הוא למד בישיבה קטנה ויז'ניץ במונסי ?
שיחה:הרב שמואל מרדכי פורטוגל/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
כך כתוב ב'קשר איתן' מפיו שלו עצמו.
מעניין, לי היה ידוע שעד לאחרונה הישיבה קטנה הייתה בישוב קאשיו.
אולי בישיבה קטנה של מונסי ?
יתכן שלזה הכוונה, ויתכן גם שבאותה תקופה שלפני כארבעים שנה מקום הישיבה קטנה היה במונסי יחד עם הבית מדרש. בכל אופן זה מה שכתוב בכתבה מילה במילה.
בקישורים חיצוניים יש קישור לסרטון ביוטיוב, בו נכתב "בביצוע". הדבר מגוחך, אך היות שמדובר בתבנית איני יודע כיצד לטפל בו.
תוקן
הרב טישיו, אם יש בחסידות 100 משפחות, או שביהמ"ד מחזיק מעל 200 מתפללים, אפשר לנעול את הדיון. אם לא, צריך שיהיה פרסום או אלמנט ייחודי אחר שיתן סיבה לחשיבות ללא הנ"ל.
לא ידוע לי על 200 מקומות בבית הכנסת, וודאי לא על 100 חסידים.
מי שמכיר את סגנון חסידות סקולען (שמתבסס על חסידים שאינם מגדירים את עצמם בהכרח כחסידי סקולען באופן רשמי אך קשורים לאדמו"ר ולחצר בכל לבבם ובכל נפשם), יודע כי ישנו קהל גדול ונכבד המשייך את עצמו לחסידות זאת בצורה הייחודית שחסידות סקולען בנויה, לא הרבה פחות מהקהל שהשתייך לאביו .
אם תנסו להגדיר את אביו באחת משני ההגדרות הנ"ל, לא תמצאו לא 200 מקומות בבית הכנסת (של אביו היה קטן יותר משלו) ולא בטוח לגמרי שגם 100 חסידים (באופן רשמי...). כמובן שרק מי שחי בכוכב אחר יסתפק האם לאביו מגיע ערך, מכיון שחסידות סקולען מתבססת על אין ספור אוהדים ומעריצים מושבעים שאורח חייהם והשקפתם מתבססת על חסידות סקולען אך לא קשורים בשום צורה רשמית לחסידות ולמוסדותיה (שמיועדים בכלל למתקרבים ליהדות). הוא הדברים כלפי אדמו"ר זה שמלכד סביבו את כל מעריציו ואוהדיו הרבים של אביו בארץ ישראל (כמו שיעידו המשתתפים הרבים בטישים של שבתות רגילות).
חותם על כל מילה,
אביו היה אדמו"ר מפורסם ההשואה מקוממת לעת אתה.
אין צורך להתקומם, אבל אם החסידות מבוססת על אוהדים ולא על חסידים יש מקום לחשיבות. זה בדיוק ה"חריגים" עליהם דובר בעת קביעת המדיניות.
כוונתי היתה שאביו היה ידוע בכך שיש לו אוהדים נשוא הערך לא.
אשמח לתגובה למה הוא חריג מהקריטוריונים שנקבעו על ידיניו, ולמה הטישים שלו לא מלאים כפי שניתן לראות בתמונות.
כוונתך????
מדוע התיאורים של טישיו לא יוצאים החוצה אל התמונות, ואת המעריצים לא רואים בתמונות של הטישים.
כי בסקולען לא מחזיקים במחלקת יח"צ
תמונות דוקא יש הרבה ציבור קצת פחות.
לא חושב שיש תמונות מהטישים בשבת בלילה או סעודה שלישית - אלו הזמנים המרכזיים שהציבור מופיע בחסידות סקולען (למי שמכיר את הסגנון).
ל"ג בעומר זה לא אירוע מרכזי?
בסקולען - לא. (אפילו אנשים הקרובים לו ביותר אינם משתתפים באירוע זה).
ולהבהיר את הדברים אאריך מעט: המיוחדיות של סקולען היא השבת בסקולען שהפכה לשם דבר בשל הניגונים המיוחדים שהלחינו אדמור"י סקולען, אוירת ההתרוממות והאנרגיות האדירות שעליה התבטא האדמו"ר מהרי"א מסקולען לאחד ממקורביו כי מי שישתתף במעמד הניגונים שלפני קידוש עד הקידוש (שאורך כשעה תמימה), לא יחטא כל ימות השבוע. ה"כל מקדש" הארוך, וכו'. זה מה שממגנט את אלפי האוהדים של סקולען להשתתף באחד הטישים של ממשיכי הדרך, (בארץ - הוא היחיד), ולא להחסיר שבת אחת שביכולתם להיות שם.
