ישנם רבנים לא מעטים המתנגדים לחיסון באופן רשמי, ביניהם האדמו"ר מאמשינוב, הרב יוסף בנימין וואזנר רבה של קהילת שבט הלוי, הרב מאיר שמואלי, ועוד. חלק מפי מקורות נאמנים ומוסמכים כמו משמשיהם, וחלק כתבו בעצמם מכתב רשמי. מן הראוי היה לכתוב בערך את שמות המתנגדים וטענותיהם.
שיחה:חיסון נגד COVID-19/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ישנם, אך הם בטלים בשישים מול אלה שמורים להתחסן. ניתן להזכיר זאת בערכים עליהם עצמם. ככלל, יש לנו ערך התנגדות לחיסונים, ניתן להזכיר שם.
העובדה שהם מהווים מיעוט אינה גורעת מחשיבותם. האדמו"ר מאמשינוב נחשב היום אחד מהאדמורי"ם הגדולים מבחינת חשיבות דעתם המתקבלת בציבור בקרב הציבור החסידי, ולרב י. ב. וואזנר קהילה לא קטנה. ישנם רבנים נוספים שדעתם מושתקת באיומים או בדרכים אחרות, ולאנציקלופדיה יש חשיבות להציג את כל המידע בשלימותו. מכלולאים פעילים
אתה צודק שיש חשיבות להציג את כל המידע, אך במקום הראוי.
העובדה שרב פלוני התנגד לחיסון, זה מידע על הרב לא על החיסון.
העובדה שרב זימן רופאים ומומחים ועל פי המידע ששמע מהם אסר על קבלת החיסון הוא מידע על החיסון, כך לפי הראיה התורנית עכ"פ.
ההלכה שהולכים אחרי רוב רופאים. אתה בטח מכיר את זה...
אתה חושב שגם כאשר הרופאים מנועים מלהגיד את דעתם, והם עובדים אצל משרד הבריאות שמפטר רופאים שסוברים אחרת, גם אז הולכים אחר רוב רופאים?
כאן אנציקלופדיה
יהודית
זה לא אומר שמלכלכים את כל הערכים במידע לא אנציקלופדי, רק בגלל שזה מידע על חרדים.
אם ההלכה היתה אומרת בבירור שלא להתחסן גם היית אומר שזה מידע לא אנציקלופדי? אז יש כאן מחלוקת הפוסקים מה ההלכה. ההלכה היא חלק מהאנציקלופדיה.
אין כאן מחלוקת מה ההלכה, אלא מחלוקת על איזה רופאים לסמוך, או עד כמה לסמוך על רופאים בכלל.
זה נוגע לכל ערך בנושאי רפואה, כמו לרוב מוחלט של ערכי המדע בהמכלול.
לא נכון. אותם רבנים האוסרים להתחסן כמו האדמורים מאמשינוב ושבט הלוי סומכים על רופאים בכל דבר וענין, וגם בנושא הזה. רק שבנושא הזה שקיים בו אלימות מטעם משרד הבריאות, לא ניתן ללכת אחר הרוב.
לא כאן המקום לדיון עצמו. לא מדובר כאן על נושא הלכתי, שהרי לא נחלקו כאן בהלכה האם הולכים אחרי רופאים. העניין כאן בריאותי גרידא, ובזה המכלול מחוייב ללכת אחרי ה"פשטות" והדעה המרכזית, אחרת אין לדבר סוף.
אני לא מבין, יש פסקת ביקורת. ברור שיש לפתוח שם תת פסקה על התנגדות רבנית לחיסון הספציפי הזה, ולהביא עד 3 נימוקים עיקריים, ועד 3 שמות בולטים, ורק עם מקורות מפיהם ממש, ולא מפי משמשיהם וכו'.
כמובן שמולם צריך להביא את התמיכה הרבנית, שוב עד 3 נימוקים עיקריים, ועד 3 שמות בולטים, ורק עם מקורות מפיהם ממש.
אין ספק שיצירת גלריה של שמות רבנים יהיה אסון לערך.
