אה"מ נסטור (1915)
תיאור כללי | |
---|---|
צי | הצי המלכותי הבריטי |
סדרה | M |
ציוני דרך עיקריים | |
תחילת הבנייה | 15 במאי 1915 |
הושקה | 22 בדצמבר 1915 |
תקופת הפעילות | 29 באפריל 1916 – 31 במאי 1916 (4 שבועות ו־5 ימים) |
אחריתה | הוטבעה בקרב יוטלנד |
מידות | |
אורך | 82 מטר |
רוחב | 8.38 מטר |
שוקע | 3.2 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 34 קשרים |
גודל הצוות | 80 קצינים ומלחים |
צורת הנעה | טורבינות קיטור |
אמצעי לחימה | |
חימוש |
3 תותחי 4 אינץ' (102 מ"מ) 3 תותחי 2 פאונד (40 מ"מ) פום-פום 2 צינורות טורפדו 21 אינץ' (533 מ"מ) |
אה"מ נסטור, שהושקה ב-22 בדצמבר 1915, הייתה משחתת מסדרה M. היא שירתה בשייטת המשחתות ה-13 של הצי הגדול וטבעה ב-31 במאי 1916 בקרב יוטלנד. שרידי האונייה מוגדרים כמקום מוגן על פי חוק ההגנה על שרידי צבא משנת 1986.
תיאור
סדרת אדמירליטי M היו גרסאות משופרות ומהירות יותר של סדרת לאפורי הקודמת. הדחק האוניות היה 971 טונות ארוכות (987 טונות). האוניות היו באורך כולל של 273 רגל 4 אינץ' (83.3 מטרים), רוחב של 26 רגל 8 אינץ' (8.1 מטרים) ושוקע של 9 רגל 8 אינץ' (2.9 מטרים). הם הונעו על ידי שלוש טורבינות קיטור עם הנעה ישירה של פארסונס, שכל אחת הניעה ציר מדחף אחד, תוך שימוש בקיטור שסופק על ידי ארבעה דוודי Yarrow. הטורבינות פיתחו סך של 25,000 כוחות סוס (19,000 קילוואט) והעניקו מהירות מרבית של 34 קשרים (63 קמ"ש). האוניות נשאו לכל היותר 237 טונות ארוכות (241 טונות) של מזוט שהעניק להן טווח של 2,100 מיילים ימיים (3,900 ק"מ) במהירות 15 קשרים (28 קמ"ש). צוות כל משחתת כלל 76 קצינים ומלחים.
האוניות היו חמושות בשלושה תותחי QF 4 אינץ' (102 מ"מ) Mark IV ושני תותחי נ"מ QF 1.5 פאונד (37 מ"מ). תותחים אחרונים אלו הוחלפו מאוחר יותר בזוג תותחי נ"מ QF 2 פאונד (40 מ"מ) "פום-פום". האוניות גם כללו שני צינורות טורפדו מעל המים בקוטר 21 אינץ' (533 מ"מ).
קרב יוטלנד
נסטור השתתפה בהתקפה על שייטת סיירות המערכה הגרמניות בפיקודו של אדמירל פרנץ פון היפר, שהועסקה על ידי צי סיירות המערכה הבריטיות בפיקודו של אדמירל דייוויד ביטי בתחילת קרב יוטלנד. 12 משחתות נשלחו להתקרב לקו של סיירות המערכה הגרמניות ולתקוף בטורפדות. נסטור הייתה אונייה מובילה בהתקפה, ואחריה מיד אה"מ נומאד. המתקפה הוטרדה בחלק מהדרך ליעדם על ידי שייטת משחתת גרמנית שהחליפה אש בזמן שהאוניות חלפו. סיירות המערכה הגרמניות פנו, אז גם נסטור פנתה חזרה לכיוון סיירות המערכה הבריטיות. עם זאת, כעת התברר שסיירות המערכה הגרמניות שינו את מסלולם כדי ליישר קו עם צי הים הפתוח הגרמני הראשי, אשר היה כעת גלוי. בליווי אה"מ ניקאטור ואה"מ מורסום, נסטור התקרבה ל-3,000 יארד מאוניות המערכה, וספגה אש גוברת ככל שאוניות גרמניות נוספות הפנו את התותחים על המשחתות. נסטור נפגעה והושבתה, מה שחייב את ניקאטור לסטות ברגע האחרון מירי הטורפדות שלה כדי למנוע התנגשות. לאחר מכן התנתקה ניקאטור וחזרה לשייטת הבריטית. נסטור ונומאד, שתיהן פגועות לאחר התקפתם על סיירות המערכה, נותרו להתמודד עם התקרבות כל צי הקרב הגרמני. שתי האוניות ירו את הטורפדות שנותרו לעבר האויב המתקרב, לפני שהוטבעו באופן בלתי נמנע. נומאד הייתה הכי קרובה, אז הותקפה ראשון ושקעה לאחר כמה דקות שספגה אש. הצוות שנותר בחיים נאסף על ידי אוניות גרמניות.
המפקד אדוארד בינגהאם הורה להשמיד את כל התרשימים והספרים הסודיים, ולתספק את הסירות והרפסודות של האונייה עם מים ועוגיות ולהשיק אותן. לאחר מכן הוא הורה לצוות שלו לפרוס כבלים, כאילו בציפייה לגרירה, פשוט כתרגיל להעסיק אותם. אוניות גרמניות פתחו באש כשהגיעו לטווח של חמישה קילומטרים. הטורפדו האחרון שוגר, אך לאחר אש של שתיים או שלוש דקות בלבד, האונייה טבעה במהירות וננטשה. נסטור שקעה בסביבות השעה 17:30.[1]
הערות שוליים
- ^ H. W. Faucett; G. W. W. Hooper (1921). The fighting at Jutland: the personal experiences of forty five Officers and men of the British Fleet). London: Hutchinson & Co. pp. 53–56.
37920053אה"מ נסטור (1915)