ה"אטום" של סקולען - זה שבת יותר מכל מעמד רוחני אחר, והניגונים המיוחדים, וזה מה שקנה את לבות אלפי המעריצים של סקולען ברחבי העולם.
השאלה האם הטישים עוברים את העשרות, ולכאו' אם זה רק הטישים יש עוד הרבה אדמורים שהטישים שלהם ממגנטים אבל זהו.
אני לא בטוח. אני לא מכיר את סקולען המקומית אבל בארה"ב החסידות לא מבוססת על חסידים בהגדרה הפשוטה, וטישים המוניים יכולים להיות אינדיקציה.
יתכן, אבל בוא נסכים שעשרות אנשים בטיש זה לא מספיק.
מדובר על כ200 איש בטיש
אם אכן כך אני תומך בחשיבות, לאור הנסיבות והרקע.
אם כך הם פני הדברים, אני תומך בחשיבות אבל מבקש מיוצר הערך להרחיב ולשפץ את הערך כיאה לאנצי', וכן לפרט על הטישים ההמוניים שנערכים בחצרו.
הוספתי. מקווה שהניסוח מספיק אנציקלופדי (אם לא - אתם מוזמנים לערוך ולתקן כמובן).
צריך תבנית.
אני מודה לכל המשתתפים בדיון, ומודה שתכננתי לפתוח הצבעת מחיקה במקרה של נימוק חשיבות סתמי, אבל אכן הבהירו חשיבות בצורה משמעותית, ולמרות שאין מקורות המגבים את הנטען, אני מסתמך על טיעוני המכלולאים.
יש לדון במשמעותה של תבנית כגון דא, כשמדובר על אישיות חרדית, שמטבע הדברים אין מקומו, ומקום מעריציו ומכיריו באינטרנט, כמו רוב הציבור החרדי שאינו משתמש באינטרנט כמעט מלבד שימושים הכרחיים. לא ברור מה מטרת התבנית, כשאין סיכוי כמעט שימצא מקור לדברים באינטרנט או בספר כתוב אחר, והדרישה מיותרת לכאורה.
הדברים אמורים גם לגבי ערכים אחרים כמו הרב יונה רכניצר
טוב, אני מבין שהחלטת לעקוב אחר הפעילות שלי היום בהמכלול. אז בכיף... אך אני הייתי מעדיף יותר שתסייע לי בעבודתי זו, ולא ב"סיורים" שלי במכלול. קח את דברי בחיוך.😉😉😉
לגופו של עניין, אומר כך, באופן עקרוני; הנסיון שלי מוכיח לי שעל מי שבאמת אין די מקורות, זהו סימן מובהק והוכחה גמורה (כמעט בלי חריגים) שאין חשיבות אמיתית לערך זה בהמכלול, או שהוא לא יהא מנוסח עם תוכן יצוק למילים כראוי (כאשר מודבר על "אישיות", כמובן). ובדיוני החשיבות השונים שצצים להם חדשים לבקרים כאן, כבר הבעתי את עניות דעתי כנ"ל, וגם באולם הדיונים אודות קביעת מדיניות אחידה לחשיבות מי זכאי לערך ומי לא, לדעתי זוהי הכלל הכי טוב.
לגבי המקורות באינטרנט וכו'; לא הבנתי דבריך, כי קיימים מלא ערכים כאן במכלול שמנוסחים עם תוכן וכו' בלי שום מקור מהרשת (אפילו לא אחד), אלא כולם מהעיתונות הכתובה המצויה אצלנו במגזר ותו לא.
כך שלא הבנתי לגמרי כוונתך, אשמח אם תסביר לי אותה.
- מושך אותי יותר ערכים תורניים, אך שאם תעסוק בערך תורני (הלכה או סוגיה) תוכל להפנת את תשומת ליבי.
2. הנימוק שלך לא משכנע מספיק. הוא משתמש בתבנית זאת כתחליף אולי לתבנית חשיבות ואולי לרמוז על כך שאין חשיבות לערך. אם אכן מדיניות המכלול היא שאין חשיבות מספקת לראש ישיבה גדולה ומפורסמת (כמו זה שהזכרתי לעיל), או לאדמו"ר מסקולען שמי שמכירו יודע שב'טישים' שלו משתתף קהל נכבד (לא הרבה פחות מאשר לאביו), אשמח אם יעדכנו אותי על כך כדי למנוע ממני טרחה מיותרת.
