שיחה:יום טבוח/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה


הרחבה והעברה למרחב הערכים

24
אחיה היהודי (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

שים לב שהערך נלקח בתחרות ע"י שמעון לוי. מומלץ לשאול אותו קודם לגבי תכניותיו לערך.

אחיה היהודי (שיחהתרומות)

בוצע . אחכה לתשובה. מה דעתך על המצב הנוכחי של הערך (באם שמעון לוי לא מתכנן לעבוד על זה)?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

נראה שלקחת את רוב החומר מהערך שבועות, זו התחלה טובה. ממולץ ללמוד את הסוגיה בחגיגה (יז-יח) בבבלי ובירושלמי, וכן את דברי הגמרא בביצה. וכמובן אפשר לקחת מראי-מקומות מכאן. זה גם משתלב יפה עם חג השבועות. בהצלחה!

אחיה היהודי (שיחהתרומות)
עמוס חדד (שיחהתרומות)

כמי שאינו מתמצא בסוגיה, נראה כי הערך כתוב כמעט בסדר.

עדיין חסר דברים מסויימים להבנת העניין.

א. מתי ימים אלו חלים?

ב. כל עניין הסמיכה בסוף לא ברור מספיק הקשר.

ועוד.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כפי שכתבתי כבר במק"א, בכתיבה תורנית במכלול אנחנו צריכים להיות "אור לגויים" ושמור על רמת כתיבה גבוהה ומקיפה. הייתי מצפה לראות בערך שנוצר אצלנו את כל המידע המרכזי, ולא רק ערכים בסיסיים. ממליץ לך לעיין כאן, נקודות שחסרות למשל: האם היום אסור במלאכה, האם הוא נמשך יום אחד או שבעה ימים, ומה דינם של ימים אלה בזמנינו (אמירת תחנון, איסור תענית). לא מדובר בסוגיה מאד גדולה, ואני בטוח שזה אתגר שתוכל לעמוד בו בכבוד.

אחיה היהודי (שיחהתרומות)

כל הדברים שכתבת מוזכרים בערך. תבדוק.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

לא מצאתי שום דבר לגבי איסור מלאכה (בזמן הבית). גם לגבי תחנון והספד בשאר הימים, יש בזה מחלוקת ראשונים. יש עוד נקודות שחסרות.

תולעת ספרים (שיחהתרומות)

אני חושב שניתן להרחיב עוד את הערך, וכדברי שמש מרפא.

כמו"כ כדאי לפשט ולפתוח את הר"ת בערך. בהצלחה!

אחיה היהודי (שיחהתרומות)

רב הנושאים טופלו, נראה לי.

אחיה היהודי (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

עכשיו אני רואה שהעיקר חסר... צריך קודם כל להבהיר את הרקע. יש מחלוקת ב"ה וב"ש האם מביאים קרבנות יחיד ביו"ט. לפי ב"ש אסור, ולכן היום אחר יו"ט הוא "יום טבוח", וגם באר הימים אפשר להשלים. ולפי ב"ה כאשר חל בחול אפשר להקריב גם ביו"ט עצמו, ורק כשחל בשבת הוא "יום טבוח".

עוד נקודה: ששת ימי ההשלמה, גם הם צריכים להיות מבוארים בערך כולל הלימוד מהפסוק.

הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
שמואל חיים (שיחהתרומות)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)

חובה להביא מקורות שהיום מכונה "יום טבוח". כי בגמרא המשמעות של השם אינה כנוי ליום, אלא פשוט שהיום שבו שוחטים הוא אחר השבת.

אם יש מקורות שימים אלו מכונים "ימי טבוח" צריך להביא את המקורות בגוף הערך.

אחיה היהודי (שיחהתרומות)

אסרו חג השבועות הוא "יום טבוח"122- יום חגיגי, שהעולים לרגל הקריבו בו במקדש את 'עולות-הראיה' שלהם. עולות אלה הקריבו מממונם (ממון חולין דווקא), ובזמן הזה שאין אנו יכולים להקריב קרבנות בפועל, צריך להוסיף ביום זה בנתינת צדקה מממונו123. זה מכאן בסוף הדף.
נחשב מקור?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

היום נקרא יום טבוח גם לאחר חורבן ביהמ"ק (רבי טרפון), ז"א שהכינוי על היום ולא על הפעולה.

אחיה היהודי (שיחהתרומות)
מישהו (שיחהתרומות)

נראה יפה. כל הכבוד!!

כדאי קצת יותר להבהיר תכל'ס מה זה יום טבוח. תכתוב את מחלוקת ב"ש וב"ה, ואז תכתוב לפי זה מהו היום הזה, מה עושים בו, ומה הם הדינים שלו. כרגע קצת קשה להבין. (תרחיב קצת את הפתיח, נראה לי יספיק). נראה לי זה מה שהפריע קצת לעמוס חדד בהערה למעלה.

מישהו (שיחהתרומות)

תראה למשל דוגמא, (קח את הרעיון, עשית עבודה נהדרת. השפה שלך יותר טובה, אבל אני מדבר על המבנה של המידע ולא על הניסוח המילולי):

"יום טְּבוֹחַ (או "ימי טבוח"), הוא כינוי ליום שלאחר שבועות שנוצר בעקבות מחלוקת של בית שמאי ובית הלל האם מותר להביא קרבנות יחיד ביום טוב, כאשר בית שמאי פוסקים שאסור להביא, ובית הלל מתירים. המחלוקת נובעת מהשאלה האם מותר לסמוך ביום טוב. בשל הקרבנות הרבים שהיו מובאים באותו זמן, התקבל הכינוי - "יום טבוח"." (הטקסט של הערך כעת)

או

"יום טבוח - היום שבו מקריבים את קרבנות חג השבועות, שלא הקריבום בחג.

בשם יום טבוח נקרא במשנה ובברייתא היום שבו מקריבים את קרבנות העצרת - היינו חג השבועות - שהיה אסור להקריבם בחג. לדעת בית שמאי הסוברים שעולת-ראיה - או אף שלמי חגיגה - אינם קריבים ביום טוב, יום טבוח של קרבנות אלו לדעת בית שמאי הוא ביום שלאחריה. ולדעת בית הלל הסוברים שקרבנות אלו קריבים ביום טוב, אינה צריכה יום טבוח לפי שמותר להקריבם ביום טוב. (ומודים שאם חלה עצרת להיות בשבת - שאין קרבנות אלו קריבים בשבת, שיום טבוח הוא לאחר השבת). ומכל מקום לדברי הכל יש לקרבנות אלו תשלומין כל שבעה, ואף הם נקראים ימי טבוח.

בנוסף, אף אותה שאמרו שברגלים כל ישראל חברים הם, וטומאת עם-הארץ כטהורה היא חשובה, אמרו בירושלמי שהוא הדין ביום טבוח שדינו כעצרת."

ציטוט מעובד קלות מכאן

אין נושאים ישנים יותר