יש הסכמה להצעת ספרא, או שמישהו מתנגד?
אני מתנגד.
אפשר אולי לכתוב משפט אחד על כך שיש גם רבנים שקיבלו את טענות המתנגדים, אבל אין שום עניין להביא את שמותם כמו שלא מוזכרים שמות הרופאים המתנגדים.
נשמח לשמוע דיעות נוספות לפני הליכה להצבעה. מתייג שוב מכלולאים פעילים
זה הרי מצחיק לכתוב 3 שמות של תומכים בולטים ו3 שמות של מתנגדים בולטים, כשהתומכים הם מאות או אלפים והמתנגדים הם בודדים או עשרות.
זה עיוות פרופורציונאלי מובהק.
אפשר לכתוב שהתומכים הם כל חברי מועצות אגו"י דגה"ת וכו', והמתנגדים הם בודדים (ואז לכתוב שלושה שמות של הבולטים שבהם).
אז למה לא לכתוב כך:
רוב הרבנים ופוסקי ההלכה קיבלו את דעת הרופאים וקראו להתחסן, ואילו רבנים בודדים קיבלו את טענות המתנגדים וקראו לא להתחסן.
כדי שהקורא יבין את הויכוח, חייבים לפרט קצת יותר את הסיבה לכך שרוב הרבנים ופוסקי ההלכה קיבלו את כו', (בעקבות קבלתם את דברי הרב פירר שהעיד על כך ששוחח על רופאים רבים כו'), כפי שהרב פירר כותב בעצמו במכתבו (שהיה המכתב הראשון והמרכזי שבו הכריז על דעת תורה להתחסן), ובעקבות סיבות אחרות (שמפורטות גם במכתב בד"ץ בעלז ועוד), ואת דעת המתנגדים (כפי שמפרט הרב וואזנר דימינו במכתבו שראו שיש מיעוט המצוי כו').
זה מידע שיכול להופיע בהערה. המידע האנציקלופדי הוא ה"למעשה".
למעשה כל הערך יכול להופיע בהערה אחת גדולה. המידע האנציקלופדי הוא שהוא קיים בקופות החולים וניתן להתחסן.
תקרא את הערך שוב.
קראתי ואני עומד על דעתי שרובו אינו נוגע כלל למעשה למי שרוצה להתחסן.
לא התכווני "הלכה למעשה". אבל נו, שוין.
אפשר לכתוב שרוב הרבנים בעד התחסנות, ויש כמה שנגד, כש"בכל מקום פירט את המועט". כל זה לא צריך לבוא ביותר מ-2 שורות.
מסכים. לא יותר מ2 שורות.
אגב, לגבי הרב וואזנר היו שמועות חזקות שחזר בו (אמנם לא פומבית) לאחר פטירת אביו. ולגבי האדמו"ר מאמשינוב הוא בודאות המליץ על החיסון לכה"פ לבעלי מחלות רקע וכו'.
כמו בכל נושא רפואי יש לכל רב את הרופאים עליהם הוא סומך, ואת המידה בה הוא סומך על רופאים בכלל.
דוקא בקורונה רוב הרבנים לא נכנסו לעובי הקורה אלא הסתמכו על הוראתם הגורפת של העיתונים בשם גדולי ישראל. ולכן זה מצחיק דוקא בערך זה להתחיל להיכנס לשמות.
הרבנים המתירים הסתמכו ברובם המוחלט על בירוריו של מיילעך פירר וגם הוראתם הראשונית הגיעה דרך מכתבו של פירר. דווקא לכן חשוב להבין שלרבנים האוסרים כמו הרב וואזנר והרבי מאמשינוב, שישבו בעצמם עם רופאים וביררו את הנושא לעומקו - יש משקל כבד מאוד, וחשוב מאוד להזכיר אותם ואת מסקנותיהם.
ממש לא נכון. היחידים שסמכו על פירר זה הרב קניבסקי ועוד רבנים שלא מבינים ברפואה, או שבנושא זה סמכו על הרב קניבסקי, ולא ביררו.
