Announced for “Educators Pick Best of STEM® 2023” Awards, Learning Undefeated, 2024-03-07 (באנגלית אמריקאית)
- ^ Here’s the List of EdTech Startups Awarded at EdTechReview Awards 2020 – EdTechReview, 2020-03-12 (באנגלית אמריקאית)
- ^ אליפות הסייבר הישראלית, באתר olympic.education.gov.il (ארכיון)
- ^ סייבר - משרד החינוך (ארכיון)
39191264CodeMonkey (משחק תכנות)