לגבי ראשי ישיבות אין מדיניות סדורה עדיין, ואם זו אכן ישיבה גדולה ומופרסמת החשיבות קיימת. אך לגבי אדמו"רים נקבע שתנאי הסף הוא אחד מהשניים: חסידות בת מעל 100 חסידים או בית כנסת מרכזי שמכיל מעל 200 מקומות.
באופן כללי, אני רואה חשיבות לשמירה על רף גבוה בכדי שנכוון את העורכים לערכים שחסרים לנו באמת, ובעלי חשיבות מהותית [ערכים תורניים חסרים ושדורשים הרחבה, ערכי תנאים ואמוראים חסרים, ערכי ספרים (אין ערכים על רוב הנו"כ של הרמב"ם הטור והשו"ע!), ערכי בותינו הראשונים והאחרונים שחסרים, ועוד וכיוצא באלה].
ראשית
שנית - לתפיסתי התבנית:מקורות נועדה בעיקר להוות תמרור אזהרה או יותר נכון תמרור לבקשת סיוע מהציבור לשפר את הערך עם מקורות וכו'. כמובן שאם יתפתח דיון/הצבעת חשיבות על הערכים שציינת, קרוב לוודאי כיהם יצלחו את המבחן בקלות, ולו מהטעם הפשוט שאף אחד לא חולק על "חשיבותם" מבחינה אנציקלופדית.
אמהמה... האנציקלופדיה אינה ספר טלפונים בו כתובים שמות רבנים ואדמורי"ם עם קצת פרטים וחאלס. אלא תיעוד היסטורי (גם של ההווה, וכידוע שהיום הנוכחי הוא ההיסטוריה של מחר...), ולכן ישנה חשיבות מיוחדת לציון מקורות בגוף הערך לשיפור אמינותו ודיוקו, כי מטבע הדברים ערך בלי מקורות רשמיים אמינים, הערך עלול לאבד כיוון ונייטרליות, אלא כל אחד יכתוב כפי מה שעולה בדמיונו או על פי השקפתו האישית ולא כפי שהיא משתקפת במציאות האמיתית.
בכל אופן זוהי מטרת התבנית הנ"ל, לבקש סיוע מהציבור לשפר את אמינות הפרטים המצוינים בגוף הערך (ולא בגלל אי חשיבותו, אלא אדרבא בגלל חשיבותו של הערך מבחינה אנצי' ראוי וכדאי יותר לשפר את הערך ע"י המקורות, כי ערך חסר חשיבות יכול להימחק בהצבעת מחיקה גם עם ישנם בערך מקורות אמינים).
מקוה שהבנת את דעתי בעניין, כי לדעתי הוא נושא חשוב ועקרוני במדיניות המכלול, דא עקא שכבר יבשה ידי על המקלדת להתקוטט באולם הדיונים על מדיניות של 50 מתפללים כן זכאי לערך ו-45 מתפללים לא, או מדיניות של 3 קומות פאראנצ'עס לאט זכאי לערך, ו-4 קומות כן, שמשום מה המכלולאים הוותיקים והמנוסים כמו ספרא וגאון הירדן וכל החבר'ה, חותרים כל הזמן לכיוונים אלו, במקום לאמץ את הצעתי (ושל עוד כמה חברה אחרים, עיין באולם הדיונים) שהיא מדיניות פשוטה אשר אינה נצרכת לקביעת תת-מדיניות של יוצאי מן הכלל וכו'.
יש מדיניות, 100 חסידים או בית כנסת 200 מקומות
אני התכוונתי להביע את דעתי באופן עקרוני בלבד ולא לשנות מדיניות עכשווית וכו'.
מעיון בערך על אביו, משמע שהזכאות לערך לא נובעת מהמעריצים שכן דבר כזה לא מוזכר בערך אלא בשל הנהגתו הבולטת.
השם אמור להיות "פורטוגל" (כמו אביו וזקינו) ולא "פורטיגל".
אם מדברים על אביו וזקנו, אז יש לי חדשות בשבילך, כי על הבלאנק הרשמי שלהם היה כתוב "פארטיגול", כך שאם נלך לפי מה שהם כתבו, נגיע למחוזות אחרים לגמרי...
בכל מקרה הפניה מעולם לא הזיקה לאיש
נכון. אך איני יודע כיצד מבצעים העברה.
אין נושאים ישנים יותר