רוב הרבנים שהורו לפני הרב קניבסקי להתחסן דיברו עם רופאים שנאמנים עליהם, ועל בסיס המידע הרפואי הורו להתחסן, כמו שקורה בכל סוגיה רפואית.
לרבנים האוסרים אין שום משקל כי אם על תלמידיהם.
לא חסר רבנים שישבו עם המומחים, כמו הרב אשר וייס ועוד רבים.
דווקא הרב אשר ווייס הוא דוגמא לרב שסומך על הקונצזוס הרפואי וחושב שלא צריך לברר את הנושא בכלל, כי כך סוברים "רוב" הרופאים.
לגבי הרב וואזנר יש מכתב חזק וחריף שכתב בשבועות האחרונים אודות נזקי החיסונים, מובא באחת הגרסאות הקודמות של הערך, שנמחקה על ידי ש"מ. לגבי האדמו"ר מאמשינוב אני שמעתי אחרת אנסה לברר יותר
חייבים להתחסן! הקב"ה נתן לנו דרך שלא לחלות אז חייבים להשתמש בה, ברוך ה' רואים שהקב"ה דואג לעם ישראל ראשונים ומביא להם חיסונים כשלמדינות יותר גדולות אין חיסון עדיין, אז באיזה זכות אפשר לא ללכת להתחסן ולחשוב שיותר חכמים מהרופאים וכו'?
עורכים יקרים. כפי שכבר נוכחתם לדעת, המכלול איננו פורום חברתי אלא אנציקלופדיה שיתופית, ודפי השיחה של הערכים משמשים לדיונים על התוכן בלבד, תוך שמירה על כללי ההתנהגות הנהוגים במכלול. אנא, השתדלו למעט בדיונים עקרים, המתגלגלים לרוב ללשון הרע, רכילות והוצאת שם רע.
הפרה בוטה של כללים אלו, עלולה להוות עילה לחסימה. באם יש לכם השגות על תוכן הערך, בססו את גרסתכם על מקורות אמינים ונסחו אותו בצורה ניטרלית.
יחד, נשמור על שפה מכבדת, ונתרום כולנו יחד למען כולנו.
האדמו"ר מגור
הרה"ר דוד לאו
רבה של העיר אלעד הגר"מ מלכא
הרב יצחק יהודא ירוסלבסקי
הרב יוחנן גוראריה
הרב יוסי חיטריק
מכלולאים פעילים צריכים לעדכן החששות בציבור החרדי נגד החיסון וגם המכתב של הרב פירר, בקיצור יש המון עבודה.......
הכנסתי כבר קצת.
ערך כזה לכאורה עדיף לעדכן מויקיפדיה. עדיין אין ייחודיות בציבור החרדי בנושא הזה ביחס לכלל האוכלוסיה
יש כן דעות קיצוניות שמדברים על איסורי תורה בלקיחת החיסון ובהפרעות בענייני רוחניות שעלולות להיגרם ממנו... ראה את הקול-קורא המצורף
לא יכלתי להעלות את תמונות הקו"ק, מדובר שם על הרבנים ר"ד שמידל ור"צ פרידמן ורמ"ז זורגר שכותבים שעפ"י עדויות של רופאים 'לא תלויים' עלה בידם שבלקיחת הסיכון יש חשש של איסור 'לא יהיה עקר' וגם של שינויים גנטיים העלולים להביא לתוצאות של נטיות הנפש בענייני קדושה וצניעות...
בינתיים אין לנו את הפריווילגיה לתת כל שבוע לעוד כמה עשרות יהודים למות. מכיון שיש קונצנזוס בין הרבנים על זה, תוכן כזה נביא רק אחרי שתיגמר הפרשיה, (יחד עם הקול קורא שקוראים לנחם משפחות מחבלים.. - ואני מקוה שתבין שאני מתבדח)
למה לא כתוב על החיסון הישראלי?
כי הוא עדיין בשלבי פיתוח אז בינתיים הוא לא נחשב חיסון...
אין נושאים ישנים יותר